7 februari 2007
Trådstartare
Från N24: "Ett orosmoment för Volvo Personvagnar är ägaren Fords storförluster. Den svårt sargade fordonsjätten valde under fjolåret att sätta Volvo i pant. Fredrik Arp menar dock att situationen inte är annorlunda än för bolag ägda av riskkapitalbolag.
- Jag brukar jämföra vår situation med hur det är i bolag som tas över av riskkapital. Då får man en betydande lånebörda. Den ställs mot en affärsplan som man sedan måste leva upp till löpande. Det är den situationen som Ford befinner sig i, säger han till Dagens Industri."
------------------------------
Vad detta betyder är alltså att Volvo Peronvagnars ägare Ford har tagit lån för att betala löner och andra utgifter och satt Volvo PV som säkerhet för de lånen...
Lite spekulaton från min sida: vad händer om Ford inte lyckas vända den starkt negativa trenden? Vad kan då hända med Volvo som då kan få nya ägare som bara är intresserad av att tjäna pengar...? Vad kan då hända med de anställda i Sverige och i andra länder? Blir det kanske en ännu större flytt till aisen? En stor del av Volvo S60 ska redan börja tillverkas i Kina tex...
Jag tycker att det vore dags för Volvos ledning att se sig om efter en annan ägare än ford, hittills känns det inte som om Volvo tjänat mycket på Ford?...
Något värt att tänka på är att Ford idag är den bilkoncern som förlorar mest pengar i världen. Det är också rankat som den bilkoncern som har minst förtroende bland banker i hela världen... Kanske därför de måste ta till så drastiska åtgärder som att vända sig till hög-risk spekulanter...
Senast redigerat av Founder (7 februari 2007)
in any case, knowledge is generally a useful thing in its own right ...
-
www.bmwb.se