Skrapande växellåda,Suzuki Alto

mach1-70
21 augusti 2023 · 76 Inlägg

Jag har en SUZUKI ALTO 2010 som jag igår bytt koppling på! Nu efter provkörning märker jag att det skrapar/rasslar när man ska växla upp alt växla ner till 2:ans växel, så alltså är 2:ans växels synkring sliten!
Jag har tidigare köpt någon tillsats till annan bil,och då blev det betydligt bättre efter ett tag!
Jag kommer inte ihåg vad "mirakeloljan " heter,och tycker det kan vara ett värt försök innan jag byter växellådan/synkringen!
Tacksam för tips om vad jag ska prova...!!

Mvh Thomas

Mossan1
22 augusti 2023 · 2 828 Inlägg

Köptes bilen med dålig koppling?
Alltså, om lådans fel upptäcktes först nu.
Lådan borde inte vara påverkad alls av kopplingsbytet, så viktiga frågan är:
Har du fyllt olja, om det rann ut vid tex demonterade drivaxlar?

För lite växellådsolja påverkar syncringar, och i förlängningen givetvis lager osv....

torsen
22 augusti 2023 · 7 240 Inlägg

mach1-70 skrev:
Jag har en SUZUKI ALTO 2010 som jag igår bytt koppling på! Nu efter provkörning märker jag att det skrapar/rasslar när man ska växla upp alt växla ner till 2:ans växel, så alltså är 2:ans växels synkring sliten!
Jag har tidigare köpt någon tillsats till annan bil,och då blev det betydligt bättre efter ett tag!
Jag kommer inte ihåg vad "mirakeloljan " heter,och tycker det kan vara ett värt försök innan jag byter växellådan/synkringen!
Tacksam för tips om vad jag ska prova...!!

Mvh Thomas

Finns dom som höjer "Redline" till skyarna när det gäller växellådsoljor, har jag erfarit.
Har aldrig själv provat - har i stället gått över till syntetisk växellådsolja.

Du får väl till att börja med ta det lite lugnare när du besöker tvåan - alternativt lära dig dubbeltrampa!

mach1-70
23 augusti 2023 · 76 Inlägg

Hej o tack för svar

Jag jobbar på verkstad,och bilen kom in med rasad koppling och ägaren tyckte inte bilen var värd reparationen,så jag tog över bilen
Det fanns en tidigare notering på en arbetsorder att växellådan skrapar ngt vid växling till 2:an
Ny koppling och svänghjul monterat och rätt olja är utbytt i lådan

Även fast det är en liten enkel bil, så var inte jobbet att demontera och återmontera lådan nån höjdare,så tänkte man kan prova nån Åsa-Nisse lösning innan annan köps från bildemonteringen

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang