Hej!
Har precis tagit körkort och går nu givetvis och kikar efter en egen (begagnad) bil. Har kikat runt lite själv, men tänkte ta hjälp från någon/några som är mer kunniga än jag (vilket väl är de flesta, än så länge.

). Alla tips och råd är välkomna!
Planerad användning: Till vardags kommer bilen användas mest till jobbpendling (total ca. 6-8 mil/v, lite olika då jag inte arbetar från kontoret alla dagar). Utöver detta kanske 2-3 mil till per vecka för inköp och övriga utflykter. Bör hamna på ca 10-12 mil/v, mestadels stadskörning. Vi bor i lägenhet hyfsat nära centrala Göteborg, därav de korta avstånden.
Förutom vardagsanvändningen så kanske någon handfull längre turer per år, men jag skulle ändå gissa på att vi kommer hamna under 1000 mil/år som det ser ut nu.
Vi som ska använda den är två vuxna, inga barn men en liten (7kg) hund som kommer få åka i hundbur i bagageutrymmet. Vi behöver alltså ingen stor familjebil utan skulle klara oss bra med något lite mindre. Dock vore det trevligt med åtminstone hyfsad komfort samt möjligheten att skjutsa andra vid behov, så vi utesluter inte något medelstort heller. Vill helst ha något som känns okej att köra även längre sträckor på motorväg/landsväg, om behovet skulle uppstå, så undviker väl helst de allra minsta småbilarna.
Viktigast: Pålitlighet. Jag är hyfsat händig och hade tänkt försöka lära mig fixa enklare reparationer och ingrepp själv (i den mån det går), men vill ändå gärna köpa något där jag behöver oroa mig så lite som möjligt för dyra reparationer och verkstadsjobb.
Övrigt: Ska vara automatväxlad.
Budget: Max 100K, men gärna mindre. Hade tänkt mig att vi ska använda den i kanske 3-4 år innan vi ev. byter upp oss om vi känner att vi behöver det.
Så, vad tror ni?