Hur vet man om en Saab 900/90/99 har turbo eller annat?

DennisCA
4 juni 2023 · 247 Inlägg

Detta gäller då OG Saabar endast.

Försöker sätta mig in i detta och det är ju inte riktigt klart för mig hur vet man om en bil man kollar på har en Turbo eller ej?

Det enda jag med säkerhet vet är att turbo kom först 1978 på Saab 99 så inte före det. På flera modeller skyltas det med Turbo och där kan man ju ganska säkert säga det finns Turbo. Men gjorde Saab modeller med turbo som saknar turbodekalerna? T.ex. kanske dom inte skyltade med lågtrycksturbon nåt utan bara högtrycksmodellerna? Eller ska det stå Turbo på bilen för att det ska finnas?

Finns det nånstans man kolla upp liknande information?

Saab 900 "Turbo T16" (1990)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
4 juni 2023 · 14 042 Inlägg

DennisCA skrev:
Detta gäller då OG Saabar endast.

Försöker sätta mig in i detta och det är ju inte riktigt klart för mig hur vet man om en bil man kollar på har en Turbo eller ej?

Det enda jag med säkerhet vet är att turbo kom först 1978 på Saab 99 så inte före det. På flera modeller skyltas det med Turbo och där kan man ju ganska säkert säga det finns Turbo. Men gjorde Saab modeller med turbo som saknar turbodekalerna? T.ex. kanske dom inte skyltade med lågtrycksturbon nåt utan bara högtrycksmodellerna? Eller ska det stå Turbo på bilen för att det ska finnas?

Finns det nånstans man kolla upp liknande information?

Du öppnar motorhuven och tittar ner på avgassidan på motorn. Antingen sitter det en turbo där eller inte.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
DennisCA
4 juni 2023 · 247 Inlägg

Jaha.

Saab 900 "Turbo T16" (1990)
Mack Forum- och sitemoderator
4 juni 2023 · 26 136 Inlägg

Vettemannen skrev:

DennisCA skrev:
Detta gäller då OG Saabar endast.

Försöker sätta mig in i detta och det är ju inte riktigt klart för mig hur vet man om en bil man kollar på har en Turbo eller ej?

Det enda jag med säkerhet vet är att turbo kom först 1978 på Saab 99 så inte före det. På flera modeller skyltas det med Turbo och där kan man ju ganska säkert säga det finns Turbo. Men gjorde Saab modeller med turbo som saknar turbodekalerna? T.ex. kanske dom inte skyltade med lågtrycksturbon nåt utan bara högtrycksmodellerna? Eller ska det stå Turbo på bilen för att det ska finnas?

Finns det nånstans man kolla upp liknande information?

Du öppnar motorhuven och tittar ner på avgassidan på motorn. Antingen sitter det en turbo där eller inte.

/Benny

Haha..ja jo..
Men Benny om man ser en bil på gatan och blir nyfiken på den då? (och inte har tillåtelse att lyfta på huven?)

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
4 juni 2023 · 14 042 Inlägg

Mack skrev:

Vettemannen skrev:

DennisCA skrev:
Detta gäller då OG Saabar endast.

Försöker sätta mig in i detta och det är ju inte riktigt klart för mig hur vet man om en bil man kollar på har en Turbo eller ej?

Det enda jag med säkerhet vet är att turbo kom först 1978 på Saab 99 så inte före det. På flera modeller skyltas det med Turbo och där kan man ju ganska säkert säga det finns Turbo. Men gjorde Saab modeller med turbo som saknar turbodekalerna? T.ex. kanske dom inte skyltade med lågtrycksturbon nåt utan bara högtrycksmodellerna? Eller ska det stå Turbo på bilen för att det ska finnas?

Finns det nånstans man kolla upp liknande information?

Du öppnar motorhuven och tittar ner på avgassidan på motorn. Antingen sitter det en turbo där eller inte.

/Benny

Haha..ja jo..
Men Benny om man ser en bil på gatan och blir nyfiken på den då? (och inte har tillåtelse att lyfta på huven?)

Jag brukar inte bara köpa en bil sådär bara om den står på gatan.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
granadadr
4 juni 2023 · 7 287 Inlägg

Mack skrev:

Vettemannen skrev:

DennisCA skrev:
Detta gäller då OG Saabar endast.

Försöker sätta mig in i detta och det är ju inte riktigt klart för mig hur vet man om en bil man kollar på har en Turbo eller ej?

Det enda jag med säkerhet vet är att turbo kom först 1978 på Saab 99 så inte före det. På flera modeller skyltas det med Turbo och där kan man ju ganska säkert säga det finns Turbo. Men gjorde Saab modeller med turbo som saknar turbodekalerna? T.ex. kanske dom inte skyltade med lågtrycksturbon nåt utan bara högtrycksmodellerna? Eller ska det stå Turbo på bilen för att det ska finnas?

Finns det nånstans man kolla upp liknande information?

Du öppnar motorhuven och tittar ner på avgassidan på motorn. Antingen sitter det en turbo där eller inte.

/Benny

Haha..ja jo..
Men Benny om man ser en bil på gatan och blir nyfiken på den då? (och inte har tillåtelse att lyfta på huven?)

man slår på den på Transportstyrelsen wink där ser man fakta,,  tror en tidig Saab 99 Turbo hade 145 hk vilket var MKT 1977 eller 1978

Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Mack Forum- och sitemoderator
4 juni 2023 · 26 136 Inlägg

Vettemannen skrev:

Mack skrev:

Vettemannen skrev:

Du öppnar motorhuven och tittar ner på avgassidan på motorn. Antingen sitter det en turbo där eller inte.

/Benny

Haha..ja jo..
Men Benny om man ser en bil på gatan och blir nyfiken på den då? (och inte har tillåtelse att lyfta på huven?)

Jag brukar inte bara köpa en bil sådär bara om den står på gatan.

/Benny

Det står ingenstans i tråden om att TS specifikt vill köpa en bil.

Tycker personligen tråden har ett vettigt ämne för ibland stöter man på en bil parkerad på gatan man tycker är
intressant och då är det bra det finns vägar att gå för att snabbt ta reda på vad den har för specifikationer.mm.
Som till exempel att slå på transportstyrelsens hemsida då som sagt.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
DennisCA
5 juni 2023 · 247 Inlägg

Jag kanske vill köpa en gammal Saab jo, vet inte hur det blir....

Jag vet bara att Saab hade många bilar med Turbo och jag undrar hur jag lättast vet om en bil har Turbo eller ej för jag vill gärna ha en bil med Turbo, även en lättrycksturbo eller "gubbturbo" skulle jag gilla kanske t.om. mera än en högtrycksturbo, jag är lite gubbig och tycker om saker som verkar va riktade på att förbättra bränsleekonomin snarare än att accelerera snabbt.

Så jag undrade om Saab lade turbo på flera olika modeller utan att sätta Turbo-loggan på, eller om det är en sak som Saab definitivt skyltade med om det fanns.

Om jag söker en bil kollar jag på nätet och ingen annanstans. Då vore det användbart att direkt kunna bestämma om bilen är turbo eller ej och inte behöva ta kontakt med säljaren och vänta på svar på en bil man kanske ändå inte vill ha.

Och vem vet kanske det är en urbota dum fråga. Kanske det står Turbo om det finns turbo? Så kanske det är något jag borde vara medveten om? Svårt att säga då man inte vet. Svårt att öppna huven på en bil över nätet.

Saab 900 "Turbo T16" (1990)
Fredrik_M Freude am fahren
5 juni 2023 · 428 Inlägg

I början skyltades det definitivt med turbo loggan, så några 99or utan turbo emblem finns det mig veterligen inte. Inte tidiga 900 heller, men efter faceliften finns det nog bilar utan emblemet på huven. Ex.

https://www.demotorruimte.nl/wp-content/uploads/2020/04/DSC_2396-scaled.jpg

900s som var en lågtrycksversion hade inte heller några turbo emblem. Sedan är det nog så att det försvunnit många turbo emblem med åren, när bilar blivit omlackerade exempelvis, så att kolla under huven eller kolla effekten är nog det säkraste.

99 och 8 ventilers 900 turbo hade 145hk/DIN och tidiga 900 turbo 16 hade 175 hk, att jämföra med de utan turbo som låg mellan 100 - 116 Hk.
När kravet på katalysator kom gick effekten på 16v turbo motorn ned till 160 hk.

Engines
1979–1989: 2.0 L (1985 cc) B201 NA, single-carb, 101 PS (74 kW; 100 hp) at 5200 rpm and 198 N⋅m (146 lb⋅ft)
1979–1984: 2.0 L (1985 cc) B201 NA, dual-carb, 108 PS (79 kW; 107 hp) at 5200 rpm and 165 N⋅m (122 lb⋅ft)
1979–1989: 2.0 L (1985 cc) B201 NA, FI, 118 PS (87 kW; 116 hp) at 5500 rpm and 198 N⋅m (146 lb⋅ft) at 3700 rpm
1979–1985: 2.0 L (1985 cc) B201 Turbo, 145 PS (107 kW; 143 hp) at 5000 rpm and 235 N⋅m (173 lb⋅ft)
1986–1989: 2.0 L (1985 cc) B201 Intercooled turbo, 140–155 PS (103–114 kW; 138–153 hp) at 5000 rpm and 235 N⋅m (173 lb⋅ft)
1984–1993: 2.0 L (1985 cc) B202 16-valve turbo, 160–175 PS (118–129 kW; 158–173 hp) at 5500 rpm and 255 N⋅m (188 lb⋅ft)-273 N⋅m (201 lb⋅ft)
1987–1993: 2.0 L (1985 cc) B202 16-valve, NA, 126–130 PS (93–96 kW; 124–128 hp) at 6100 rpm and 170 N⋅m (125 lbf⋅ft)-177 N⋅m (131 lb⋅ft)
1990–1993: 2.0 L (1985 cc) B202 16-valve low pressure turbo (LPT), 145 PS (107 kW; 143 hp) at 5600 rpm and 202 N⋅m (149 lb⋅ft)
–1994: 2.0 L (1985 cc) B202 16-valve intercooled turbo (FPT) in the convertible.
1991–1993: 2.1 L (2119 cc) B212 NA, FI, 140 PS (103 kW; 138 hp) at 6000 rpm and 230 N⋅m (170 lb⋅ft)

Peugeot 107 "Pendlarbilen" (2008)
Steff240
5 juni 2023 · 1 017 Inlägg

Polisen hade ett gäng civila 900 turbo, och de var rensade på dekaler och annat som kunde skilja ut bilarna från vanliga snik-saabar. Riktiga sleepers.

Rätta mig om jag har fel, men har inte turbobilarna ett galler i övre delen av motorhuven? Eller finns det gallret på alla 99/900? neutral

DennisCA
5 juni 2023 · 247 Inlägg

Jag kommer ihåg det där med polisens Saabar, gick i förskolan på 80 talet då poliserna var på besök till oss och dom körde en Saab. Kommer ihåg dom slirade med däcken då dom for iväg och alla pojkarna tyckte det var inte vidare coolt med framhjulsdrift.

Saab 900 "Turbo T16" (1990)
granadadr
6 juni 2023 · 7 287 Inlägg

DennisCA skrev:
Jag kommer ihåg det där med polisens Saabar, gick i förskolan på 80 talet då poliserna var på besök till oss och dom körde en Saab. Kommer ihåg dom slirade med däcken då dom for iväg och alla pojkarna tyckte det var inte vidare coolt med framhjulsdrift.

jag är 50 år,, tycker fortfarande det ej är coolt med fwd smile

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
6 juni 2023 · 14 042 Inlägg

granadadr skrev:

DennisCA skrev:
Jag kommer ihåg det där med polisens Saabar, gick i förskolan på 80 talet då poliserna var på besök till oss och dom körde en Saab. Kommer ihåg dom slirade med däcken då dom for iväg och alla pojkarna tyckte det var inte vidare coolt med framhjulsdrift.

jag är 50 år,, tycker fortfarande det ej är coolt med fwd smile

Jag är äldre än så och tycker att man använder bakhjulen för att driva bilen. Framhjulen styr man med.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
MrHyde
6 juni 2023 · 647 Inlägg

DennisCA skrev:
jag är lite gubbig och tycker om saker som verkar va riktade på att förbättra bränsleekonomin snarare än att accelerera snabbt.

Är det bränsleekonomi du är ute efter så är inte en Saab rätt väg att gå, dom har väl aldrig varit kända för att dra lite soppa. I alla fall inte Turbo-modellerna tongue

Live long, and prosper.
DennisCA
6 juni 2023 · 247 Inlägg

Nä jag inser detta, det är svårt då man är snål men ändå vill ha roligt.

Jag har dock börjat fundera på att skita i allt detta med turbo och sånt, vad vill jag ha tänker jag? En gammal, rolig bil, som jag kan köra med på sommaren, så ställer jag av dieseln och sparar in på bilskatten (470€ i året) och lägger det i bensin.

Fått upp ögonen för flera 99or nu också, dom är faktiskt väldigt fina bilar. Finns vissa i riktigt bra skick för bra priser.

Senast redigerat av DennisCA (6 juni 2023)

Saab 900 "Turbo T16" (1990)
caromania Forummoderator
6 juni 2023 · 9 296 Inlägg

En Saab 99 eller för den delen 900 OG är nog inget man köper som bruksis idag utan snarare som roligt klassiker. För det är det absolut, jag vänder gärna på skallen när jag ser en Saab från 70-80talet. Samma sak med de flesta bilar från den eran. Det är en hel del pyssel och problem om de ska användas som bruksbil. Bränsleförbrukning är självklart hög men 65kr/år i skatt kompenserar för det.

Jag själv kör en 88a och en 93a som bruksbilar på sommaren. Det går utmärkt, men skulle inte köra en meter på vintern med dem. Med få försiktiga mil sommartid håller bilarna bra, men man ska inse att en sådan bil är ett komplement till en ”vanlig” bil. Men absolut, om man är lägenhetsmänniska som inte använder bil annat än lite på sommaren så funkar det.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
6 juni 2023 · 17 470 Inlägg

DennisCA skrev:
Nä jag inser detta, det är svårt då man är snål men ändå vill ha roligt.

Jag har dock börjat fundera på att skita i allt detta med turbo och sånt, vad vill jag ha tänker jag? En gammal, rolig bil, som jag kan köra med på sommaren, så ställer jag av dieseln och sparar in på bilskatten (470€ i året) och lägger det i bensin.

Fått upp ögonen för flera 99or nu också, dom är faktiskt väldigt fina bilar. Finns vissa i riktigt bra skick för bra priser.

Nu svänger det ja, hur mycket ska du lägga på sommarbilen i inköp?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
DennisCA
6 juni 2023 · 247 Inlägg

4000€ har jag som gräns. Har en Yaris och en Mazda i dagsläget, tråkiga men pålitliga bilar från mitten av 2000 talet så om bilen krånglar på sommaren är man inte strandad.

T.ex. 1982ans 99a, 14000 mil endast, under 4000€
https://i.imgur.com/45lqz6g.png

De flesta saab annonser verkar påstå deras bilar drar runt 0,7-0,8 på landsvägskörning, runt 1 blandad körning och 1,2 stadskörning. Om man kan lita på liknande siffror så låter det inte så farligt. Yarisen drar 0,45 för det mesta men Mazdan har jag inte fått under 0,8 så jag är väl van.

Saab 900 "Turbo T16" (1990)
caromania Forummoderator
6 juni 2023 · 9 296 Inlägg

Bränsleförbrukningen är inte viktig på en sådan bil. Hur många mil per år kommer du köra med den? 2dl/mil mer är 4kr per mil. Det blir någon tusenlapp en sommar.

Ex. Min 88a (en Rover med v6) drar 0.7 på landsväg men lätt 1.3 när man bara åker till Ica. Min 93a (en Rover med turbofyra) drar aldrig under litern. Det bekommer mig inte då jag bara kör dem 200mil per säsong. Det kostar pengar att ha hobbybil.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
DennisCA
6 juni 2023 · 247 Inlägg

Baserat på hur mycket jag kör blir det 500-600 mil per sommar

Saab 900 "Turbo T16" (1990)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang