4293
Sök

Försäkring av fälgar och däck

11 Inlägg
13 maj 2023
Trådstartare
Hej!

Mina komplett uppsättning Audi A5 18 tums fräscha originalfälgar och ganska nya däck som satt på bilen vid köpet har blivit stulna ur mitt lägenhetskällarförråd. Inga kvitton givetvis men har bilder där dom sitter på min bil.

Försäkringsbolaget betalar inte ut några kontanter för stölden utan ersättningen får man genom ett återköp av nya produkter. Försäkringsbolagets samarbetspartner som sysslar med hjul och fälgar skriver som följande: Du kommer att ersättas enligt nedan: 4 Aluminiumfälg 8T0601025CB 19 avskrivning -50 %. 4 Sommardäck Mellanklass 255 35 19 avskrivning -50 %.

Jag önskar samma eller "likvärdig" kompletta uppsättning Audi originalfälgar med sommardäck. Ingen billig kopia av fälgar och däck, tack.

Försäkringsbolaget skriver: önskar ni samma originalfälg med sommardäck så kan vi självklart hjälpa dig med det. original fälgen beställs i sådana fall från Audi men då du har avskrivning med 50% så får du själv betala hälften av nyvärdet + din självrisk på 1500 kr.

Jag vill absolut inte betala mer än självrisk på 1500 kr. Vad tycker ni? Tacksam för svar och kanske tips.
Senast redigerat av dg91 (13 maj 2023)

Vettemannen
13 maj 2023
dg91 skrev:
Hej!

Mina komplett uppsättning Audi A5 18 tums fräscha originalfälgar och ganska nya däck som satt på bilen vid köpet har blivit stulna ur mitt lägenhetskällarförråd. Inga kvitton givetvis men har bilder där dom sitter på min bil.

Försäkringsbolaget betalar inte ut några kontanter för stölden utan ersättningen får man genom ett återköp av nya produkter. Försäkringsbolagets samarbetspartner som sysslar med hjul och fälgar skriver som följande: Du kommer att ersättas enligt nedan: 4 Aluminiumfälg 8T0601025CB 19 avskrivning -50 %. 4 Sommardäck Mellanklass 255 35 19 avskrivning -50 %.

Jag önskar samma eller "likvärdig" kompletta uppsättning Audi originalfälgar med sommardäck. Ingen billig kopia av fälgar och däck, tack.

Försäkringsbolaget skriver: önskar ni samma originalfälg med sommardäck så kan vi självklart hjälpa dig med det. original fälgen beställs i sådana fall från Audi men då du har avskrivning med 50% så får du själv betala hälften av nyvärdet + din självrisk på 1500 kr.

Jag vill absolut inte betala mer än självrisk på 1500 kr. Vad tycker ni? Tacksam för svar och kanske tips.

Vad jag har förstått så är det alltid avskrivning på gamla saker när dom stjäls eller går sönder.

/Benny

6 703 Inlägg
13 maj 2023
Som texten tolkas kommer försäkringsbolaget ersätta 50% av kostnaden genom köp från Audi ÅF eller deras samarbetspartner

Så de blir nog 50% av kostnaden oavsett + 1500 självrisk.
Senast redigerat av xXSammy (13 maj 2023)

De/Dem

11 Inlägg
13 maj 2023
Trådstartare
Tack för snabb svar Benny, Sammy och Vettemannen. Vad tycker ni andra då?

11 Inlägg
13 maj 2023
Trådstartare
Ska jag bara tacka erbjudandet av billig kopia fälgar/däck och betala självrisken?

7 786 Inlägg
13 maj 2023
dg91 skrev:
Ska jag bara tacka erbjudandet av billig kopia fälgar/däck och betala självrisken?

Nog bara att krypa till korset och acceptera 50% avdrag samt självrisken.
Alternativet är att leta begagnade kompletta hjul på Blocket.
Gör en enkel kalkyl, så ser du vad som svider minst.
Beklagar dig f ö f a du utsatts för stölden.

4 248 Inlägg
13 maj 2023
Är det ett tillbehör som köpts i efterhand eller levererades dessa när bilen var ny?
om det andra alternativet är ja borde självrisken vara just 1500:-

Det är svårt att göra ett kap när man köper en Renault

11 Inlägg
13 maj 2023
Trådstartare
Hej Spilollja!

Tack för svar.
Jag köpte bilen begagnad från en bilfirma. Fälgen och däcken satt på bilen vid köpet.

11 Inlägg
13 maj 2023
Trådstartare
Torsen!

Vad har jag för alternativ?

Ja, jag kan inte annat än hålla med dig.

11 Inlägg
13 maj 2023
Trådstartare
Är det någon som vet om Aluminiumfälg 8T0601025CB 19?

4 248 Inlägg
13 maj 2023
Söker man på 8T0601025CB  med google så hitar man en del
https://www.ebay.co.uk/itm/266183685209  i begagnat skick

men låt bolaget fixa fram likadana

11 Inlägg
13 maj 2023
Trådstartare
Hej igen spilollja!

Vad menar du med men låt bolaget fixa fram likadana.

Menar du att bologet ska fixa äkta Audi originalfälgar med sommardäck eller kopia som du googlade fram? Jag måste bestämma mig snart och svara bolaget. Kan du eller någon annan förklara lite närmare, tack. Hjälp!? Vad ska jag göra?

4 248 Inlägg
13 maj 2023
Det jag funderar på om du överhuvudtaget ska betala något värdeavdrag överhuvudtaget om dom föjlde med bilen när den var ny, om bilen stjäls och blir skadad så betalar man ju inget åldersavdrag vid evt. reparation   

en kontakt med konsumentvägledare eller https://www.konsumenternas.se/forsakrin … vad-ingar/  kanske kan reda ut frågetecken

2 350 Inlägg
13 maj 2023
Gör det du själv vill - hittar du några eftermarknadsfälgar du tycker ser bra ut är det väl bara att köra på. Originalfälgar brukar vara bra och ett säkert kort men sjukt överprisade, bättre att hitta begagnade på Blocket i så fall tycker jag. smile (Förutsatt att du behöver betala 50% själv.)
Senast redigerat av Mew (13 maj 2023)

* Voff voff *
11 082 Inlägg
14 maj 2023
Du skriver inte hur gammal bilen (och fälgarna) är?

Är väl inget konstigt att det blir åldersavdrag? Det blir det ju alltid på saker vid försäkringsärenden.

Om hela bilen hade blivit stulen hade du ju fått motsvarande marknadsvärdet, inte en helt ny bil...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...

11 Inlägg
14 maj 2023
Trådstartare
Hej Brådhis!

Tycker du att det är rättvist avskrivning med 50% och jag får betala hälften av nyvärdet + min självrisk på 1500 kr.

Vettemannen
14 maj 2023
dg91 skrev:
Hej Brådhis!

Tycker du att det är rättvist avskrivning med 50% och jag får betala hälften av nyvärdet + min självrisk på 1500 kr.

Håller fullständigt med Brådhis. Det är ju inte rimligt att försäkringen ska betala så att du kan få helt nya fälgar och däck när dom inte var nya. Du har ju heller inget kvitto. Hur ska då FB veta hur gamla dom är.

/Benny

11 Inlägg
14 maj 2023
Trådstartare
Missfostå mig inte! Jag önskar likvädigt däck och fälgar och betalar självrisk på 1500 kr men inte mer. Jag kräver inte försäkringen på helt nya däck och fälgar heller.

Ubåtsingenjör
7 382 Inlägg
14 maj 2023
Leta upp likvärdiga på blocket och fråga om försäkringsbolaget kan köpa dessa

11 Inlägg
14 maj 2023
Trådstartare
Tack för bra tips Sportpilot!

Men jag orkar inte och har ingen lust att tjata på försäkringsbolaget. Jag ska försöka hitta några schyssta fälgar och däck till riktigt bra pris på blocket och betala själv istället.
Senast redigerat av dg91 (14 maj 2023)

Sök