Felkod och åtgärder

Christian S
31 december 2023 · 4 816 Inlägg

Pininfarina406 skrev:

rolson skrev:
För ett par veckor sedan dök felkoden P2884 "Engine Disconnect Clutch Stuck Open" upp i vår Passat GTE (2017). Då går bilen bara att köra på el, så bärgning låg hotfullt nära till hands. Efter två omstarter gick bilen dock att köra normalt och har fungerat problemfritt till idag då felkoden dök upp igen. Efter omstart gick det att köra 8 mil utan problem. När jag googlar förstår jag att VW´s lösning är att byta Mechatronicenheten men jag hittar att liknande problem på andra VW kan ha att göra med smuts på sensorer etc. Detta signalerar risk för stora men verkningslösa kostnader. Verkar inte vara ett särskilt flitigt omskrivet problem så jag vore därför tacksam för kloka synpunkter innan jag går till någon som inte ser kostnaden som något negativt utan som en tillgång.

Enl en kille på Youtube, diagnos Dan, så beror det här felet i de flesta fall på en packning med oljesilar i som fallerar.
Vw vill inta ta isär och byta den så de byter hela mechatronic enheten istället.
Packningen kostar 20 € och man måste byta en av solenoiderna för ca 200€.
Sen måste man ju hitta en mekaniker som kan ta ner enheten också.

det är den videon som är länkad lite längre upp som är postad den 5 december wink

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
Growe Fri fart för ett fritt folk!
31 december 2023 · 13 746 Inlägg

suraeight skrev:
Hallå!
Bra tråd och länk till youtube, hittade en bil jag ev tänkte köpa med samma felkod. Funderar om inte detta täcks av försäkringen (beroende på villkor och bolag då). Någon som haft detta problem i tråden och som kunnat nyttja försäkringen?
/Henke

väldigt enkelt att laga så det är väll bara att köpa en hem delarna det där tar någon timme att fixa..

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Passatgte
3 januari · 14 Inlägg

Fått samma fel på min passat gte, prisförslag för åtgärd byte av mechatronicen 52 tusen , så tänkte höra här, någon som provat lösningen i videon, känns lite billigare att börja där 😅

Hammaren
21 februari · 2 Inlägg

Jag har samma skit men Möller Bil ska ha 186 000 kr för att de ”misstänker” växellådan!

Jag har en Passat GTE laddhybrid från 2017 som har fungerat utmärkt tills för cirka en månad sedan då felmeddelandena började dyka upp. Det står fel i hybridsystemet och växellådan, och nu kan bilen endast köras om det finns el. Om batteriet dör stannar bilen, vilket begränsar vår körsträcka till högst 3 mil. Trots att bilen har varit inne för felsökning fyra gånger har Möller Bil inte lyckats hitta felet. Nu misstänker de att det är växellådan som är problemet och vill byta ut den, vilket skulle kosta 186 000 kr.

Vi vill inte betala detta, och försäkringen täcker det inte på grund av att bilen har kört 17 000 mil.

Vi överväger att sälja bilen, men vi är osäkra på om någon ens skulle vilja köpa en defekt bil?!

Det är en riktigt jobbig sits faktiskt. Men jag förstår ju på era inlägg ovan att man kanske borde kolla hos en annan verkstad för second opinion!

Senast redigerat av Hammaren (21 februari )

Tobtor
25 februari · 2 Inlägg

Hej!

Har en Passat GTE 2016 som rullat 16300 mil och där liknande felmeddelande och symptom uppstått.
Det verkar som det är många som drabbas av detta när bilen har gått långt.
Att betala 50 tkr och kanske ännu mer när det är ett så pass känt fel verkar ju helt världsfrånvänt och kundovänligt. Om nu lösningen Diagnosdan har löser det flestas problem borde det ur flera aspekter vara att föredra. Finns det någon som har fått en verkstad att försöka denna lösning?

/Tobias

Hammaren
25 februari · 2 Inlägg

Tobtor skrev:
Hej!

Har en Passat GTE 2016 som rullat 16300 mil och där liknande felmeddelande och symptom uppstått.
Det verkar som det är många som drabbas av detta när bilen har gått långt.
Att betala 50 tkr och kanske ännu mer när det är ett så pass känt fel verkar ju helt världsfrånvänt och kundovänligt. Om nu lösningen Diagnosdan har löser det flestas problem borde det ur flera aspekter vara att föredra. Finns det någon som har fått en verkstad att försöka denna lösning?

/Tobias

Jag upptäckte i vår servicebok att vi inte har bytt växellådsolja på 7000 mil. Det ska bytas var 6000 mil och det har alltid gjorts noggrant tidigare. Jag har läst på andra håll att problemet ibland kan lösas genom att fylla på med olja. Jag ska prova detta under veckan och se om det löser sig.

Sweupp
26 februari · 1 Inlägg

Jag har upplevt liknande bekymmer med min Passat GTE. Med hänvisning till nya direktiv från VW, föreslog servicecentret att byta ut ”hela” växellådan. Efter att ha diskuterat saken då prislappen var bra mycket mer än var bilen är värd, beslutade de dock att istället ersätta med en ny Mechatronic-enhet. Detta till en kostnad som bara var en fjärdedel av det första prisförslaget. Nu verkar bilen vara i fungerande skick igen. 🤞 Hade jag haft möjlighet, skulle jag nog bett ngn försöka renovera den befintliga Mechatronic-enheten. Det är otroligt att VW inte är mer villiga att erbjuda hjälp i denna situation, särskilt med tanke på att bilarna är relativt nya, och istället indirekt föreslår skrotning...

Hade följande felkoder.
Skiljekoppling P288400
Tryckfall P088600

Growe Fri fart för ett fritt folk!
26 februari · 13 746 Inlägg

Sweupp skrev:
Jag har upplevt liknande bekymmer med min Passat GTE. Med hänvisning till nya direktiv från VW, föreslog servicecentret att byta ut ”hela” växellådan. Efter att ha diskuterat saken då prislappen var bra mycket mer än var bilen är värd, beslutade de dock att istället ersätta med en ny Mechatronic-enhet. Detta till en kostnad som bara var en fjärdedel av det första prisförslaget. Nu verkar bilen vara i fungerande skick igen. 🤞 Hade jag haft möjlighet, skulle jag nog bett ngn försöka renovera den befintliga Mechatronic-enheten. Det är otroligt att VW inte är mer villiga att erbjuda hjälp i denna situation, särskilt med tanke på att bilarna är relativt nya, och istället indirekt föreslår skrotning...

Hade följande felkoder.
Skiljekoppling P288400
Tryckfall P088600

bättre att lämna in den och göra den riktiga åtgärden istället för att ge bort en massa pengar till inkompetent pack..

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Tobtor
3 april · 2 Inlägg

Hej!
Jag har nu haft min bil inne hos en verkstad. De hade en mekaniker som tog isär mechatronicenheten, undersökte och hittade skräp i en solenoid. Precis som i den Youtube-video som finns i ett tidigare svar. Denna rengjordes och efter det så var felkoderna borta. Bor ni i närheten av Karlskoga kan jag varmt rekommendera att höra av er till Adam på Lindgren Motor & Service AB (Mekonomen Verkstad).

Growe Fri fart för ett fritt folk!
3 april · 13 746 Inlägg

Tobtor skrev:
Hej!
Jag har nu haft min bil inne hos en verkstad. De hade en mekaniker som tog isär mechatronicenheten, undersökte och hittade skräp i en solenoid. Precis som i den Youtube-video som finns i ett tidigare svar. Denna rengjordes och efter det så var felkoderna borta. Bor ni i närheten av Karlskoga kan jag varmt rekommendera att höra av er till Adam på Lindgren Motor & Service AB (Mekonomen Verkstad).

haha helt otroligt att folk fortfarande tror att märkesverkstäder är bäst på sina bilmärken.. sen kommer en fristånde liten verkstad och löser problemet för någon ynka tusing istället för  tiotusentals kronor.. 

dom borde skämmas på vag..

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang