Vilken motorolja?

bojdacylindrar
7 mars 2023 · 25 Inlägg

torsen skrev:
Hej bojdacylinder.
Av dina frågor drar jag slutsatsen att du inte är någon erfaren bilägare.
Mitt råd till dig, som har en gammal bil, som kanske inte används så mycket, som kanske mest körs korta sträckor:
Byt ALLTID OLJA FÖRE BESIKTNINGEN!
Orsaken till mitt råd är att bilmotorer som vanligtvis brukas på ett sådant sätt att de aldrig får bli genomvarma samlar på sig kondens och annat i motoroljan.
Bidrager tyvärr till att bilen underkänns vid besiktning p g a avgasemissionerna, föranledda av den "sura" oljan i motorn(vevhuset/oljetråget).
Ett tecken på att motorn fått arbeta utan att att bli riktigt genomvarm är att det bildas "majonäs" i motorn.
Avslöjas lätt genom att se på oljepåfyllningslockets insida och på motorns insida genom oljepåfyllningslockets hål.
Receptet är (hel-)syntetolja och en längre tur med bilen, på kanske ½ timma/5 mil, för att "koka bort" de sura gaserna ur motorn.

Ett annat, mest ekonomiskt råd, är att byta oljan själv medelst en s k "elektrisk oljebytare" som går på 12 volt = cig.tänduttaget.
Att byta oljefilter är naturligtvis viktigt det med - men det viktigaste är att byta oljan.
Byta oljefilter kan du hoppa över var annat eller vart tredje oljebyte.
Här kommer jag att få mothugg - men så har jag många år gjort med mina hobbybilar som inte ens körs över hundra mil per år.
Med elektrisk oljebytare klarar du att "stå på gatan" och byta olja utan att slabba ner.
Det slabbiga är att ta hand om oljebytaren och slangarna efteråt - det "efterrinner" i slngarna - inte mycket men ändå lite besvärligt.
Men lägger du oljebytaren i flerdubbla plastkassar, med hushållspapper i botten, så blir det hanterbart.

Och du - gör som jag - köp oljan hos LIDL!

Lycka till!

Hej torsen, och tack för ett utförligt inlägg!

Du har rätt i dina antaganden att jag inte är någon särskilt erfaren bilägare, och att bilen inte används särskilt mycket. Faktum är att den har stått stilla utomhus i tre år, och nu är det dags att skaka liv i den igen. Någon "majonnäs" har jag inte sett till, men däremot var oljan i motorn kolsvart. Jag kommer hålla utkik på Lidl inför kommande oljebyten, men den här gången hade de inget inne, så det fick bli Biltemas 5W-40 helsyntet 4 liter för 299:-. Elektrisk oljebytare låter ju väldigt smidigt, men den här gången blev det på vanligt sätt. Jag noterade att oljenivån innan bytet var lite ovanför det övre märket på stickan. Tänkte att jag skulle försöka ha i lite mindre nu då, men det blev lite för mycket likförbaskat. Typ en halv centimeter ovanför övre märket på oljestickan, gör det något? Kommer det påverka avgasvärdena vid den stundande besiktningen?

Roligt med all respons i tråden, intressant att se hur lite mer luttrade bilägare resonerar!

Mew
7 mars 2023 · 2 160 Inlägg

Är oljenivån kollad innan uppstart? I så fall kommer nivån sjunka lite vid uppstart när det nya filtret fylls med olja. smile

Senast redigerat av Mew (7 mars 2023)

bojdacylindrar
7 mars 2023 · 25 Inlägg

Mew skrev:
Är oljenivån kollad innan uppstart? I så fall kommer nivån sjunka lite vid uppstart när det nya filtret fylls med olja. smile

Nej, efter uppstart.

uhlin
7 mars 2023 · 2 834 Inlägg

bojdacylindrar skrev:

Mew skrev:
Är oljenivån kollad innan uppstart? I så fall kommer nivån sjunka lite vid uppstart när det nya filtret fylls med olja. smile

Nej, efter uppstart.

Just avgasvärden påverkar nog inte om det är lite för mycket olja påfyllt.

Det som kan hända om det är för mycket olja är att det trycker ut packboxar med oljeläckor som följd.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang