AC Påfyllning?

totte1015
19 maj 2023 · 464 Inlägg

Är det någon som har testat dessa kit man kan köpa och fylla på ACn själv?

Har en polo 2006 där det är ytterst lite effekt på ACn så tänkte jag skulle fylla på och se hur länge det varar.
Den jag har spanat in är:
https://www.scstyling.com/universaldela … -fc12a-kit

Någon som kan säga hurvida det är någon ide eller inte?

mb_pucken
19 maj 2023 · 5 088 Inlägg

Tänk på att sätta dit etiketten som medföljer så att inte någon stackars verkstad pajar sin AC maskin om dom skall arbeta på ditt system. Kan bli dyrt..
Förövrigt så vist funkar det men eftersom du ej vakumsuger och tömmer systemet helt innan så är det väldigt svårt att fylla rätt mängd. 
Lämna in din bil till någon som kan AC system för en provtryckning och täthetskontroll, efter det kan du låta dom fylla ditt system med rätt mängd olja och media.

Min erfarenhet är att AC antingen funkar eller inte funkar. Kyler den dåligt brukar den inte en slå till pga av för lågt tryck.

Senast redigerat av mb_pucken (19 maj 2023)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
19 maj 2023 · 17 516 Inlägg

Köpte exakt ett sådant för några år sedan till en Aygo som förvisso kylde men dålig effekt. Herrejösses på den! Efteråt blev det arktisk kyla i bilen! Inte ens vår fabriksnya bil kyler lika bra som den gamla gjorde!

Men: Det är ju ful-gas man trycker in. Den får under inga omständigheter lämnas in på en riktig AC-verkstad sedan. De vill inte ta i bilen med tång!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
totte1015
20 maj 2023 · 464 Inlägg

En polo från 2006 som jag köpte för 10.000kr är nog inte värt att slänga pengar på att reparera ACn, hade mest velat veta hur länge det håller sig kallt innan kylmediet läcker ut igen

Mossan1
20 maj 2023 · 2 838 Inlägg

totte1015 skrev:
hade mest velat veta hur länge det håller sig kallt innan kylmediet läcker ut igen

Frågan är helt omöjlig att svara på utan att läckttesta.
Om systemet inte är tomt finns ju chansen att det fungerar en ansenlig tid.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
20 maj 2023 · 17 516 Inlägg

Mossan1 skrev:

totte1015 skrev:
hade mest velat veta hur länge det håller sig kallt innan kylmediet läcker ut igen

Frågan är helt omöjlig att svara på utan att läckttesta.
Om systemet inte är tomt finns ju chansen att det fungerar en ansenlig tid.

Ja, som Mossan nämner så är det lite tryck i och helst att kompressor slår till så varför inte?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
amazinjoey
20 maj 2023 · 1 139 Inlägg

totte1015 skrev:
En polo från 2006 som jag köpte för 10.000kr är nog inte värt att slänga pengar på att reparera ACn, hade mest velat veta hur länge det håller sig kallt innan kylmediet läcker ut igen

Kolla vart de finns för deals, Vill du dö av värme eller lägga 1000-2000kr på fungerade AC en hel sommar eller flera.  Det handlar inte om vad bilen kostade utan vad din bekvämlighetsgräns går

totte1015
20 maj 2023 · 464 Inlägg

Det är näst intill omöjligt att få en tid som passar när jag jobbar hela dagen med.

Vet någon här hur lång tid en vanlig AC service tar?
Vill inte "lämna över natten" eller behöva gå iväg utan bilen en hel dag, funkar inte för mitt schema hmm

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
20 maj 2023 · 14 077 Inlägg

totte1015 skrev:
Det är näst intill omöjligt att få en tid som passar när jag jobbar hela dagen med.

Vet någon här hur lång tid en vanlig AC service tar?
Vill inte "lämna över natten" eller behöva gå iväg utan bilen en hel dag, funkar inte för mitt schema hmm

Har du nåt AC-serviceföretag i din närhet så tar du reda på deras telefonnummer och ringer till dom och pratar så kan dom nog upplysa dig om vad som gäller.

/Benny

Senast redigerat av Vettemannen (20 maj 2023)

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
spillolja
20 maj 2023 · 4 031 Inlägg

Lånebil ?

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
21 maj 2023 · 17 516 Inlägg

Jag väntade sist. Tog väl någon dryg timma. De provtryckte, läcksökte, vacuum, och fyllde sen.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang