basar i hatthyllan?

viper0 Elektriker
7 februari 2007 · 169 Inlägg

ja vad tror ni, kommer det att låta bra, har en S70, tänkte driva basarna (JBLGTO804) med ett slutsteg JBL GTO 75,4.

lmoberg
7 februari 2007 · 542 Inlägg

Sätt så portarna kommer upp ur hatthyllan bara.

viper0 Elektriker
7 februari 2007 · 169 Inlägg

jag har ingen baslåda än, men jag tänkte att det kanske går att ha 8" basar i hatthyllan istället

om jag köper än baslåda så borde väl ljudet kom in i kupen via hålen i hatthyllan.

_fillan_ med lem
7 februari 2007 · 1 925 Inlägg

viper0 skrev:
jag har ingen baslåda än, men jag tänkte att det kanske går att ha 8" basar i hatthyllan istället

om jag köper än baslåda så borde väl ljudet kom in i kupen via hålen i hatthyllan.

ska du ha basar i hatthyllan måste du bygga en låda under hatthyllan, annars låter de skit

all affischering utom affischering om affischering förbjuden förbjuden !
bumpe Lastbilsmekaniker
7 februari 2007 · 3 878 Inlägg

Hej, börja med att ta bort hyllan (spett är bra för du behöver den inte mer) och bygg en ny i 19/22mm spån/mdf och BULTA fast den plus massor med sättlim, sen bygger du lådor på undersidan och klär om den... Klart, visst gick det fort, synd bara atta det tar mer tid i praktiken tongue

viper0 Elektriker
7 februari 2007 · 169 Inlägg

vill hellst ha bilen i orginal skick, men hatthyllan är ganska styv det är ju plåt.

bumpe Lastbilsmekaniker
7 februari 2007 · 3 878 Inlägg

viper0 skrev:
vill hellst ha bilen i orginal skick, men hatthyllan är ganska styv det är ju plåt.

Kommer att skorra så det räcker för 2 bilar, men hur orginal e hyllan om du gör hål i den?

viper0 Elektriker
7 februari 2007 · 169 Inlägg

det är ju redan hål, det är 8" orginal.

_fillan_ med lem
7 februari 2007 · 1 925 Inlägg

viper0 skrev:
det är ju redan hål, det är 8" orginal.

på en 740 ? det var det dummaste jag hört

all affischering utom affischering om affischering förbjuden förbjuden !
speedfreak racing Arbetsnarkoman...
7 februari 2007 · 1 098 Inlägg

_fillan_ skrev:

viper0 skrev:
det är ju redan hål, det är 8" orginal.

på en 740 ? det var det dummaste jag hört

de står ju längst upp att det är en S70 de handlar om!!!

Så länge det retar dej är ja nöjd ;)
Volvo 760 T5-R "Den urballade sleepern" (1988)
Audi RS4 "SRS4 Bullet Edition" (2001)
TT-Avant
7 februari 2007 · 6 851 Inlägg

viper0 skrev:
det är ju redan hål, det är 8" orginal.

Nja, nu kan jag inte volvo alls. Men att de skulle ha 8" org. låter lite väl bra.
Skulle tippa på att nån klåfingrig redan varit där och sågat.

Det du kan göra för att få det att se någorlunda orginal ut är att kanske sätta en 22mm MDF på undersidan av hatthyllan (plåten),*såvida det inte är luft mellan plåten och andra hatthylle delen?*
Limma den och dra skruv igenomplåten så blir den stabilare. För att få dina 8" att sitta så dra igenom bultar rakt igenom skruvhålen,genom plåten och MDFen och sedan bricka med mutter. DÅ bör de sitta.

Tänk dock på att köpa 8" som är gjorda för "open air" montering. Kanske inte de är som du tänkt på?

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
_fillan_ med lem
7 februari 2007 · 1 925 Inlägg

speedfreak racing skrev:

_fillan_ skrev:

viper0 skrev:
det är ju redan hål, det är 8" orginal.

på en 740 ? det var det dummaste jag hört

de står ju längst upp att det är en S70 de handlar om!!!

oj fan ! ber om ursäkt !  men vilket fall som helstså låter 8" orginal rätt stort

all affischering utom affischering om affischering förbjuden förbjuden !
jsupreame
8 februari 2007 · 137 Inlägg

skit i allt vad hatthylla heter.. skaffa en baslåda.. kommer bli mycket bättre hur du än gör.. å då kan du ju ta ut den om du inte känner för att ha den längre.. förstår inte varför alla vill ha högtalare i hatthyllan för??? där sitter man ju inte.. ljudet ska ju komma framifrån...

viper0 Elektriker
8 februari 2007 · 169 Inlägg

jsupreame, nu är det ju basar jag pratar om. enligt en brochyr från volvo så är det 8" i hatthyllan, skulle inte tro att någon har varit där och sågat eftersom bilen är i helt orginal skick, det är bara 3 ägar inkl mig själv den före mig var tydligen en gubbe, dom högtalare som satt i bilen var volvo orginal framsysten med en 2-kanlas bandare. alltså volvos klenaste paket.

tänkte fråga kan jag dra högtalarkablarna + remoten tillsammans med strömmen till steget.

på stereon som jag har pioneer p40mp finns det två lågnivå, front och S\W, steget JBL GTO 75,4, fins det lågnivå front, Rear, aux out, om jag nu vill köra framsystemet + en baslåda på steget vilket är bästa sättet att koppla.

1. En lågnivåkabel från stereon delas upp vid steget med Y-kablar.

2. Två lågnivåkablar från stereon en från front till front, och en från front till rear.

3. det här var bara en tanke, en lågnivå från front på stereon in på front på steget, en lågnivåkabel byglas från AUX out på steget till Rear på samma steg.

fattar ni. 



//Robert

mo_tattoo
8 februari 2007 · 275 Inlägg

viper0 skrev:
tänkte fråga kan jag dra högtalarkablarna + remoten tillsammans med strömmen till steget.

Man ska aldrig dra ström och lågnivå på samma sida i bilen...
(större risk för störningar)

angående lågnivån så skulle jag iaf dra dubbla.
en från subwooferutgången, en från front...
på så vis kan du ändra volym på basen från stereon (och även delningsfrekvens skulle jag tro, kan inte pioneers modeller...)

några sanningar som tål att tänkas på:
1.Winning an internet discussion is just like the special olympics, even though you win, you're still a retard.
2.Vi slutar inte leka för att vi blir gamla utan
Vi blir gamla för att vi slutar leka.
Volkswagen bubbla "ratrod on air ride" (1966)
BMW 530d (2009)
viper0 Elektriker
8 februari 2007 · 169 Inlägg

det vet jag det jag undrade över var kan jag dra högtalarkablarna + remoten +  strömmatningnen på samman sida.

mo_tattoo
9 februari 2007 · 275 Inlägg

ok,my bad.
visst kan du dra de så...
annars  har ju de flesta lågnivå-kablar numera en remote-kabel "inbyggd".(de för bilbruk alltså)

några sanningar som tål att tänkas på:
1.Winning an internet discussion is just like the special olympics, even though you win, you're still a retard.
2.Vi slutar inte leka för att vi blir gamla utan
Vi blir gamla för att vi slutar leka.
Volkswagen bubbla "ratrod on air ride" (1966)
BMW 530d (2009)
lmoberg
9 februari 2007 · 542 Inlägg

Jag har dragit lågnivå med remoten på samma sida som högtalarkabeln och strömkabeln på andra sidan bilen. Det funkar.

viper0 Elektriker
9 februari 2007 · 169 Inlägg

ok, har dragit kablarna nu iallafall. vad tror ni nu om basar i hatthyllan eller är det bättre att köpa en färdig baslåda. vilken storlek är lämåligt då jag mest lyssnar p trance och techno. har funderat på en 10".

Senast redigerat av viper0 (9 februari 2007)

kunggalant VULKARE
9 februari 2007 · 117 Inlägg

lmoberg skrev:
Sätt så portarna kommer upp ur hatthyllan bara.

tror inte det va låter skit at spela med portar genom hatthyllan

fan bygg en baslåda

BYGG VÄLLJUD

Team Ljudbyggaren
välljud så det hörs
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang