3464
Sök

Ansvar vid slarvig reparation?

2 Inlägg
18 juni 2023
Trådstartare
För ca 6 månader sedan så byttes det magnetventil till oljepumpen på min bil av en märkesverkstad. Arbetet kostade drygt 5000 plus moms så mitt antagande är att den satt dåligt till. Redan efter reparationen tyckte jag att den lät lite konstigt och nu i veckan så började det knacka extra mycket i bilen vid växling, gaspådrag och inbromsning. När jag började felsöka så insåg jag att nedre motorfästet saknade bult!!!

Jag har inte identifierat vart magnetventilen sitter men en gissning är att dom behövde låssa på fästet för att komma åt ventilen och sedan slarvat med monteringen av motorfästet. Jag kommer kontakta verkstaden i morgon och be dom åtgärda problemet men min fråga är om dom också behöver byta andra komponenter, tänker då mest på de övre motorfästena. Jag noterade också att den nedre plastkåpan var lite trasig precis vid motorfästet och det skulle kunna vara så att bulten till motorfästet legat och nött hål på kåpan.

6 231 Inlägg
18 juni 2023
För att komma åt magnetventilen gissar jag att man måste plocka ner oljetråget, och för att göra det måste man förmodligen lossa motorfästena så man kan luta motorn så man får tråget förbi motorbalken. Allt är gissningar, jag vet ju inte ens vad för bil det är. Men sedan har de säkert glömt sätta tillbaka skruven till motorfästet ja, alternativt dragit av den så att halva sitter kvar nere i hålet. Med lite tur är det bara att ordna fram en ny skruv och sätta dit men det är ju nu det visar sig hur seriös företaget du anlitat är. Sex månader är lång tid om man inte sagt något förut.

3 069 Inlägg
18 juni 2023
Varför inte vända och åka tillbaka direkt om du uppfattar ett missljud när du hämtat bilen?

Skruven kan ju ha varit ditlagd men ej åtdragen, och har nu skakat loss.
Sånt som händer, alla är vi människor.
Hoppas att dom fixar det åt dig utan tjafs.
Finns ingen här som kan avgöra om du behöver byta något annat utan att få känna och klämma själv.

7 677 Inlägg
19 juni 2023
Vad för bil/märkesverkstad?

2 Inlägg
21 juni 2023
Trådstartare
Känns som om verkstaden kommer att hantera det bra. Dessutom så upptäckte jag att växlarna delvis slutat fungera eftersom motorn ryckt ur vajerinfästningen när den pendlat fram och bak och dom kommer fixa det också. Bra bemötande på verkstaden och lånebil utan att ens fråga
Senast redigerat av Pade2 (23 juni 2023)

Sök