Många Bilannonser Blocket

Figgeson
17 januari 2023 · 3 Inlägg

Tja!

Finns det någon där ute som stött på ''många bilannonser som privatperson'' från blocket?
Jag har haft min bil i över ett halvår nu som jag med tiden tröttnat på helt ärligt.
Försökte därmed lägga ut den på blocket men de påstår att jag ska annonsera som bilfirma då jag lagt ut för mycket som privat? what?

Absolut att jag byter bil då och då för att jag tycker att det är kul med nya bilar men blocket får det att låta som om jag lägger ut varje vecka eller månad.
De vill med andra ord att man ska annonsera som bilfirma och betala över tusenlappen för att lägga ut en bilannons som man äger privat. De påstår att det kan finnas ''skattemässiga utmaningar'' - leker de skattepolis eller vill de helt enkelt tjäna pengar?

Dela gärna med er om ni förstår er på denna information eller om ni stött på samma problem.

granadadr
17 januari 2023 · 7 286 Inlägg

blocket anmäler from januari 2023 om man lägger ut många bilannonser wink storerbror ser dig och ska ha skatt wink

Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Figgeson
17 januari 2023 · 3 Inlägg

granadadr skrev:
blocket anmäler from januari 2023 om man lägger ut många bilannonser wink storerbror ser dig och ska ha skatt wink

Denna nya ''lag'' har dock inget med detta att göra då detta meddelande är något jag fått mycket tidigare än januari 2023. Förövrigt innebär deras nya ''lag'' endast blocketbetalningar och lägenhetsuthyrningar. Det vill säga transaktioner som faktiskt går igenom blocket.

Senast redigerat av Figgeson (17 januari 2023)

stoltosmart
17 januari 2023 · 884 Inlägg

Förra året var lite extremt bytte bil ofta i snitt varje månad vart det.
Sålde alla bilar på blocket utan problem från dom.
Nån månad vart 2 st till o med

Det är mycket enkelt att verka dum, men varför envisas folk ändå med att verka smarta.
Saab 9-3 tx "Ttid" (2011)
Figgeson
17 januari 2023 · 3 Inlägg

stoltosmart skrev:
Förra året var lite extremt bytte bil ofta i snitt varje månad vart det.
Sålde alla bilar på blocket utan problem från dom.
Nån månad vart 2 st till o med

Haha jahapp. Vilken jäkla nitlott jag åkt på då. Kan inte ens sälja en bil jag ägt i över ett halvår.
Synd att blocket är så pass konkurrenskraftiga, enda sättet att sälja sin bil på mer eller mindre, om man inte vill ge den till firma så köper för 20% under marknadsvärdet haha..

Senast redigerat av Figgeson (17 januari 2023)

Growe Fri fart för ett fritt folk!
17 januari 2023 · 13 734 Inlägg

polarn fick samma problem   men då hade han nog sålt ett 20tal a-traktorer smile så inte skit konstigt..

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Brådhis * Voff voff *
17 januari 2023 · 10 276 Inlägg

Blocket har ju verkligen aktivt satsat på att bli sämre och sämre för varje år.

Är det ens någon som använder Blocket längre? Marketplace och Tradera är ju ljusår bättre!

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
jaka54
17 januari 2023 · 5 719 Inlägg

Man blir lite nyfiken? -Varför byta bil varje månad??

Mew
18 januari 2023 · 2 156 Inlägg

Brådhis skrev:
Blocket har ju verkligen aktivt satsat på att bli sämre och sämre för varje år.

Är det ens någon som använder Blocket längre? Marketplace och Tradera är ju ljusår bättre!

Nja, sälja bil på Marketplace känns sådär. Bara massa snackare och storprutare. Blocket är - tyvärr - det i särklass smidigaste alternativet.

Tradera kan ev funka för vissa entusiastbilar, men det är ingen marknad för bruksbilar där riktigt.

Mossan1
18 januari 2023 · 2 796 Inlägg

Är det inte gratis att annonsera på Blocket nu för privatpersoner?
(Eller var det en tillfällig drive kanske)

Skulle tro att dom inte vill ha snyltande företag som föreställer sig för att vara privatpersoner.

Personligen tycker jag det är bättre nu där man måste legitimera sig för att kontakta någon. Måste vara svårare (men inte omöjligt) för bedragare osv

Senast redigerat av Mossan1 (18 januari 2023)

stoltosmart
18 januari 2023 · 884 Inlägg

jaka54 skrev:
Man blir lite nyfiken? -Varför byta bil varje månad??

För mig handlade om tillfälliga bilar nån gång sen hade jag en jävla otur med bilar förra året som gick sönder på löpande band

Så de var billigare att sälja än att laga själv

Det är mycket enkelt att verka dum, men varför envisas folk ändå med att verka smarta.
Saab 9-3 tx "Ttid" (2011)
SportPilot Ubåtsingenjör
18 januari 2023 · 7 228 Inlägg

Figgeson skrev:

stoltosmart skrev:
Förra året var lite extremt bytte bil ofta i snitt varje månad vart det.
Sålde alla bilar på blocket utan problem från dom.
Nån månad vart 2 st till o med

Haha jahapp. Vilken jäkla nitlott jag åkt på då. Kan inte ens sälja en bil jag ägt i över ett halvår.
Synd att blocket är så pass konkurrenskraftiga, enda sättet att sälja sin bil på mer eller mindre, om man inte vill ge den till firma så köper för 20% under marknadsvärdet haha..

Ut med den på Marketplace smile

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Mew
18 januari 2023 · 2 156 Inlägg

Mossan1 skrev:
Är det inte gratis att annonsera på Blocket nu för privatpersoner?
(Eller var det en tillfällig drive kanske)

Skulle tro att dom inte vill ha snyltande företag som föreställer sig för att vara privatpersoner.

Personligen tycker jag det är bättre nu där man måste legitimera sig för att kontakta någon. Måste vara svårare (men inte omöjligt) för bedragare osv

Det här med legitimering är mest positivt, det håller jag med om. Däremot att inte kunna lägga in ett telefonnummer längre är ju fullständig idioti. Som säljare vill jag mycket hellre bli uppringd än att ha en massa meddelanden, och som köpare vill jag mycket hellre prata med säljaren än att ha en sms-konversation. Jag förstår tanken bakom det, och helt okej om man hade haft det som en rekommendation, men att helt sonika tvinga folk till det är så dumt så det inte är sant. Jag håller absolut inte med om att det är bättre, men inte får jag välja för det. Hoppas verkligen de tar sitt förnuft till fånga snart och ändrar tillbaka det där. (Ursäkta OT.)

stoltosmart
18 januari 2023 · 884 Inlägg

Mew skrev:

Mossan1 skrev:
Är det inte gratis att annonsera på Blocket nu för privatpersoner?
(Eller var det en tillfällig drive kanske)

Skulle tro att dom inte vill ha snyltande företag som föreställer sig för att vara privatpersoner.

Personligen tycker jag det är bättre nu där man måste legitimera sig för att kontakta någon. Måste vara svårare (men inte omöjligt) för bedragare osv

Det här med legitimering är mest positivt, det håller jag med om. Däremot att inte kunna lägga in ett telefonnummer längre är ju fullständig idioti. Som säljare vill jag mycket hellre bli uppringd än att ha en massa meddelanden, och som köpare vill jag mycket hellre prata med säljaren än att ha en sms-konversation. Jag förstår tanken bakom det, och helt okej om man hade haft det som en rekommendation, men att helt sonika tvinga folk till det är så dumt så det inte är sant. Jag håller absolut inte med om att det är bättre, men inte får jag välja för det. Hoppas verkligen de tar sitt förnuft till fånga snart och ändrar tillbaka det där. (Ursäkta OT.)

Jo men telefonnummer kan man lägga in i slutet av annonstexten det gör alltid jag.

För ja det är det dummaste de gjort att man inte kan ringa och fråga och prata med personen i fråga utan måste skicka meddelande

Det är mycket enkelt att verka dum, men varför envisas folk ändå med att verka smarta.
Saab 9-3 tx "Ttid" (2011)
Mew
18 januari 2023 · 2 156 Inlägg

stoltosmart skrev:

Mew skrev:

Mossan1 skrev:
Är det inte gratis att annonsera på Blocket nu för privatpersoner?
(Eller var det en tillfällig drive kanske)

Skulle tro att dom inte vill ha snyltande företag som föreställer sig för att vara privatpersoner.

Personligen tycker jag det är bättre nu där man måste legitimera sig för att kontakta någon. Måste vara svårare (men inte omöjligt) för bedragare osv

Det här med legitimering är mest positivt, det håller jag med om. Däremot att inte kunna lägga in ett telefonnummer längre är ju fullständig idioti. Som säljare vill jag mycket hellre bli uppringd än att ha en massa meddelanden, och som köpare vill jag mycket hellre prata med säljaren än att ha en sms-konversation. Jag förstår tanken bakom det, och helt okej om man hade haft det som en rekommendation, men att helt sonika tvinga folk till det är så dumt så det inte är sant. Jag håller absolut inte med om att det är bättre, men inte får jag välja för det. Hoppas verkligen de tar sitt förnuft till fånga snart och ändrar tillbaka det där. (Ursäkta OT.)

Jo men telefonnummer kan man lägga in i slutet av annonstexten det gör alltid jag.

För ja det är det dummaste de gjort att man inte kan ringa och fråga och prata med personen i fråga utan måste skicka meddelande

Jaha... nu känner jag mig dum. lol Jag bara antog per automatik att de skulle neka annonsen i granskningen då. Tack för tipset! smile

Mossan1
18 januari 2023 · 2 796 Inlägg

Jag tycker meddelande är helt perfekt.

Då kan man (oftast) gallra bort folk som ringer på fyllan, missat att dom är 40mil bort, har fråga om nån detalj och inte hörs mer och dom som tusan inte kan svenska och knappt engelska.
Skriver så mycket hellre med sådana, (enklare än en massa "Vad?) och dom som verkar seriösa skriver jag nummret åt.
Vill man bli uppringd är det ju bara att skriva nummret som info i annonsen.
Vad är problemet?

Som spekulant kan man skriva att man är intresserad och vill bli kontaktad på visst nummer. Alltid funkat prima.

granadadr
18 januari 2023 · 7 286 Inlägg

Brådhis skrev:
Blocket har ju verkligen aktivt satsat på att bli sämre och sämre för varje år.

Är det ens någon som använder Blocket längre? Marketplace och Tradera är ju ljusår bättre!

går ju ej sälja bil på marketplace,, sålde en veteran BMW  låg ute på Marketplace i ca 14 dagar noll intresse,,   Blocket,, 3 timmar sen hade jag en köpare,,

torsen
18 januari 2023 · 7 233 Inlägg

jaka54 skrev:
Man blir lite nyfiken? -Varför byta bil varje månad??

Om byte förnöjer - gäller även brudar - men INTE HUNDAR!

MrHyde
18 januari 2023 · 647 Inlägg

Tillbaka till topic:
Om man säljer fler än 12 bilar på ett år(eller 12 månaders period) så klassas man som näringsidkare i Skatteverkets ögon, det kanske har något att göra med din begränsning/spärr?

Live long, and prosper.
Brådhis * Voff voff *
18 januari 2023 · 10 276 Inlägg

MrHyde skrev:
Tillbaka till topic:
Om man säljer fler än 12 bilar på ett år(eller 12 månaders period) så klassas man som näringsidkare i Skatteverkets ögon, det kanske har något att göra med din begränsning/spärr?

Har du någon källa på detta? Hittar ingenting om det hos Skatteverket. Dock florerar en del internetmyter sedan 20+ år tillbaka om både 5 och 12 bilar per år, men jag kan inte hitta någonting från någon myndighet om det.

Nu är väl iofs både 5 och 12 bilar sannolikt extremt sällsynt, så för dom allra allra flesta är detta ett ickeproblem. smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang