Köpråd: Byte till ny bil och behöver lite råd.

Brådhis * Voff voff *
30 januari 2023 · 10 275 Inlägg

Två mil enkel väg är ju inga problem för en normal diesel. Den hinner gott och väl bli varm om det inte är fel på den.

Partikelfiltret regenereras ju inte varje dag (då är någonting hemskt fel) och det sätts ju igen av mycket sot, dvs kallstarter och stadskörning. Så blir det bara en eller ett par längre svängar per månad så är det ingen fara alls.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
30 januari 2023 · 17 455 Inlägg

Brådhis skrev:
Två mil enkel väg är ju inga problem för en normal diesel. Den hinner gott och väl bli varm om det inte är fel på den.

Partikelfiltret regenereras ju inte varje dag (då är någonting hemskt fel) och det sätts ju igen av mycket sot, dvs kallstarter och stadskörning. Så blir det bara en eller ett par längre svängar per månad så är det ingen fara alls.

Farsan kör deras 508 diesel sträckor på 5 km hela tiden men en gång per månad åker de ToR 15 mil till närmaste köpcenter för bunkring och middag. Den fungerar utmärkt.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Growe Fri fart för ett fritt folk!
30 januari 2023 · 13 732 Inlägg

granadadr skrev:

Viggen00 skrev:
Tror nog inte DPF borde vara något större problem men helt klart skönt i slippa om inte bilen har självrengörande DPF, underlättar ju helt klart en del.
Brukar åka lite längre sträckor då och då men inte så ofta kanske någon gång eller två i månaden. Hade kanske kunna funka, vet inte hur effektiv den självrengörande DPF är dock och hur man vet om en bil har det men det kanske står om man läser om bilen på car.info eller något.

dem flesta om ej alla har det,, mina gamla Mondeo från 2009 har det, på vag måste man åka en längre bit med jämt varvtal över 2500 rpm tills partikellampan släcks,, om den tänts vill säga, om den varit tänd en stund så krävs det längre turer,, sist trodde jag ej det skulle fungera, tog nästan 2 mil innan den släcktes  sad

aldrig fått den att lysa på min polo än så länge..   då har tanten bara kört korta sträckor med den under sista åren..

pga dieselpriset varit så högt har jag använt våran lilla äckliga audi a2 istället..

men aldrig varit ett problem..   fast den gått optimerad sen köpet och dom få gångerna jag kört den så kör jag skiten ur den där lilla polon...  förövrigt väldigt rolig bil att köra..... fast det är en 90hk 1.6l diesel maskin som är optimerad till 135hk så den är inte pigg men inte slö heller.. intervaller 100-170 är den helt okej efter 190 är den trött... och över hela vägen     

vi har den som våran stora bil  och vi kan åka alla 4+hund utan probem  ungarna är ju 20 och 22 så inte så små längre smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
krambriw
30 januari 2023 · 427 Inlägg

Annars kan man väl även då o då skvalpa in en flaska sådan där dieselvätska i tanken (som finns på biltema) som gör att regenerering startar vid lägre temperatur

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang