Cummins mek

Renovera motor då den läckte olja satan, blockpackning hade gått och så blev det turboras.
  • 7 Följare
  • 1 101 Visningar
  • Uppdaterades senast 15 januari
sallad
12 januari · 32 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/64/63130/63130-308ff690554662b952bd6789b974804c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/64/63130/63130-cfb95cd91dabe7232f1be0065a917a8f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/64/63130/63130-a443d28e28f74d6ff0a03bc123bf3126.jpg

Märkte när motorn var ur att blockpackning hade gått på den. Så det förklara varför jag inte kunde åka med termostat och att den gick upp i temp stillastående.

Senast redigerat av sallad (15 januari )

Diesel For Life
Chevrolet C10 "Cummins" (1966)
sallad
12 januari · 32 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/64/63130/63130-f95f028868a1d1db157ecc6480db59a5.jpg

Diesel For Life
Chevrolet C10 "Cummins" (1966)
sallad
12 januari · 32 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/64/63130/63130-697b1bbbe5e9e3f6535da71240d14f59.jpg

Turboras var det med så ny och lite större turbo. Satt hx35 på men nu blir det hx40 super med 16 avgashus. Fick gör mig en egen fläns till downpipe, spara lätt en 10cm på det och är ett måste för min del så det är rätt så trångt i bilen

Diesel For Life
Chevrolet C10 "Cummins" (1966)
sallad
12 januari · 32 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/64/63130/63130-4cda9ef840b4993f244075cb7bcf9caf.jpg

Toppen ofick jag planad, slipat in ventiler och portat lite, dålig bild, slipa ur en del till efter jag tog bilden. Slipa rent i både insug och avgas.

https://www1.garaget.org/gallery/images/64/63130/63130-00eee24f41ca2e4ec46e92e526eea7dd.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/64/63130/63130-c3e8564fb9a05e84eb45db356434b2da.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/64/63130/63130-d2c8c10054547556c41d44d83a53261b.jpg

Såga och slipa bort en gjutning som stack ner i insuget som täckte stor del, typ halva porten ner till 1a cylindern.

Diesel For Life
Chevrolet C10 "Cummins" (1966)
sallad
15 januari · 32 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/64/63130/63130-82a75635ca104d8c33ce0806c52d847f.jpg

Snickrat ihop ett lite större oljetråg. Hade kortat det före så tappa några liter på det, kändes inte okej. Men nu är jag uppe i cirka 13liter vilket är bra då original var 12. 👍🏻

Diesel For Life
Chevrolet C10 "Cummins" (1966)
Berglund_89
17 januari · 1 420 Inlägg

Trist med utgångsläget, men man blir ju nyfiken när det är du som håller i spakarna cool
Följer big_smile

Med vänlig hälsning, Oscar.
Besök mig gärna på Facebook!
Volbeat, forever and always <3
Volvo V70ll 2.5FT "Roland l Fälgtips sökes" (2011)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
17 januari · 12 449 Inlägg

känns som rätt typ av fordon med den motorn iallfall..

möjligheterna med dom där dieslarna är ju exakt hur stor som helst.. 
blir det orginal eller större turbo och spridare och lite sånt skoj?

såg ju hur Cleetus McFarland  Galaxie gick med lite lustgas och stor turbo.. den var inte slö..

Stance=slammad bil som endast kan framföras i 2km/h på svenska vägar. håll skiten hemma i garaget så slipper vi andra hamna bakom era skithögar..
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang