Trimma s60 2.5T

S6025T
30 april 2023 · 4 Inlägg

Tjenare!
Min s60 2.5T har fått sig lite små trim som steg 1 från bsr, 3” från turbon och bak samt ett öppet filter. Tänkte byta turbo på bilen till en td04 19T samt byta till större spridare. Men frågan jag har var om jag bara kunde byta o sen ut o gasa eller om jag behövde göra något mer utöver detta? Typ mappa/optimera? Kom gärna med övriga tips då jag är ny till detta.

Mossan1
30 april 2023 · 2 841 Inlägg

Öppet filter är inget "trim", utan en framtida problemkälla för din LMM.
Ger annat insugsljud = ja.
Kan kanske skapa KÄNSLAN av mer kraft.
Mer kraft= Nä, glöm det.

Ska du få betydande extra kraft måste du ändra mjukvaran.  Annars kommer den hämma alla modifikationer, och rent av så det blir sämre.

Men sätt tillbaka orginal luftburken.  Den hämmar inget flöde innan du modifierat mer än dom flesta privatpersoner har råd med.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
30 april 2023 · 13 750 Inlägg

Mossan1 skrev:
Öppet filter är inget "trim", utan en framtida problemkälla för din LMM.
Ger annat insugsljud = ja.
Kan kanske skapa KÄNSLAN av mer kraft.
Mer kraft= Nä, glöm det.

Ska du få betydande extra kraft måste du ändra mjukvaran.  Annars kommer den hämma alla modifikationer, och rent av så det blir sämre.

Men sätt tillbaka orginal luftburken.  Den hämmar inget flöde innan du modifierat mer än dom flesta privatpersoner har råd med.

till dom där bilarna finns det ganska bra avskärmningar som gör att ett öppetfilter inte bara drar in varmluft..   

sen hurvida det gör skillnad eller ej är ju en annan sak.. 

jag körde orginal filterbox på min 850 med autotech steg 3  där satt det 3" från turbon och racekisse och sånt skräp.


det viktiga är att man inte bara monterar ett filter på röret och tror att det ger massor av effekt.    för då får man garanterat motsatt effekt..  men rättavskärmning förlorar man ingen effekt men det låter väldigt bra. 


och själklart måste programvaran anpassas för turbo och spridare annars kommer bilen gå skitdåligt..

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
krambriw
30 april 2023 · 432 Inlägg

Jag skulle också vilja avråda från ALLA sportfilter som ska sprayas med sådan där jäkla olja. Det har sabbat min och även en polares LMM en gång i tiden, aldrig mer. Finns sportfilter som sätts i originalburken men räkna med att dom inte filtrerar dammet lika bra -> mer slitage motor kanske??

S6025T
30 april 2023 · 4 Inlägg

Mossan1 skrev:
Öppet filter är inget "trim", utan en framtida problemkälla för din LMM.
Ger annat insugsljud = ja.
Kan kanske skapa KÄNSLAN av mer kraft.
Mer kraft= Nä, glöm det.

Ska du få betydande extra kraft måste du ändra mjukvaran.  Annars kommer den hämma alla modifikationer, och rent av så det blir sämre.

Men sätt tillbaka orginal luftburken.  Den hämmar inget flöde innan du modifierat mer än dom flesta privatpersoner har råd med.

Tack för info men har öppet filter endast för att d låter ballt

S6025T
30 april 2023 · 4 Inlägg

Growe skrev:

Mossan1 skrev:
Öppet filter är inget "trim", utan en framtida problemkälla för din LMM.
Ger annat insugsljud = ja.
Kan kanske skapa KÄNSLAN av mer kraft.
Mer kraft= Nä, glöm det.

Ska du få betydande extra kraft måste du ändra mjukvaran.  Annars kommer den hämma alla modifikationer, och rent av så det blir sämre.

Men sätt tillbaka orginal luftburken.  Den hämmar inget flöde innan du modifierat mer än dom flesta privatpersoner har råd med.

till dom där bilarna finns det ganska bra avskärmningar som gör att ett öppetfilter inte bara drar in varmluft..   

sen hurvida det gör skillnad eller ej är ju en annan sak.. 

jag körde orginal filterbox på min 850 med autotech steg 3  där satt det 3" från turbon och racekisse och sånt skräp.


det viktiga är att man inte bara monterar ett filter på röret och tror att det ger massor av effekt.    för då får man garanterat motsatt effekt..  men rättavskärmning förlorar man ingen effekt men det låter väldigt bra. 


och själklart måste programvaran anpassas för turbo och spridare annars kommer bilen gå skitdåligt..

Tack. Vet du något bra ställa man kan göra detta med original ecu?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang