Viktigast dragvikt på 3500kg eller mer vridmoment för att dra?

Nov
12 januari 2023 · 4 Inlägg

Lite ny till detta.
Om vi Ignorerar lagen om att man ska ha B, BE körkort och allt de och vad en bil får dra enligt tillverkaren/trafikverket. Vilken bil är bäst att dra med, en som har mer vridmoment eller en som kan dra 3500kg men mindre vridmoment? Vad jag fattat så krävs torque för att dra släp mm ju mer desto bättre? Men om en bil vi säger har 800Nm men kan inte dra 3500kg, typ 2000kg, och en bil som har kanske 500Nm men kan dra 3500kg, vilken är då bättre på att dra? Vet inte om frågan make sense och om det ens går att få ett svar, men ställer ändå.

Mvh

Low
12 januari 2023 · 3 306 Inlägg

Vrid är alltid bra. Men skulle hellre dra med en bil som väger 3500kg med mindre vrid än tex en liten skitbil med mer vrid.

granadadr
12 januari 2023 · 7 286 Inlägg

beroende på behov,, jag själv har BE, och en vän hade en 350 hk audi diesel med ca 700nm,, och den var en MKT trevlig dragbil, jag själv har en ford med ca 450nm och tro mig det är skillnad  när man har tungt bakom smile

Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Nov
12 januari 2023 · 4 Inlägg

granadadr skrev:
beroende på behov,, jag själv har BE, och en vän hade en 350 hk audi diesel med ca 700nm,, och den var en MKT trevlig dragbil, jag själv har en ford med ca 450nm och tro mig det är skillnad  när man har tungt bakom smile

Intressant, kunde din eller din kompis bil dra 3500kg? eller drog båda mindre än de? alternativt vad var de för model på audin?

granadadr
12 januari 2023 · 7 286 Inlägg

Nov skrev:

granadadr skrev:
beroende på behov,, jag själv har BE, och en vän hade en 350 hk audi diesel med ca 700nm,, och den var en MKT trevlig dragbil, jag själv har en ford med ca 450nm och tro mig det är skillnad  när man har tungt bakom smile

Intressant, kunde din eller din kompis bil dra 3500kg? eller drog båda mindre än de? alternativt vad var de för model på audin?

nja tvivlar på att en s4 kan dra 3500 kg wink  krävs stora tunga bilar för det, som cheroke, vanar mm mm,
min Mondeo 2,2 aut får dra 2200kg , en vanlig bil som får dra mer TROR jag är sällsynt, vissa Vag får väl dra något sådant, då pratar jag vanliga kombis smile som sagt allt beror ju på vad som krävs,,   om man drar över 2000kg så är ju en bil som får dra mkt viktigt om man som jag drar ca 2000 kg så väljer jag en bil som får dra det,

Senast redigerat av granadadr (12 januari 2023)

Mossan1
12 januari 2023 · 2 796 Inlägg

Ska jag dra tungt har jag hellre en stadig och slö än en stark och för lätt.
Stadig och stark,  visst, men då blir det bilar man inte har råd att åka med för bränslet.

Måste man ha bråttom med 3.5t släp bakom? Nä! Verkligen inte.
Då får man tagga ner och använda växelspaken och finna sig i att det suckar uppför.

Senast redigerat av Mossan1 (12 januari 2023)

Nov
12 januari 2023 · 4 Inlägg

granadadr skrev:

Nov skrev:

granadadr skrev:
beroende på behov,, jag själv har BE, och en vän hade en 350 hk audi diesel med ca 700nm,, och den var en MKT trevlig dragbil, jag själv har en ford med ca 450nm och tro mig det är skillnad  när man har tungt bakom smile

Intressant, kunde din eller din kompis bil dra 3500kg? eller drog båda mindre än de? alternativt vad var de för model på audin?

nja tvivlar på att en s4 kan dra 3500 kg wink  krävs stora tunga bilar för det, som cheroke, vanar mm mm,
min Mondeo 2,2 aut får dra 2200kg , en vanlig bil som får dra mer TROR jag är sällsynt, vissa Vag får väl dra något sådant, då pratar jag vanliga kombis smile som sagt allt beror ju på vad som krävs,,   om man drar över 2000kg så är ju en bil som får dra mkt viktigt om man som jag drar ca 2000 kg så väljer jag en bil som får dra det,

ahhh okej, bra att veta tack. Jo just nu undrar jag mest bara, om jag kommer behöva dra över 2000 så kommer jag självklart behöva köpa en bil som klarar de. mest nyfiken fråga just nu så jag lär mig haha,

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang