Noterat tidigare år att när jag kör uppåt 100 kmh så ligger varvtalet närmare 3000 rpm (typ 2800~) i vissa fall, men i andra fall har den snarare petat neråt 2000 rpm (kanske 2100-2200-ish), vilket blir en sabla skillnad. Tänker att motorn blir mer sliten och mer soppa som går åt om den ska varva så mycket. Är högsta växeln på automat den kör.
Gasar i princip lika mycket och brukar varmköra den en bit innan jag åker ut på landsvägarna.
Nu i år har jag dock inte märkt av det fenomenet alls, trots att jag kört långt.
Tänker om det är något som inverkar starkt på detta, typ tändstift, luftfilter, motorolja, bränslefilter, däck, bensin, syreblandning, katalysartor, igenkloggade ledningar, remmar, batteri, generator... Är lite osäker på vad respektive slitagedel genererar för fel och brister i bilkörningen när det är dags att byta dem...
Är ju ingen ryckig körning och andra konstigheter direkt.