Hej, har en 328 f30 2014 med ett märkligt halvljus problem. Det är endast på passsgerarsida och som sagt endast halvljus.
Har mätt kotaktens baksida vid kabeln på bägge sidor och förare ger 12v medan passagerare ger 0. Föraraida ger 12v oavsett om en lampa är där eller inte så verkar inte finnas någon smart styrning. Halogen är det också.
Misstänker ju en ärgad kontakt. Vet någon var själva ISO kontakten för hela ljusmodulen sitter? Hur kommer jag åt den? Tack på förhand
Om det inte är någon säkring som löst ut eller ärgat, kan du följa ledningen från lampan till närmaste kabelskarv. Sära den och "gnid" på kontaktstyckenas ytor och ev spreja lite med 5 56, eller motsvarande medel.
Har kikat alla säkringar till lysen så tyvärr inte där. Det finns ju någon modul som sköter belysningen för xenon men vet faktiskt inte om det gäller halogen också
xXSammy skrev: Finns det säkringar till halvljusen? Om inte så är det nog automatsäkring genom karosstyrdonet
Höger och vänster halvljus är väldigt ofta separerade. Dvs olika säkring, relä/shunt. En 2014 BMW är säkert till/frånslag av halogenlampor reglerat av en CAN-modul. Säkert lödda hårdvaruprodukter direkt i kretskorten.
Ja förmodligen är det ju den där modulen som behöver bytas ut. Har sett den nämnas ett par gånger när jag googlat runt men folk har oftast fler problem än 1 lampkrets
Mossan1 skrev: Höger och vänster halvljus är väldigt ofta separerade. Dvs olika säkring, relä/shunt. En 2014 BMW är säkert till/frånslag av halogenlampor reglerat av en CAN-modul. Säkert lödda hårdvaruprodukter direkt i kretskorten.
Richtenb skrev: Har kikat alla säkringar till lysen så tyvärr inte där. Det finns ju någon modul som sköter belysningen för xenon men vet faktiskt inte om det gäller halogen också
xXSammy skrev: Finns det säkringar till halvljusen? Om inte så är det nog automatsäkring genom karosstyrdonet
Menar att om karosstyrdonet sköter säkringarna till belysningen så kan de räcka med att radera felkoder
Kan inte svara för bmw men ford bryter spänningen till lampan om den varit trasig för länge
Det var ju en riktigt bra teori. Jag provade det på andra sidan men det var ju bara ett par minuter den körde utan lampa (spänningen var då 12v utan lampa på kontakten) Jag hsr faktiskt inte ens testat att radera felkod så det ska jag prova
xXSammy skrev:
Richtenb skrev: Har kikat alla säkringar till lysen så tyvärr inte där. Det finns ju någon modul som sköter belysningen för xenon men vet faktiskt inte om det gäller halogen också
xXSammy skrev: Finns det säkringar till halvljusen? Om inte så är det nog automatsäkring genom karosstyrdonet
Menar att om karosstyrdonet sköter säkringarna till belysningen så kan de räcka med att radera felkoder
Kan inte svara för bmw men ford bryter spänningen till lampan om den varit trasig för länge