Köpråd: Köpa loss privat leasingbil 2023?

palikari
28 maj 2023 · 15 Inlägg

Möjligt att det är en ”dum” fråga, men.. leasar en VW där avtalet går mot sitt slut. Gissar att det är svårt att göra en ”bra affär” med dagens priser på både nytt och begagnat. Fick ett pris för att köpa loss den som ligger i nivå med marknadsvärdet vilket ligger nära kampanjpriset då bilen var ny för tre år sedan. Ingen ”värdeminskning” alltså enligt de gamla modellerna. Man har då heller ingen fördel av att man ”hyrt” bilen då listpriset sätts av VW Finansbolag? Kanske det aldrig har varit så, utan köpa-loss-priset i första hand baseras på marknadspriset? Det blir då en dyr bil i slutändan, men alternativet är då att leasa ny bil på nytt eller köpa en äldre bil för en billigare peng (också till ”överpris”)

krambriw
29 maj 2023 · 427 Inlägg

Att köpa en begagnad 3 åring direkt sådär gör ju att ditt pris du får betala inte blir "konkurrensutsatt" om du förstär vad jag menar. Tror du kan göra en bättre affär genom att köpa på auktion hos KVD, dom säljer ju många 3-åringar. Många företag och leasingbolag väljer ju att sälja sina bilar där när 3 år gått. Om du väljer att inte köpa din bil direkt så är det inte omöjligt att den hamnar hos KVD för auktion

Förstår ändå din känsla, du har haft den sedan den var ny, du har varit rädd om den, du vet vad du får. Allt det kan ju också vara värt en slant såklart. Jag själv gjorde lika med min förra Audi A6. Var min tjänstebil från 2013 som jag köpte loss 2016 direkt från finansbolaget. Sålde den 2023 via KVD och när jag räknade på värdeminskningen så hade den kostat mig 500 kr i månaden vilket får anses vara en väldigt låg motsvarande "leasingavgift", betydligt lägre än förmånsvärdet 2013-2016

palikari
29 maj 2023 · 15 Inlägg

Tack för svar! Ja, då är väl priset jag fått korrekt då de normala ”reglerna” för värdeminskning satts ur spel pga pandemin, inflation osv. Sedan har väl bilhandlaren inget intresse av att sälja bilen billigare till mig som hyrt bilen om de kan sälja den för marknadspriset. Har man is i magen och inte har bråttom, tex via kvd så kan man förstås göra bättre affärer. Det sägs väl att beg. priserna är på väg nedåt men finns inga garantier för att det ska återgå till det normala på kort sikt. Skälet till att köpa ut den blir isf att ”jag vet vad jag får”

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
29 maj 2023 · 17 469 Inlägg

En är i samma sits just nu. Leasingen på hans Toyota går ut. Slutade med att en ny bil är beställd på en ny leasing. Så han ska bara åka in och byta bilen till en ny den sista Juli.

Denna gången lärde han sig läxan och tog en med automatlåda...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
krambriw
29 maj 2023 · 427 Inlägg

Det blir en mycket dyrare Tojota än vad han varit van vid antar jag. Leasingavgifterna och räntan har ju höjts rejält har jag hört från dom jag känner och som privatleasar

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
29 maj 2023 · 17 469 Inlägg

krambriw skrev:
Det blir en mycket dyrare Tojota än vad han varit van vid antar jag. Leasingavgifterna och räntan har ju höjts rejält har jag hört från dom jag känner och som privatleasar

Nja, 200:- upp blev det. Vi har också en leasingburk och samma där: den har gått upp drygt 200:- per månad.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
krambriw
29 maj 2023 · 427 Inlägg

Vad bra då, för tex VW id modellerna har blivit mycket dyrare än så

palikari
29 maj 2023 · 15 Inlägg

Betalat ca 300 kr/mån mer för leasingavtalet efter räntehöjningarna. Har inte sett något nytt leasingerbjudande för en Touran som jag leasar nu, men lär väl ligga på 5000 kr+ iaf och då för en ren bensinbil.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang