Vill inte vara elak men det där såg ju förjäkligt ut! Du kan ju inte bara punkta fast plåten och undertill såg det ut att vara gravrost så jag kan inte begripa hur du fick plåten att sitta! -Gör om och gör rätt!
Bra, jag får lära mig här. För att det ska bli starkt, så bort med mera rost under, och när jag svetsar, ska jag ha fler punkter, eller göra en fog ut med hela kanten?
Att svetsa en hel fog brukar inte gå eftersom plåten är för tunn, det blir för varmt och bränner hål. Istället får man göra en lång rad punkter efter varandra, kant i kant så det blir som en hel svets. När man svetsar dit tex. nya skärmkanter är det ännu viktigare eftersom plåten slår sig och blir bucklig av för mycket värme.
Tack Utmarks-Loke, då ska jag testa det nästa gång. Det blev ett hål, jag tror jag körde för länge på samma ställe. Sen var det svårt att se kanten genom masken. Lite som att famla i mörkret. Men det kanske är så att svetsa
Det gäller att ha bra belysning så att du ser var du ska svetsa. Sen skulle jag också först punktsvetsa med ca 5-7 cm avstånd mellan svetspunkterna och sedan punkta emellan så att det till slut blir en enhetlig svetsfog...men du måste ta bort all rost innan du börjar svetsa dit ny plåt. På bilden du skickade såg det ut som om du hade en j...massa rostig plåt kvar.
Det gäller att ha bra belysning så att du ser var du ska svetsa. Sen skulle jag också först punktsvetsa med ca 5-7 cm avstånd mellan svetspunkterna och sedan punkta emellan så att det till slut blir en enhetlig svetsfog...men du måste ta bort all rost innan du börjar svetsa dit ny plåt. På bilden du skickade såg det ut som om du hade en j...massa rostig plåt kvar.
ja bilplåt är ingen lek att svetsa tyvärr.. framför allt inte på dagens moderna bilar då plåten är sjukt tunn... och sen slår den.. när jag svetsade skärmkanter och sånt så punktade vi och lät det svalna ordenkligt hela tiden... drar man på och lägger en snygg svets så ser bilen ut som den gått ett folkrejs lopp..
sen är det viktiga att man gör sitt bästa och iallfall försöker.. man lär sig bäst på det sättet..
ungefär som att använda svets skärm.. man skiter i den en gång i sitt liv sen gör man ALDRIG mer om det misstaget efter en helvetes natt..
Tack Jaka och Growe, då har jag lite att öva på. Jag ska köra med två lampor, och flytta runt dem tills ljuset hamnar rätt. Svetsa verkar vara enda sättet om man vill behålla gamla bilar...
Tydligen rostar bilar även i Jämtland, man måste in med bilen till en sådan inrättning om man ska slippa udan att lappa och laga med svetsen: https://www.dinitrolcenter.se/