Audi A4 b9 TDI 190hk steg 1?

bufoj
11 juni 2023 · 4 Inlägg

Tjena undrar om ni någon som vet om det blir märkbar skillnad med steg 1 på Audi A4 B9 TDI 190hk?
Mao är det värt det om man vill få lite mer drag i den?

Greenhorn
11 juni 2023 · 399 Inlägg

https://www.akperformance.se/ak-tuning? … geId=27038

Nog blir det allt märkbart, men det beror helt på vilket år din är ,kondis mm

Senast redigerat av Greenhorn (11 juni 2023)

Blixnabb
11 juni 2023 · 245 Inlägg

Jag har någonstans i bakhuvudet att det var en dieselmotor med 190hk i VW familjen som man inte skulle trimma då (om jag minns rätt) så skulle lådan inte klara mer mos. men det var ett antal år sedan så trimfirmorna har kanske hittat ett sätt att begränsa möjligheten till skador

bufoj
19 juni 2023 · 4 Inlägg

Inte sett förrän nu men det är en 2018, bra skick.

Kanske värt och kolla hur hur mycket nm lådan klarar och vad steg1 ger innan man slår till då

krambriw
19 juni 2023 · 430 Inlägg

Jag la in steg ett i en äldre A4 med svagare motor, manuell låda. Visst, betydligt bättre men, ett stort men, då upptäckte vi att kopplingen började slira till vid ca 3500 varv (då vridet var som störst)

Utan steg 1 slirade den aldrig så förmodligen var kopplingen mycket sliten, kanske förra ägaren kört mycket släp o husvagn, vem vet, vi fick ta bort trimmet, det gick inte att ha kvar

Growe Fri fart för ett fritt folk!
19 juni 2023 · 13 748 Inlägg

krambriw skrev:
Jag la in steg ett i en äldre A4 med svagare motor, manuell låda. Visst, betydligt bättre men, ett stort men, då upptäckte vi att kopplingen började slira till vid ca 3500 varv (då vridet var som störst)

Utan steg 1 slirade den aldrig så förmodligen var kopplingen mycket sliten, kanske förra ägaren kört mycket släp o husvagn, vem vet, vi fick ta bort trimmet, det gick inte att ha kvar

man byter kopplingen man tar inte bort trimmet.. ;-)

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
bufoj
19 juni 2023 · 4 Inlägg

Försökt hitta hur mycket lådan klarar men verkar svårt att hitta, någon som har tips hur man kan få fram mer info om den?
Det är en quattro (Allroad) , läst att den kanske har en låda som klarar 550nm isåf borde det ju inte vara någon fara.

Senast redigerat av bufoj (19 juni 2023)

krambriw
20 juni 2023 · 430 Inlägg

man byter kopplingen man tar inte bort trimmet.. ;-)

Jovisst, om ägaren hade haft råd och bilen varit nyare, självklart. Men det lilla vi provade med trimmet, blev väldigt mycket bättre. Tror det var den där 2 liters tdi på 143 hk i original och den blev mycket rappare och starkare, 191 hk och 431 Nm, rejäl skillnad

Senast redigerat av krambriw (20 juni 2023)

Growe Fri fart för ett fritt folk!
20 juni 2023 · 13 748 Inlägg

krambriw skrev:

man byter kopplingen man tar inte bort trimmet.. ;-)

Jovisst, om ägaren hade haft råd och bilen varit nyare, självklart. Men det lilla vi provade med trimmet, blev väldigt mycket bättre. Tror det var den där 2 liters tdi på 143 hk i original och den blev mycket rappare och starkare, 191 hk och 431 Nm, rejäl skillnad

Jo det blir Enorm skillnad.    Har ju en 90hk
230nm polo med optimering och det är ju som sagt och natt.  Den är ju riktigt trött orginal.  Nu är den inte pigg men okej med 135hk och 320nm   det är ju skapliga effekt ökningarna

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
krambriw
20 juni 2023 · 430 Inlägg

Jo det blir Enorm skillnad

OT: Jag har idag en 2020 A6 Avant Quattro 40tdi med 204 hk i original. Samtidigt en PPC från BSR med steg1 som ligger och skräpar i lådan, skulle vilja göra "change car" och få till 241 hk och 455 Nm men...PPC fungerar inte till den här modellen utan jag måste lämna in den till BSR så dom kan fixa det på plats. Sedan kan trimmet råka skrivas över av Audi vid service och då måste BSR göra om det igen...det gör att jag inte är villig att trimma just nu, hoppas på att dom får till det med PPC

Growe Fri fart för ett fritt folk!
20 juni 2023 · 13 748 Inlägg

krambriw skrev:

Jo det blir Enorm skillnad

OT: Jag har idag en 2020 A6 Avant Quattro 40tdi med 204 hk i original. Samtidigt en PPC från BSR med steg1 som ligger och skräpar i lådan, skulle vilja göra "change car" och få till 241 hk och 455 Nm men...PPC fungerar inte till den här modellen utan jag måste lämna in den till BSR så dom kan fixa det på plats. Sedan kan trimmet råka skrivas över av Audi vid service och då måste BSR göra om det igen...det gör att jag inte är villig att trimma just nu, hoppas på att dom får till det med PPC

Om du säger till dom att inte uppdatera den pga den är optimerad och gör det endå så får dom betala.  Vet en som fick sin bil överskriven hos Volvo dom fick betala en ny optimering 😁 men du tappar alla garantier om det finns någon kvar på bilen. 😁

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
krambriw
21 juni 2023 · 430 Inlägg

Jo jag vet, det är därför PPC är så elegant, man kontrollerar själv när och om man vill ha trim eller original. Spelar ingen roll om verkstaden skriver över, man laddar då på trimmet själv igen

bufoj
1 juli 2023 · 4 Inlägg

Någon som vet vem man bör välja för att optimera Audi A4 B9 TDI 2.0?  bsr eller smo, eller kanske någon annan?

krambriw
1 juli 2023 · 430 Inlägg

Till att börja med skulle jag själv bara köpa ett rim därjag sjäälv kan backa ur. till original och trimma hur och när jag vill, tex lägga in original innan service

Både bsr och smo verkar ha så du kan köpa eb sådan enhet (ppc is bsr's fall och powergate 3 för smo)

Jag gissar att smo blir dyrare totalt. Trimmet, som exempel till min bil, kostar 5900 hos smo och 6368 hos bsr. Sedan tror jag ppc från bsr är något billigare, powergate 3 ser ut att vara betydligt dyrare men priset framgår inte vad jag kunde hitta. SMO skulle ge något mer effekt och vrid på min bil men jag skulle nog ta BSR ändå för att inte pressa originaldelarna för mycket

BSR utvecklar i Sverige, SMO verkar sälja italienskt importerat
https://www.alientech-tools.com/powergate3/

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang