Min reservkraft

Reservkraft för mindre strömavbrott.
  • 12 Följare
  • 7 140 Visningar
  • Uppdaterades senast 4 september 2023
GiK
29 maj 2023 · 41 Inlägg

Jag har kollat upp din solpanel dom ger 100 w - 160 W. Som jag fattat de.

Men till värme behövs säkert ca: 500 watt.
Näesta pilner är att hitta en kupevärmare som går att köra på
12 volt likspänning.

Vi bor i ett trevånings hus på botten.
Ett elagregat som är supertyst och ger 2000 watt vore mumma.
Avgaser som gick att leda ut med slang. Behålla stöldbegärliga material
I lägenheten vore bra. Då får man som bonus även värme från själva elagregate.
Värme från öppen låga har vi inte tittat på överhuvudtaget.


Just nu hoppas vi innerligt att vi inte behöver extra värme/el.


Det är mycket att fundera på nu innan något bus händer.

Senast redigerat av GiK (29 maj 2023)

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
29 maj 2023 · 14 060 Inlägg

GiK skrev:
Jag har kollat upp din solpanel dom ger 100 w - 160 W. Som jag fattat de.

Men till värme behövs säkert ca: 500 watt.
Näesta pilner är att hitta en kupevärmare som går att köra på
12 volt likspänning.

Vi bor i ett trevånings hus på botten.
Ett elagregat som är supertyst och ger 2000 watt vore mumma.
Avgaser som gick att leda ut med slang. Behålla stöldbegärliga material
I lägenheten vore bra. Då får man som bonus även värme från själva elagregate.
Värme från öppen låga har vi inte tittat på överhuvudtaget.


Just nu hoppas vi innerligt att vi inte behöver extra värme/el.


Det är mycket att fundera på nu innan något bus händer.

Är detta nån slang eller har du bara skrivit fel? Inte tycker jag att vårat elverk ger så mycket värme annat än det som kommer från avgasröret.

/Benny

Senast redigerat av Vettemannen (29 maj 2023)

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
GiK
29 maj 2023 · 41 Inlägg

Nää🤪det blev nog lite feltänk från min sida.
Du ha alldeles rätt motorn blir varm men det mesta av värmen går ut med avgaserna (borde jag ha 100 koll på)

GiK
29 maj 2023 · 41 Inlägg

Jag är lite hopplös.
Nästa pilsner     är slarvigt slang nästa moment.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
29 maj 2023 · 17 486 Inlägg

Bättre köpa en dieselvärmare för 1500:- som pumpar in 5-6 kW istället för något elverk. Den är dessutom rätt tyst. Dieselpumpen tickar en del förvisso. Men vill man ha rejäl värme eller fungerade eluttag hemma om det skiter sig ett par dygn?

Även om vi bor i ett litet samhälle så finns så klart stöldrisken. Därför ska jag bygga in värmaren i en trälåda gjord av tryckat virke med ett hänglås på som skruvas fast i altanen från insidan. Det får bli ett semesterpyssel. Då kan även manöverpanel och insug till värme dras in i huset. Vi har även en gasolvärmare från Jula som är helt tyst. Och en full kanna gasol. På max drar den 0,35 kg i timmen, 4200W. Kannan rymmer -och är fylld- med 5 kg gasol. Fyllde den i helgen som gick och kostade 170:-

https://www.jula.se/catalog/bygg-och-fa … in-025595/

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
29 maj 2023 · 14 060 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Bättre köpa en dieselvärmare för 1500:- som pumpar in 5-6 kW istället för något elverk. Den är dessutom rätt tyst. Dieselpumpen tickar en del förvisso. Men vill man ha rejäl värme eller fungerade eluttag hemma om det skiter sig ett par dygn?

Även om vi bor i ett litet samhälle så finns så klart stöldrisken. Därför ska jag bygga in värmaren i en trälåda gjord av tryckat virke med ett hänglås på som skruvas fast i altanen från insidan. Det får bli ett semesterpyssel. Då kan även manöverpanel och insug till värme dras in i huset. Vi har även en gasolvärmare från Jula som är helt tyst. Och en full kanna gasol. På max drar den 0,35 kg i timmen, 4200W. Kannan rymmer -och är fylld- med 5 kg gasol. Fyllde den i helgen som gick och kostade 170:-

https://www.jula.se/catalog/bygg-och-fa … in-025595/

Jaa, det beror ju på hur man bor. Bor man som oss så behöver vi elverket till vattenpumpen samt att försörja kyl/frys samt en del lampor. Värme får vi från vedkaminen.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
3 juli 2023 · 17 486 Inlägg

Lite uppdatering då. Några av er har redan sett bilden på den kylbox som inköptes. Den går på 230/12v via eluttag eller cigguttag. Kompressordriven med ett inbyggt batteri som klarar +4-5 grader i 24h. Perfekt på resan med. Vilket var tanken. Den kan kyla ner till 4-5 grader som kyl eller ner till -20 grader som frysbox. Relativt tyst med till skillnad från de värdelösa termoelektriska boxar som finns och vi haft innan. Den kan ställas i ECO eller full power. Kompressorn går när den behöver. Blir bra till framtida resor med. Även om den inte får ström vid stopp så fixar det inbyggda batteriet det så länge. Den har inbyggda hjul som en resväska och ett teleskophandtag. Blir bra när vi checkar in på ett hotell. Den står och surrar vid mina fötter så länge och väntar på att bli ansluten till nät. 30 liter låter väl inte så mycket men den är stor...

https://www1.garaget.org/gallery/images/90/89434/89434-35d36ef295b4964ec247efce624814ca.jpg

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
3 juli 2023 · 17 486 Inlägg

Vidare så har regulatorn till solpanelen börjat vekna. Den orkar inte längre. Batteribank 12,8v full efter en sommardag är skit. 14,4v ska det vara april-sept. Även om våra mobiler/plattor laddas på den kretsen. Hade org. PWM liggande som följde med solpanel. Fungerar ok nu. Men en annan lär komma. Troligen en Victron smartsolar MPPT. USB-uttagen på 2,1A gav upp. De är nog inte gjorda för att vara i tjänst så mycket. Köpte en ny panel Från Kjell som nu är monterad (40756). Verkar ladda ok. Inte mer. En normal telefon tar sig från 40% till full på 1h. Finns värre prylar att köpa (40754)

https://www1.garaget.org/gallery/images/90/89434/89434-b9283d182bf333226879e98bb01c47fa.jpg

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
3 juli 2023 · 17 486 Inlägg

Sen kommer en totalt onödig pryl som även kan drivas på 12v i morgon. När jag skriver onödig så menar jag det! Men kul är den! Garanterar det!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Growe Fri fart för ett fritt folk!
4 juli 2023 · 13 746 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Sen kommer en totalt onödig pryl som även kan drivas på 12v i morgon. När jag skriver onödig så menar jag det! Men kul är den! Garanterar det!

Om det är nått roligt är det inte onödigt 😁

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
4 juli 2023 · 17 486 Inlägg

Säg hej till BOB..!

https://www1.garaget.org/gallery/images/90/89434/89434-d2a46404337834a27c8c80d57646edd9.jpg

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
5 juli 2023 · 17 486 Inlägg

BOB är en diskmaskin som förvisso vill ha 230v men en inverter på minst 1000w så går den på 12v. En expressdisk som tar 20 minuter (klarar sig på 2,9 liter vatten då) och värmer vattnet till 65c ska således hinka i sig 470w enligt spec. Diskar fint. Provade 2 diskar hemma igår. Efter avslutat program poppar luckan ut lite. En tveksam sak kanske men vattenåtgången är rent löjlig. Inbyggd tank. Externa anslutningar finns. Bra i båten/husvagnen där gråvatten kan släppas ut i kölsvinet eller under vagnen. Massor med inställningar av ljud/ljus/diskcykler via mobilen.

Och... Klart man ska kunna köra en maskin även om det är strömavbrott hemma...

https://www1.garaget.org/gallery/images/90/89434/89434-a14af0a4738cda6b9f51eaee1858f8e8.jpg

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
3 september 2023 · 17 486 Inlägg

Dieselvärmaren som har stått på utsidan huset det sista året har bråkat lite det sista. Svårtstartad, kräver minst 2 försök och när den väl går så skriker den olyckligt av något som går emot fläkten. En gång gick säkringen på 15A med... Rev ner kinaskiten och rengjorde glödstift, tog bort en plasthållare som ska centrera fläkthuset men gjorde tvärtom och kopplade in den på ett halvladdat batteri avsäkrad till 10A. Den susade igång så snällt så!

Så ge din värmare lite service om den bråkar inför vintern! Lättskruvade prylar!

https://www1.garaget.org/gallery/images/90/89434/89434-1261ec8e5c4f929e99fa3aab4e76f7f2.jpg

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
3 september 2023 · 17 486 Inlägg

En solpanel identisk med den 110W jag har är inköpt och står i förrådet (Målning av huset pågår, ställningar...) men till slut även en rejäl MPPT-regulator och som bonus även en något mindre fjärrkopplad display. När prylarna kommer upp så ger paneler laddning även om volten in i regulator är nere på 10v. De kommer parallellkopplas för stabil laddning under dåliga förhållanden. Fördelen är att man har mer kontroll med. Ser spänninng in och ut och även hur mycket som dräneras i form av Ampere.

https://www1.garaget.org/gallery/images/90/89434/89434-312ef0675eaa420aacba5beb78c1e6dc.jpg

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
4 september 2023 · 17 486 Inlägg

Läst lite om översvämningar och stopp i avlopp det sista. Någon översvämning lär vi inte få då havet är bredvid men ligger lägst i avloppsnätet . Hm. Inköpte  en Porta Potti 365 Qube. Lyxvarianten med pistongpump och nivåindikator på ski... Septitanken.

https://www1.garaget.org/gallery/images/90/89434/89434-a7c46c0fcfd6904640bfe4b9fbb622ba.jpg

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang