3670
Sök

Monteringanvisning dragkrok

7 Inlägg
1 juli 2023
Trådstartare
Ska sätta på ett dragkrok till min opel combo.
Det har inte suttit något där innan.
Har fått tag i ett begagnat nu.
När jag ska  besikta bilen med drag måste jag ha monteringsanvisning då nu??

Vet ju att dom har ändrat att jag kan sätta på det och använda det direkt. Och sedan vid nästa besiktning så  kontrolleras ded

4 558 Inlägg
1 juli 2023
Har monterat drag på många bilar,sedan början på åttiotalet, men aldrig något snack om en monterings anvisning  vid bes...

6 232 Inlägg
2 juli 2023
Årsmodell på bilen? På nyare bilar behöver man inte regbesikta dragkroken längre, jag minns inte exakt men min från 2011 har ingen besiktningsman sagt något om i alla fall

7 682 Inlägg
2 juli 2023
Man är skyldig medföra monteringsanvisningen för draganordningen.
Gällde även före den s k "A3:an" avskaffades(vilket jag personligen anser är ett vansinnigt beslut).
Detta för att besiktningstekniker ska kunna kontrollera rätt typ och antal monteringsskruvförband och åtdragningsmoment.
Står tydligt i monteringsanvisningar för min Honda CR-V 2015 och Suzuki Jimny 2006.

Från 2013 tillåtet att själv montera draganordning på bil om draganordningen är typgodkänd för bilen i fråga, bilen uppfyller vissa krav samt att den som monterar draganordningen har nödvändiga kunskaper för arbetet i fråga.

7 Inlägg
3 juli 2023
Trådstartare
Utmarks-Loke skrev:
Årsmodell på bilen? På nyare bilar behöver man inte regbesikta dragkroken längre, jag minns inte exakt men min från 2011 har ingen besiktningsman sagt något om i alla fall

Det är en Opel combo  årsmod 2002

* Voff voff *
10 989 Inlägg
3 juli 2023
Besikta (tex) skriver följande:

"Inför besiktning av dragkrok:
Ta med dragkrok, nyckel samt monteringsanvisning. Har du byggt ett eget drag, ta med dokumentet som visar vilken tänkt släpvagnsvikt draget är byggt för, samt vilket material som använts."

Källa: https://besikta.se/tjanster/registrerin … unkar-det/

Och sedan finns ju även mer info på Transportstyrelsens hemsida:
https://www.transportstyrelsen.se/sv/va … dkand-bil/

Med tanke på hur enkelt det brukar vara att bara gå in på tillverkarens hemsida och ladda ner och skriva ut monteringsanvisningarna så hade iaf jag lagt dom 5 minuterna på det inför besiktningen.

Men kollar dom ens på det är min fråga? Vi monterade krok på min fars Lexus och han besiktigade den sedan i 5-6 år utan att dom någon gång ens nämnde kroken (eller några anvisningar).

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...

Sök