Tänkte bygga om Caddy -07 till A-Traktor

Bubbelgum22
31 december 2022 · 4 Inlägg

Hej, jag tänkte att jag skulle bygga om en Caddy från 2007 till A-traktor. Är det någon som vet hur det blir med vikt och sånt då? Transportstyrelsen säger att minst 60% av tjänstevikten på bilen ska vara på drivande axel, alltså fram. Eftersom det är en skåpbil kan jag tycka att det blir ungefär 60% eller mer fram, eftersom det inte finns nåt där bak. Har nån här koll? Mvh.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
31 december 2022 · 13 729 Inlägg

Bubbelgum22 skrev:
Hej, jag tänkte att jag skulle bygga om en Caddy från 2007 till A-traktor. Är det någon som vet hur det blir med vikt och sånt då? Transportstyrelsen säger att minst 60% av tjänstevikten på bilen ska vara på drivande axel, alltså fram. Eftersom det är en skåpbil kan jag tycka att det blir ungefär 60% eller mer fram, eftersom det inte finns nåt där bak. Har nån här koll? Mvh.

du får väga den.. det kan skilja så att lite på andra är totalt meninglöst... om bilen väger över 2ton så behöver inte vikten vara minst 60% på drivande axel

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Bubbelgum22
1 januari 2023 · 4 Inlägg

Tack för svar. Det står att bilens totalvikt är 2220 kg och tjänstevikten på 1590 kg. Betyder detta att viktning ej behövs då totalvikten är över två ton?

MrHyde
1 januari 2023 · 645 Inlägg

Bubbelgum22 skrev:
Tack för svar. Det står att bilens totalvikt är 2220 kg och tjänstevikten på 1590 kg. Betyder detta att viktning ej behövs då totalvikten är över två ton?

Bilens vikt är tjänstevikt, totalvikt är bil+passagerare+last. Så tyvärr, den räknas inte in i den kategorin.

Live long, and prosper.
Bubbelgum22
1 januari 2023 · 4 Inlägg

Okej, men kan man ha sån tur att minst 60 % ligger på främre, alltså drivande axel utan att varken ta bort eller lägga till vikt?

Senast redigerat av Bubbelgum22 (1 januari 2023)

MrHyde
1 januari 2023 · 645 Inlägg

Bubbelgum22 skrev:
Okej, men kan man ha sån tur att minst 60 % ligger på främre, alltså drivande axel utan att varken ta bort eller lägga till vikt?

Tveksamt, de flesta ligger på runt 55 % fram och 45% bak. Men Det är klart, en caddy har ju ingen inredning eller så bakom förarstolen. Har du provat ställa den frågan på VW-forum, typ GTI-klubben? Dom vet säkerligen.

Live long, and prosper.
Filiptherus
11 januari 2023 · 9 Inlägg

Är bilens totalvikt över 2ton kan du vikta upp den med vad du vill egentligen (måste sitta fast i bilen) så den kommer över 2ton. Grovbetongsäckar på 25kg styck inslutna i med en fastbultad träram funkade finfint på min v70n. Håll koll så du inte överstiger maximalt axeltryck bara (ska finnas nån klibba i en dörrgång eller nånstans där det står), men det borde vara en hel del på caddyns bakaxel.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang