Zinkspray som grundfärg?

Mekar
6 juli 2023 · 7 Inlägg

Håller på och bättrar några rostfläckar som jag slipat rent.
Nån som vet om det passar att använda Wurth zinkspray som grundfärg innan jag penslar på med enkomponents bättringslack?
Zinksprayen ska väl stå emot rost bättre tänker jag men lite osäker hur bra lacken fäster på zinksprayen.

jaka54
6 juli 2023 · 5 766 Inlägg

Fungerar säkert bara men är inte vad jag skulle använda.

Mekar
7 juli 2023 · 7 Inlägg

jaka54 skrev:
Fungerar säkert bara men är inte vad jag skulle använda.

Okej, vad är det bästa att använda då?

Lucif3r
7 juli 2023 · 2 219 Inlägg

Har aldrig använt det som grundfärg för lack, men för att hålla borta rosten så funkar det kalas. Har fixat diverse detaljer under bilen med zink som grund och underredasmassa ovanpå.

Men skulle det på med lack ovanpå så skulle jag nog allt titta på 'riktig' grundfärg, en som garanterat lirar ihop med basfärgen.

Mekar
7 juli 2023 · 7 Inlägg

Lucif3r skrev:
Har aldrig använt det som grundfärg för lack, men för att hålla borta rosten så funkar det kalas. Har fixat diverse detaljer under bilen med zink som grund och underredasmassa ovanpå.

Men skulle det på med lack ovanpå så skulle jag nog allt titta på 'riktig' grundfärg, en som garanterat lirar ihop med basfärgen.

Ja okej, kanske bäst att skippa det då och köra med hammarlack direkt på det plåtrena. Enklast för en nybörjare 🤷

Lucif3r
7 juli 2023 · 2 219 Inlägg

Hammarlack bör du knappast använda... Dom flesta innehåller silikon, så då kan du tokglömma att någonsin lacka med lack...

uhlin
7 juli 2023 · 2 834 Inlägg

Ja, Hammarlack ska inte användas om man ska lacka.

Gör ett ordentligt underarbete, räcker inte med att slipa, finns rostätare att använda, man penslar på och låter det sitta X antal miniter/timmar.

Själv sandblästrar jag och lägger en grundfärg avsett för bil. men knappt det räcker, rosten kommer tillbaka.

Finns inga genvägar till rostlagning, förarbetet är A och O.

Mekar
7 juli 2023 · 7 Inlägg

uhlin skrev:
Ja, Hammarlack ska inte användas om man ska lacka.

Gör ett ordentligt underarbete, räcker inte med att slipa, finns rostätare att använda, man penslar på och låter det sitta X antal miniter/timmar.

Själv sandblästrar jag och lägger en grundfärg avsett för bil. men knappt det räcker, rosten kommer tillbaka.

Finns inga genvägar till rostlagning, förarbetet är A och O.

Jo jag vet att man inte kan lacka ovanpå Hammarlack.

Low
7 juli 2023 · 3 314 Inlägg

Mekar skrev:

uhlin skrev:
Ja, Hammarlack ska inte användas om man ska lacka.

Gör ett ordentligt underarbete, räcker inte med att slipa, finns rostätare att använda, man penslar på och låter det sitta X antal miniter/timmar.

Själv sandblästrar jag och lägger en grundfärg avsett för bil. men knappt det räcker, rosten kommer tillbaka.

Finns inga genvägar till rostlagning, förarbetet är A och O.

Jo jag vet att man inte kan lacka ovanpå Hammarlack.

Hammarlack kan du måla direkt på plåtrent, även lätt ytrost. Hammarlack har egen primer också!

torsen
7 juli 2023 · 7 264 Inlägg

Jag har i flera decennier använt Biltemas Zinksprej som grund på metall efter att rost, svetsrester och annat avlägsnats.
Sedan Volvo:s röda grundfärg på sprejburk. Fungerar som en "filler" och döljer ev sliprepor. Ev med vattenslipning mellan lagren.
Därefter täcklack och som avslutning klarlack.

jaka54
7 juli 2023 · 5 766 Inlägg

Personligen använder jag 2-komp grundfärg ex Biltemas vita på en liters burk funkat bra (all lack sprutas på) och sedan sprutspackel (Hagmans men det finns många andra fabrikat) slutligen 2-komp billack som Spies Hecker, Sikkens och Glasurit...finns många fler.
Problemet med dessa lacker är att du måste ha kompressor  och spruta. Det finns tyvärr inget annat sätt att få till ett bra resultat.

Low
7 juli 2023 · 3 314 Inlägg

jaka54 skrev:
Personligen använder jag 2-komp grundfärg ex Biltemas vita på en liters burk funkat bra (all lack sprutas på) och sedan sprutspackel (Hagmans men det finns många andra fabrikat) slutligen 2-komp billack som Spies Hecker, Sikkens och Glasurit...finns många fler.
Problemet med dessa lacker är att du måste ha kompressor  och spruta. Det finns tyvärr inget annat sätt att få till ett bra resultat.

Med riktiga 2k sprayburkar kan du få lika bra Finnish, om du kan hålla i en burk.
Du sa i en annan tråd att du aldrig testat 2k sprayburkar, dags att göra det.

Att köpa sig en kompressor och spruta och tro att det är bara att köra är fel. Det är en uppsjö med lärdommar innan man får haj på spruta, från ställa in rätt tryck, blanda rätt, rengöring, mm.

Medans en en bra kvalité 2k burk aktiverar du härdaden och kör, sedan slänger.

Low
7 juli 2023 · 3 314 Inlägg

jaka54 skrev:
Personligen använder jag 2-komp grundfärg ex Biltemas vita på en liters burk funkat bra (all lack sprutas på) och sedan sprutspackel (Hagmans men det finns många andra fabrikat) slutligen 2-komp billack som Spies Hecker, Sikkens och Glasurit...finns många fler.
Problemet med dessa lacker är att du måste ha kompressor  och spruta. Det finns tyvärr inget annat sätt att få till ett bra resultat.

Här kör en snubbe 2k klarlack på burk på en hel skärm,

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang