Bromsproblem, Volvo S60. 06a

Leij0n
20 mars 2023 · 9 Inlägg

Tjänare! Förstår mig inte riktigt på vad som är problemet, mina bromsar har legat på under en kortare tid och slitit ner beläggen vänsterbak så det byttes i helgen samt lite snabb service runt oket och kollade så att kolven går fritt och bra osv. Allt ser bra ut och allt är gjort som det ska också, åker då ut för att provköra för att se så att allt också funkar som det ska, bromsar tar och verkar inte vara något problem där men märker fortfarande att bromsarna går varma (väldigt varma vid längre körsträcka), så hissade upp bilen igen, märker att när jag bromsar så låser sig bromsarna så att det inte går fritt får använda 2 bultar i navet och brytjärn för att få snurr på det men räcker att jag bara petar med en skruvmejsel lite på oket så åker kolven tillbaka till ordinarie läge igen. Vad är fel? kan ju inte vara bromsslang, känns inte heller som det bör vara oket då kolven annars går fritt. HJÄLP!!!

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
20 mars 2023 · 17 465 Inlägg

Köp nya ok så försvinner nog problemet.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
MisterAxl
20 mars 2023 · 103 Inlägg

Låter som att du behöver investera i ett nytt ok, ja.

jaka54
21 mars 2023 · 5 719 Inlägg

Som de ovan sagt men tillägger....när bytte du bromsvätska senast? Bör bytas vartannat år!
Bromsvätska drar till sig vatten vilket får bromskolven i oket att rosta/fastna.

torsen
21 mars 2023 · 7 233 Inlägg

Leij0n skrev:
Tjänare! Förstår mig inte riktigt på vad som är problemet, mina bromsar har legat på under en kortare tid och slitit ner beläggen vänsterbak så det byttes i helgen samt lite snabb service runt oket och kollade så att kolven går fritt och bra osv. Allt ser bra ut och allt är gjort som det ska också, åker då ut för att provköra för att se så att allt också funkar som det ska, bromsar tar och verkar inte vara något problem där men märker fortfarande att bromsarna går varma (väldigt varma vid längre körsträcka), så hissade upp bilen igen, märker att när jag bromsar så låser sig bromsarna så att det inte går fritt får använda 2 bultar i navet och brytjärn för att få snurr på det men räcker att jag bara petar med en skruvmejsel lite på oket så åker kolven tillbaka till ordinarie läge igen. Vad är fel? kan ju inte vara bromsslang, känns inte heller som det bör vara oket då kolven annars går fritt. HJÄLP!!!

Jo  det kan det viss vara!
P g a ålder kan bromsslangar lösa upp sig invändigt.
Större lossnade bitar bildar ett slags backventil, så att bromsvätskan inte kan rinna tillbaka.
Bromsen blir då anliggande = varm och belägget slits ner, och värsta fall slår sig bromsskivan eller får härdfäckar.
Visar sig på sikt som vibrerande bromspedal eller, i värsta fall, pulserande bromspedal.

Mossan1
21 mars 2023 · 2 796 Inlägg

Bromsslang är möjligt, men borde vara konsekvent.  Då släpper det (tillfälligt) om man öppnar luftnippeln.

Bromskolvar kan ofta gå lätt och fint KALLA men nypa när dom blir varma.
Räcker med första inbromsningen så är kolven varm nog när det är för trångt i loppet pga rost.
Detta har förvillat fler än trådskaparen.

Senast redigerat av Mossan1 (21 mars 2023)

torsen
21 mars 2023 · 7 233 Inlägg

Mossan1 skrev:
Bromsslang är möjligt, men borde vara konsekvent.  Då släpper det (tillfälligt) om man öppnar luftnippeln.

Bromskolvar kan ofta gå lätt och fint KALLA men nypa när dom blir varma.
Räcker med första inbromsningen så är kolven varm nog när det är för trångt i loppet pga rost.
Detta har förvillat fler än trådskaparen.

Instämmer!
Gäller speciellt kolvar av syntetmaterial, som dessutom kan bli något ovala när dom blir varma (och gamla).
Känt fenomen på bl a JEEP.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang