2601
Sök

Citroen C4 -06 Stomme sidobalk, vänster yttre, Hur byter jag?

227 Inlägg
29 januari 2023
#21
Inget att be om ursäkt för, alla är vi nybörjare någon gång. Men hållfastheten på det där är nog ungefär samma som om du hade limmat fast den.

189 Inlägg
29 januari 2023
Trådstartare
#22
Ja, då får vi hoppas de knackar försiktigt på bilprovningen. Det var andra gången jag testade med tunn plåt. Ska öva mer

6 384 Inlägg
29 januari 2023
#23
Vill inte vara elak men det där såg ju förjäkligt ut! Du kan ju inte bara punkta fast plåten och undertill såg det ut att vara gravrost så jag kan inte begripa hur du fick plåten att sitta!
-Gör om och gör rätt!


4 541 Inlägg
29 januari 2023
#24
asch ,loppa lite till o prova att besa,men smeta inte på något än,om du skulle få ombes igen,och måste göra om det hela...

189 Inlägg
29 januari 2023
Trådstartare
#25
Bra, jag får lära mig här. För att det ska bli starkt, så bort med mera rost under, och när jag svetsar, ska jag ha fler punkter, eller göra en fog ut med hela kanten?

6 206 Inlägg
29 januari 2023
#26
Att svetsa en hel fog brukar inte gå eftersom plåten är för tunn, det blir för varmt och bränner hål. Istället får man göra en lång rad punkter efter varandra, kant i kant så det blir som en hel svets. När man svetsar dit tex. nya skärmkanter är det ännu viktigare eftersom plåten slår sig och blir bucklig av för mycket värme.

189 Inlägg
29 januari 2023
Trådstartare
#27
Tack Utmarks-Loke, då ska jag testa det nästa gång. Det blev ett hål, jag tror jag körde för länge på samma ställe. Sen var det svårt att se kanten genom masken. Lite som att famla i mörkret. Men det kanske är så att svetsa

6 384 Inlägg
29 januari 2023
#28
Det gäller att ha bra belysning så att du ser var du ska svetsa. Sen skulle jag också först punktsvetsa  med ca 5-7 cm avstånd mellan svetspunkterna och sedan punkta emellan så att det till slut blir en enhetlig svetsfog...men du måste ta bort all rost innan du börjar svetsa dit ny plåt. På bilden du skickade såg det ut som om du hade en j...massa rostig plåt kvar.


Fri fart för ett fritt folk!
14 565 Inlägg
29 januari 2023
#29
jaka54 skrev:
Det gäller att ha bra belysning så att du ser var du ska svetsa. Sen skulle jag också först punktsvetsa  med ca 5-7 cm avstånd mellan svetspunkterna och sedan punkta emellan så att det till slut blir en enhetlig svetsfog...men du måste ta bort all rost innan du börjar svetsa dit ny plåt. På bilden du skickade såg det ut som om du hade en j...massa rostig plåt kvar.

ja bilplåt är ingen lek att svetsa tyvärr.. framför allt inte på dagens moderna bilar då plåten är sjukt tunn... och sen slår den..  när jag svetsade skärmkanter och sånt så punktade vi och lät det svalna ordenkligt hela tiden...     drar man på och lägger en snygg svets så ser bilen ut som den gått ett folkrejs lopp.. 

sen är det viktiga att man gör sitt bästa och iallfall försöker..     man lär sig bäst på det sättet.. smile 

ungefär som att använda svets skärm.. man skiter i den en gång i sitt liv sen gör man ALDRIG mer om det misstaget efter en helvetes natt.. smile

Kör fort så hinner inget hända...

189 Inlägg
30 januari 2023
Trådstartare
#30
Tack Jaka och Growe, då har jag lite att öva på. Jag ska köra med två lampor, och flytta runt dem tills ljuset hamnar rätt. Svetsa verkar vara enda sättet om man vill behålla gamla bilar...

4 183 Inlägg
30 januari 2023
#31
Tydligen rostar bilar även i Jämtland,
man måste in med bilen till en sådan inrättning om man ska slippa udan att lappa och laga med svetsen: https://www.dinitrolcenter.se/

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

6 384 Inlägg
30 januari 2023
#32
Rekommenderar en MIG-svets med gas ...om du nu inte redan har en sådan.



Sök