Bromsar fungerar som så att när du trycker ner på bromspedalen så skickar det en signal till ett bromsok som sedan klämmer ihop bromsbeläggen på bromsskivan vilket orsakar friktion som sedermera saktar ner bilen. När bromsbeläggen inte ligger på och trycker på bromsskivan, alltså när du inte bromsar, så pratar vi om att bromsbeläggen ligger typ en eller två millimeter ifrån bromsskivan. Det är alltså riktigt snävt.
En orsak till att man kan uppleva till exempel ett skrapljud är att bromsskivan är skev och det skaver mot bromsbeläggen i tid och otid vid rotation.
En annan och förmodligen skälet till ditt missljud är att bromsbeläggen är utslitna och måste bytas. Bromsskivan är mycket troligt också i behov att bytas ut i sådana fall, det brukar hänga ihop. Varje gång du bromsar och bromsbeläggen kommer i kontakt med bromsskivan så slits det, trots allt. Inte i närheten lika mycket som bromsbeläggen, men ändå.
När en bromsskiva slits ner, så slits den ner i mitten men inte på sidorna. Det kan med tiden skapa en kant som sedan rostar. Eftersom denna kant är så nära bromsbelägget så räcker det att belägget skiftar väldigt, väldigt lite under bromsning för att den ska komma i kontakt med rostryggen och på så vis orsaka missljud. Rostryggen kan man fila ner med sandpapper, men byter jag bromsbelägg och bromsskivan ser lite halvtaskig ut så brukar jag byta den också.
Sen kan det också vara att det blir missljud för att skit och smuts kommit in mellan beläggen och bromsskivan så att varje gång du bromsar så gräver skiten in sig lite i bromsskivan och det skapar ju missljud det också. Eller dålig kvalité på bromsbeläggen som till slut också ger skador på bromsskivan. Eller att bromsskivan helt enkelt är rostig för att bilen har stått still väldigt länge och vatten och salt har gjort så att rosten har tagit rot.
Ironiskt nog kan även sprillans nya bromsskivor föra oljud ifrån sig.
Bromsoken på bilen kanske även där är i behov av att bytas ut för det sitter ju komponenter där också som slits ut med tiden. Det finns nämligen en komponent i ett bromsok som gör det möjligt för bromsbelägget att glida tyst och smidigt varje gång du trycker på bromspedalen. Dessa slits ju också ut med tiden och gör det svårare för bromsarna att göra sitt jobb på ett tyst sätt då det blir onödig friktion när bromsbeläggen typ stakar sig i rörelsen istället för att vara smidig.
Bromsskölden är även det något som kan skapa oljud om den är rostig eller böjd eller allmänt i dåligt skick.
Eller så kan det vara så enkelt att det låter för att det var länge sedan man smörjde in alltsammans.
Som du märker så kan oljud ifrån bromsar bero på en hel uppsjö av saker

Men jag hoppas att detta har gett lite klarhet i alla fall.
Börja med att byta bromsbelägg och bromsskiva.