Vilken motorolja?

bojdacylindrar
5 mars 2023 · 25 Inlägg

Hallå,

Har en Volvo V40 1999 som ska ha ny olja. I servicemanualen står det att det ska vara "Multigrade engine oil, viscosity SAE 10W/30, 10W/40 or 15W/40, to ACEA A1 or A3, API SH or SJ". Men om jag fyller i regnumret på t ex Biltemas eller Mekonomens sidor för motoroljor så får jag bara upp 5W/30/40 eller t o m 0W/30/40 oljor. Hur kommer det sig? Spelar det ingen roll vad jag häller i? Hur vet jag vad det egentligen ska vara?

spillolja
5 mars 2023 · 4 014 Inlägg

5W-40 får ses som en universal produkt, tag ett kik på Hyllan hos Lidl som 1-2 gg om året har 5W-40 5 liter för just 209:- för en dunk (om dom inte kommer att höja priset ytterliggare sad )

smile

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Mossan1
5 mars 2023 · 2 752 Inlägg

En 5w40  A3B4 eller liknande skulle duga bra i den motorn för 1500mil bytesintetvall, förutsett att den inte bara kort-körs.  I så fall byte typ dubbelt så ofta.

10w40 viscositet är också ok enl Volvo
Finns nog också som klass A3B4

Så svaret är egentligen:
Nej, den motorn är inte så petig.
Byt tillräckligt ofta tillsammans med oljefiltret så är allt ok.

Senast redigerat av Mossan1 (5 mars 2023)

torsen
5 mars 2023 · 7 202 Inlägg

Lite avhängigt var du bor = metereologiska förutsättningar.
Bor du i Skåne kan SAE 10W40 vara lämplig - drar du mycket tungt släp kan SAE 10W50 var bättre - båda (hel-)syntet.
Längst uppe i norr kanske SAE 5W40, eller 0W30 är lämpligt - också (hel-)syntet.

Själv kör jag, som bor i Mälardalen, med SAE 5W40 (hel-)syntet.
Fabrikatet är sedan flera år tillbaka LIDL.

bojdacylindrar
5 mars 2023 · 25 Inlägg

spillolja skrev:
5W-40 får ses som en universal produkt, tag ett kik på Hyllan hos Lidl som 1-2 gg om året har 5W-40 5 liter för just 209:- för en dunk (om dom inte kommer att höja priset ytterliggare sad )

smile

Mossan1 skrev:
En 5w40  A3B4 eller liknande skulle duga bra i den motorn för 1500mil bytesintetvall, förutsett att den inte bara kort-körs.  I så fall byte typ dubbelt så ofta.

Okej, det duger med 5W säger ni. Hur är resonemanget då? Vad innebär bättre och sämre i sammanhanget? Vad spelar det för roll om bilen körs korta sträckor eller inte?

MrHyde
5 mars 2023 · 635 Inlägg

bojdacylindrar skrev:
Okej, det duger med 5W säger ni. Hur är resonemanget då? Vad innebär bättre och sämre i sammanhanget? Vad spelar det för roll om bilen körs korta sträckor eller inte?

Där kan du läsa en del matnyttigt om motorolja.
https://www.castrol.com/sv_se/sweden/ho … rades.html

Live long, and prosper.
spillolja
5 mars 2023 · 4 014 Inlägg
Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
bojdacylindrar
5 mars 2023 · 25 Inlägg

Okej, då tror jag det börjar klarna. Om jag förstått det rätt så är alltså lägre första tal, t ex 5W = bättre skydd vid kallstarter och låga yttertemperaturer, medan högre andra tal, t ex -40 eller -50 = bättre skydd när motorn går varm, t ex om man drar tunga saker med bilen.

Då till nästa fråga: Hur noga är det att det är (hel)syntet? Mineraloljan verkar ju billigare.

torsen
5 mars 2023 · 7 202 Inlägg

bojdacylindrar skrev:

spillolja skrev:
5W-40 får ses som en universal produkt, tag ett kik på Hyllan hos Lidl som 1-2 gg om året har 5W-40 5 liter för just 209:- för en dunk (om dom inte kommer att höja priset ytterliggare sad )

smile

Mossan1 skrev:
En 5w40  A3B4 eller liknande skulle duga bra i den motorn för 1500mil bytesintetvall, förutsett att den inte bara kort-körs.  I så fall byte typ dubbelt så ofta.

Okej, det duger med 5W säger ni. Hur är resonemanget då? Vad innebär bättre och sämre i sammanhanget? Vad spelar det för roll om bilen körs korta sträckor eller inte?

5W har ingen skrivit.
5W är en "rak" mineralolja, som väl knappast finns att uppbringa i dag.
Hör 40 och 50-talet till - då man bytte olja efter säsongen(som man nu byter hjul).

Mossan1
5 mars 2023 · 2 752 Inlägg

torsen skrev:
5W har ingen skrivit.
5W är en "rak" mineralolja, som väl knappast finns att uppbringa i dag.
Hör 40 och 50-talet till - då man bytte olja efter säsongen(som man nu byter hjul).

Jag är säker på att TS avser 5w40 eller 30, som alternativ till 10w40 tex

Senast redigerat av Mossan1 (5 mars 2023)

MrHyde
5 mars 2023 · 635 Inlägg

bojdacylindrar skrev:
Då till nästa fråga: Hur noga är det att det är (hel)syntet? Mineraloljan verkar ju billigare.

Mineralolja är bara till för riktigt gamla bilar, du ska ha helsyntet i din bil. Och det är väldigt noga, din motor mår inte alls bra av mineralolja.

Live long, and prosper.
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
5 mars 2023 · 17 386 Inlägg

MrHyde skrev:

bojdacylindrar skrev:
Då till nästa fråga: Hur noga är det att det är (hel)syntet? Mineraloljan verkar ju billigare.

Mineralolja är bara till för riktigt gamla bilar, du ska ha helsyntet i din bil. Och det är väldigt noga, din motor mår inte alls bra av mineralolja.

Jo men: Bilen är 24 år gammal. En billig helsyntet fungerar väl utmärkt? Huvudsaken är ju att man sköter service var 12:e månad?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
bojdacylindrar
5 mars 2023 · 25 Inlägg

Mossan1 skrev:
Jag är säker på att TS avser 5w40 eller 30, som alternativ till 10w40 tex

Just det!

MrHyde skrev:
Mineralolja är bara till för riktigt gamla bilar, du ska ha helsyntet i din bil. Och det är väldigt noga, din motor mår inte alls bra av mineralolja.

Hybrid_ skrev:
Jo men: Bilen är 24 år gammal. En billig helsyntet fungerar väl utmärkt? Huvudsaken är ju att man sköter service var 12:e månad?

Okej, helsyntet är det som gäller! Tack!

MrHyde
5 mars 2023 · 635 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Jo men: Bilen är 24 år gammal. En billig helsyntet fungerar väl utmärkt? Huvudsaken är ju att man sköter service var 12:e månad?

Javisst, men mineralolja är däremot inte så bra även om bilen är 24 år gammal wink Mineralolja är ju för bilar äldre än typ 60-talet.
Och precis som du skriver, det är viktigt att serva varje år då oljan kan bli gammal även om inte så många mil körs.

Senast redigerat av MrHyde (5 mars 2023)

Live long, and prosper.
spillolja
5 mars 2023 · 4 014 Inlägg

En bra mineralolja är minst lika bra som en syntetolja, kallstartegenskaperna är en mineraloljas störst akilleshäll, men jag nominerar 5W-40 fusksyntet-olja som den mest universala motoroljan
(Lidl W5)

smile

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
MrHyde
5 mars 2023 · 635 Inlägg

spillolja skrev:
En bra mineralolja är minst lika bra som en syntetolja

En mineralolja är inte lika bra som en helsyntet, även om du upplever det så.


"Vad innebär egentligen begreppet ”syntetisk”? Det kanske är en olyckligt vald term eftersom den implicerar motsatsen till ”verklig” – något som definitivt inte stämmer när det handlar om motoroljor. Syntetiska motoroljor tillverkas av diverse prestandahöjande tillsatser i kombination med en syntetisk basolja.  Till skillnad från mineralbasoljor, har molekylerna i syntetiska basoljor samma form och storlek och är optimerade för att konsekvent fungera bättre än mineralbasoljor*.


Detta innebär många fördelar för nyare, mer avancerade motorer. Syntetiska oljor bryts inte ner lika lätt som mineraloljor vilket innebär att de skyddar motorn längre från metall-mot-metall-kontakt som orsakar slitage. Syntetiska motoroljor fungerar också bättre under extremt varma och kalla temperaturförhållanden.  I kallt väder flödar syntetiska oljor ut till alla vitala motordelar snabbare än en mineralbaserad olja.  Vid varmare temperaturer uppvisar de syntetiska oljorna bättre oxidationsstabilitet än mineralbaserade oljor och förångas heller inte lika lätt, två faktorer som båda bidrar till ett bättre och mer långvarigt motorskydd."

https://se.texacolubricants.com/sv_se/h … -cars.html

Live long, and prosper.
torsen
6 mars 2023 · 7 202 Inlägg

Hej bojdacylinder.
Av dina frågor drar jag slutsatsen att du inte är någon erfaren bilägare.
Mitt råd till dig, som har en gammal bil, som kanske inte används så mycket, som kanske mest körs korta sträckor:
Byt ALLTID OLJA FÖRE BESIKTNINGEN!
Orsaken till mitt råd är att bilmotorer som vanligtvis brukas på ett sådant sätt att de aldrig får bli genomvarma samlar på sig kondens och annat i motoroljan.
Bidrager tyvärr till att bilen underkänns vid besiktning p g a avgasemissionerna, föranledda av den "sura" oljan i motorn(vevhuset/oljetråget).
Ett tecken på att motorn fått arbeta utan att att bli riktigt genomvarm är att det bildas "majonäs" i motorn.
Avslöjas lätt genom att se på oljepåfyllningslockets insida och på motorns insida genom oljepåfyllningslockets hål.
Receptet är (hel-)syntetolja och en längre tur med bilen, på kanske ½ timma/5 mil, för att "koka bort" de sura gaserna ur motorn.

Ett annat, mest ekonomiskt råd, är att byta oljan själv medelst en s k "elektrisk oljebytare" som går på 12 volt = cig.tänduttaget.
Att byta oljefilter är naturligtvis viktigt det med - men det viktigaste är att byta oljan.
Byta oljefilter kan du hoppa över var annat eller vart tredje oljebyte.
Här kommer jag att få mothugg - men så har jag många år gjort med mina hobbybilar som inte ens körs över hundra mil per år.
Med elektrisk oljebytare klarar du att "stå på gatan" och byta olja utan att slabba ner.
Det slabbiga är att ta hand om oljebytaren och slangarna efteråt - det "efterrinner" i slngarna - inte mycket men ändå lite besvärligt.
Men lägger du oljebytaren i flerdubbla plastkassar, med hushållspapper i botten, så blir det hanterbart.

Och du - gör som jag - köp oljan hos LIDL!

Lycka till!

SportPilot Ubåtsingenjör
6 mars 2023 · 7 218 Inlägg

https://youtu.be/lo7rrex0IsE

https://youtu.be/IKdhgKUZhPA

Lätt tillgänglig information angående olja

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
MrHyde
6 mars 2023 · 635 Inlägg

torsen skrev:
Byta oljefilter kan du hoppa över var annat eller vart tredje oljebyte.
Här kommer jag att få mothugg - men så har jag många år gjort med mina hobbybilar som inte ens körs över hundra mil per år.

Att jämföra hobbybilar med en standardbil som vi får förutsätta att TS har, är väl inte riktigt rätt. Jag tvivlar på att TS kör under 100 mil per år.
Så ja, här kommer mothugget: Att inte byta oljefilter när man byter olja på en daily är som att inte byta vattenpump när du byter kamrem.

Live long, and prosper.
H-Karlsson KARLSSON
6 mars 2023 · 111 Inlägg

jag kör 5W30 Mobil3000 Helsyntet på min 5a. kanske lyx, men känns bra.

vet att V40 har en cylinder mindre, men i stort sett samma vitmotor

Volvo 244 DL "Finbilen" (1987)
Volvo V70 "Brukisen" (2006)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang