5096
Sök

Köpråd - Audi A4 Avant 2.0 TDI Quattro 2013

2 Inlägg
20 maj 2023
Trådstartare
Tjena!

Fyllde 18 för någon månad sen och tog i samband med det även körkort. Jag bor långt ut på landet utan bussförbindelse och ofta utan möjlighet till skjuts någonstans, så bil skulle behövas. Jag har även varit motorintresserad ända sen jag var liten, så något lite kul får det gärna vara smile

Jag kikar just nu på en Audi A4 Avant 2.0 TDI Quattro från 2013 med ca 16500 mil för ca 110 000 kr. Frågan gäller främst huruvida hållbara det är rent mekaniskt sett? Jag har läst på en del och har sett att de tidigare versionerna innan 2013, dvs B8 och inte B8.5 hade många problem med främst oljeförbrukningen. Flera källor påstår att detta ska till stor del vara åtgärdat när B8.5 kom.

Är det vettigt att köpa som en första bil? Hur dyrt är det att serva? Finns det några specifika saker jag ska vara uppmärksam på när jag kikar?
Jag drar in ca 4500kr / månaden från arbete och CSN, så har inte sådär supermycket pengar för potentiella problem som kan vara dyra att åtgärda. På sommaren jobbar jag givetvis desto mer, men det är inga pengar som jag bara vill lägga på bilen.

P.S
Om det nu visar sig att A4:an inte är värt pengarna, vad kan rekommenderas annars?
65 000 - 110 000 kr i budget.
Gärna lite roligare att köra, dvs. inget med typ 110 hästar.
Okej bränsleförbrukning, helst under 0.7 eller 0.75 milen.
Diesel eller bensin spelar ingen roll.
Kommer att köras till skola och arbete, ca +-3 mil om dagen.
Ska helst ha den i ungefär 3-5 år utan att behöva lägga stora pengar i reparationer.

Tack på förhand!
Mvh Isac

564 Inlägg
20 maj 2023
Audi är ingen billig bil att äga och serva men fantastiskt rolig  och säker att köra. Med quattro den bästa vinterbilen också. Det är ingen raket men beroende vilken 2.0 TDI det är, en relativt dragstark motor (hade själv 177 hk i min tidgare A6 2013, upptrimmad till 197 med BSR, det blev okej men inte mer)

Nackdelen med A4 2013 till skillnad mot A6 är väl att det mesta fortfarande är stålplåt och inte aluminiumplåt (skärmar, dörrar, mootorhuv, baklucka) vilket är fallet med A6

Jag skulle också vara uppmärksam på statusen för partikelfiltret, hur har den körts tidigare? Mest korta sträckor eller?

110 kkr låter lite för mycket för en A4 med 16500 mil. Har du kollat andra alternativ, tex på KVD?

19 Inlägg
20 maj 2023
Har själv en A4 med 177hk 2.0an har inte ägt den äldre versionen av 2.0an. Men om man jämför Audis 177hk 2.0 med andra bilar så tycker jag dom dricker mer olja än andra diesel bilar. Är man relativt händig kan man alltid serva själv dessa bilar är ändå ganska så lätt skruvade. Kostar inte så mycket att serva dom om man gör det själv.

Jag har personligen haft lite små problem med diesel partikelfiltret, så att kolla upp hur bilen är använd tidigare kan vara en bra sak att göra om du vill minimera risken för problem. Annars är detta väldigt trevliga och fina bilar med bra komfort. Min dricker dock lite mer soppa en vanligt men det beror nog mest på en tung höger fot, men dom går ändå att köra på 0,6 - 0.7 om man kör mera normalt

6 227 Inlägg
20 maj 2023
Isajor05 skrev:

Skaffa en bensinbil istället, du kör för lite för att ha en dieselbil

2 Inlägg
21 maj 2023
Trådstartare
Utmarks-Loke skrev:
Isajor05 skrev:

Har även kikat på en TFSI, alltså bensinare. Nackdelen är att den är 2011, men betydligt mycket billigare att köpa loss.

564 Inlägg
21 maj 2023
Min A6 2013 med 2.0 TDI 177 hk drack inte en extra droppe olja mellan servicarna under dom tio åren jag hade den. Så att dessa motorer dra mycket olja, vet inte, kanske var otur?

Sedan, är det inte bensinarna med TFSI från dom årgångarna man ska hålla sig låååångt borta ifrån

6 227 Inlägg
21 maj 2023
Isajor05 skrev:
Utmarks-Loke skrev:
Isajor05 skrev:

Har även kikat på en TFSI, alltså bensinare. Nackdelen är att den är 2011, men betydligt mycket billigare att köpa loss.

Kolla upp vilka årgångar av 2.0 TFSI det var som hade problem med kamkedjan och undvik. Eller kolla åtminstone att kedjan är bytt till en uppdaterad. Det blir riktigt, riktigt dyrt om kamkedjan går av.

https://www.wasamotor.se/vag-sidorna/2- … -och-seat/

Sök