Tjena!
Fyllde 18 för någon månad sen och tog i samband med det även körkort. Jag bor långt ut på landet utan bussförbindelse och ofta utan möjlighet till skjuts någonstans, så bil skulle behövas. Jag har även varit motorintresserad ända sen jag var liten, så något lite kul får det gärna vara
Jag kikar just nu på en Audi A4 Avant 2.0 TDI Quattro från 2013 med ca 16500 mil för ca 110 000 kr. Frågan gäller främst huruvida hållbara det är rent mekaniskt sett? Jag har läst på en del och har sett att de tidigare versionerna innan 2013, dvs B8 och inte B8.5 hade många problem med främst oljeförbrukningen. Flera källor påstår att detta ska till stor del vara åtgärdat när B8.5 kom.
Är det vettigt att köpa som en första bil? Hur dyrt är det att serva? Finns det några specifika saker jag ska vara uppmärksam på när jag kikar?
Jag drar in ca 4500kr / månaden från arbete och CSN, så har inte sådär supermycket pengar för potentiella problem som kan vara dyra att åtgärda. På sommaren jobbar jag givetvis desto mer, men det är inga pengar som jag bara vill lägga på bilen.
P.S
Om det nu visar sig att A4:an inte är värt pengarna, vad kan rekommenderas annars?
65 000 - 110 000 kr i budget.
Gärna lite roligare att köra, dvs. inget med typ 110 hästar.
Okej bränsleförbrukning, helst under 0.7 eller 0.75 milen.
Diesel eller bensin spelar ingen roll.
Kommer att köras till skola och arbete, ca +-3 mil om dagen.
Ska helst ha den i ungefär 3-5 år utan att behöva lägga stora pengar i reparationer.
Tack på förhand!
Mvh Isac