Vibrerande ratt

Jackeerik
15 mars 2023 · 5 Inlägg

Hej! Har ett problem med min Volvo c30 och det är att ratten vibrerar vi höga fart samt vid inbromsningar. Trodde det skulle vara balanseringen men de visa sig var på dålig skick sa de på stället jag balanserade mitt däck på. De sa även att de var höger hjulen där bromsoket behövdes bytas på då däcken satt hårt och de var svårt att lossa ut den.jag fattade inget av hela ekvationen och där med kommer denna tråd. Kan någon kunnig upplysa mig kring om det är felet på min bromsoket samt bromsbelägg som orsakar vibrationer vi hastighet som överstiger 80km/h och vid inbromsningar. Tackar all tips och trix i förhand

Mossan1
16 mars 2023 · 2 805 Inlägg

Anliggande broms kan skapa vibrationer likt obalans i hjulet.
Så det är fullt möjligt.

Ligger bromsen på måste det fixas i alla fall.

uhlin
16 mars 2023 · 2 834 Inlägg

Ja, skulle kunna va anliggande broms. Och eftersom det vibrerar när du bromsar så är bromsskivora skeva och behövs bytas isåfall.

Det är ju inte bromsoket och beläggen som gör att det skakar, utan det är skivan som har slagit sig och gör dessa vibrationer.

Mossan1
16 mars 2023 · 2 805 Inlägg

uhlin skrev:
Det är ju inte bromsoket och beläggen som gör att det skakar, utan det är skivan som har slagit sig och gör dessa vibrationer.

Korrekt, men skivan kan vara ett följdfel av anliggande broms där oket kan vara grundorsaken till alltihopa.

Bromsskivan överhettar, främst på ena sidan så den blir skev.
Obland kan materialfel göra så sliten skiva är ojämnt tjock också med samma resultat.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang