Ca 0.05-0.1mm för litet ventilspel

TonyBamanboni
16 april 2023 · 6 Inlägg

Tjena! Håller på att bygga en b230 som ska i min 945:a, köpte en KLR T2 kam och mätte ventilspel osv, beställde nya brickor och nu när jag mäter så är det ca 0.05mm för litet ventilspel till det önskade 0.35mm, alltså är det ungefär 0.30mm spel på dom flesta ventilerna...  min fråga är då, är detta acceptabelt eller bör jag skaffa 8 nya brickor? :( 
om det hjälper så är tanken den ska gå som driftingbil så kommer varva en del varvande.

Vet att det finns många trådar om ventilspel men i det jag sett så handlar dom för det mesta om för stort spel eller spel inget alls, alla råd uppskattas :)
Tack på förhand <3

Growe Fri fart för ett fritt folk!
16 april 2023 · 13 750 Inlägg

låter lite väl tight  0.40 verkar dom gilla.. inte 0.35    mäter du med eller utan ventil dämpnings gummit på plats?

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
TonyBamanboni
16 april 2023 · 6 Inlägg

Growe skrev:
låter lite väl tight  0.40 verkar dom gilla.. inte 0.35    mäter du med eller utan ventil dämpnings gummit på plats?

0.35 står det att det ska vara hos dom jag köpte kammen av, men visst 0.40 är nog vad det ska vara original.

Kör inga dämpare eftersom det är en omslipad kam så lashcaps behövs, dämparna brukar torka och spricka rätt fort endå smile

Growe Fri fart för ett fritt folk!
16 april 2023 · 13 750 Inlägg

TonyBamanboni skrev:

Growe skrev:
låter lite väl tight  0.40 verkar dom gilla.. inte 0.35    mäter du med eller utan ventil dämpnings gummit på plats?

0.35 står det att det ska vara hos dom jag köpte kammen av, men visst 0.40 är nog vad det ska vara original.

Kör inga dämpare eftersom det är en omslipad kam så lashcaps behövs, dämparna brukar torka och spricka rätt fort endå smile

ja just tänkte inte på det smile

bara gå ner ett snäpp istorlek..

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang