Hur kopplar man tändningslås 240?

motlas
7 mars 2023 · 25 Inlägg

Blev av med nycklarna till tändningslåset någon fylla sen och har nu dragit ett nytt tändningslås och fått igång bilen.

Problemet är bara att mätarhuset inte gått igång. Varken tank eller temp mätare funkar, inte heller torkarna...
Så vitt jag vet är det bara två kontaktstycken som ska sitta i instrumentpanelen, dem sitter där nu.
Men i tändningslåset går det in 5 kablar, tre av dem har jag satt in i det nya tändlåset och fått igång bilen.
En vit och en svart kabel har jag inte gjort något med dock. Att lägga ihop dem gör inget, får ingen ström ur dem heller. Antar att dem kanske ska få ström ur tändningslåset när tändningen är igång?
Och att torkarna inte funkar antar jag har med tändningslåset att göra också för dem funkade innan.

All hjälp upskattas

motlas
7 mars 2023 · 25 Inlägg

Updatering:
Fixade del av instrumentbrädan ock torkarna, när jag la ihop svarta + vit röda kabeln som var kvar och gav den ström började torkarna och fläkten fungera igen. Dock fungerar fortfarande inte tank/tempmätare...

Mew
7 mars 2023 · 2 163 Inlägg

Köp ett beg original tändlås med tillhörande nyckel, kostar inte så mycket. Är smådrygt att byta men nog snabbare än att reverse engineer-a halva bilens elsystem. smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang