Kan man laga en punktering på sidan av ett däck?

d-b
28 augusti 2023 · 541 Inlägg

Jag har fått en punktering på ett nytt (jag bytte i april och kört mindre än 500 mil sedan dess) däck, Continental ContiPremiumContact 6. Missade tyvärr att ta en bild men jag tror att punkteringen är ungefär vid "hörnet" mellan slitbana och däckssida, eller möjligen en bit ner på sidan. Med sidan menar jag alltså den vertikala delen av däcket (slitbanan är horisontell).

Går detta att laga? Och hur får man ens punktering på en sådan plats? Jag har inte kört på någon trottoarkant eller liknande., möjligen har jag "gnisslat" mot någon kant i samband med parkering, men då är det ju i krypfart.

granadadr
28 augusti 2023 · 7 290 Inlägg

helst inte,, jag har faktiskt gjort det smile

Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Brådhis * Voff voff *
28 augusti 2023 · 10 280 Inlägg

d-b skrev:
Jag har fått en punktering på ett nytt (jag bytte i april och kört mindre än 500 mil sedan dess) däck, Continental ContiPremiumContact 6. Missade tyvärr att ta en bild men jag tror att punkteringen är ungefär vid "hörnet" mellan slitbana och däckssida, eller möjligen en bit ner på sidan. Med sidan menar jag alltså den vertikala delen av däcket (slitbanan är horisontell).

Går detta att laga? Och hur får man ens punktering på en sådan plats? Jag har inte kört på någon trottoarkant eller liknande., möjligen har jag "gnisslat" mot någon kant i samband med parkering, men då är det ju i krypfart.

Det enkla svaret är nej. Det kan gå att laga rent praktiskt om det är ett runt och fint hål från en spik, men det brukar dock inte hålla och alla seriösa däckverkstäder brukar neka att göra det. Är skadan från en trottoarkant går det inte att laga var hålet än är på däcket.

Farten är inte vad som gör hålet, utan vass kant, olycklig vinkel och tyngden gör hålet även om du kör 1 km/h.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
MrHyde
28 augusti 2023 · 654 Inlägg

Finns inga stålkordlager i sidan av däcket som stabiliserar lagningen, så det kommer aldrig hålla.
Sen vet du väl att ett däck sällan smäller i 20-30, det smäller oftast där det utsätts för högst centrifugalkraft, alltså i högsta tillåtna hastighet. Jag skulle inte vilja smälla en däcksida i 120 i alla fall..

Edit: Förresten, kommer du in till bilprovningen och dom ser att du lagat ett hål i sidan av däcket så får du en tvåa direkt.

Senast redigerat av MrHyde (28 augusti 2023)

Live long, and prosper.
Steff240
28 augusti 2023 · 1 021 Inlägg

Jag skadade sidan på ett däck på lastbilssläpet en gång, och det lyckades däckverkstaden faktiskt laga med en limmad kappa på insidan. Var förvisso ingen stor skada men tillräckligt för en punktering roll
Det däcket rullade vidare tills det var utslitet.

Det var i princip nytt när det blev skadat, därför tyckte verkstan att det var värt ett försök med reparation.

Brådhis * Voff voff *
28 augusti 2023 · 10 280 Inlägg

Steff240 skrev:
Jag skadade sidan på ett däck på lastbilssläpet en gång, och det lyckades däckverkstaden faktiskt laga med en limmad kappa på insidan. Var förvisso ingen stor skada men tillräckligt för en punktering roll
Det däcket rullade vidare tills det var utslitet.

Det var i princip nytt när det blev skadat, därför tyckte verkstan att det var värt ett försök med reparation.

Du kan inte jämföra lastbilsdäck med personbilsdäck i det här avseendet.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Steff240
28 augusti 2023 · 1 021 Inlägg

Brådhis skrev:

Steff240 skrev:
Jag skadade sidan på ett däck på lastbilssläpet en gång, och det lyckades däckverkstaden faktiskt laga med en limmad kappa på insidan. Var förvisso ingen stor skada men tillräckligt för en punktering roll
Det däcket rullade vidare tills det var utslitet.

Det var i princip nytt när det blev skadat, därför tyckte verkstan att det var värt ett försök med reparation.

Du kan inte jämföra lastbilsdäck med personbilsdäck i det här avseendet.

Det har du förmodligen helt rätt i smile

MrHyde
28 augusti 2023 · 654 Inlägg

Steff240 skrev:
Jag skadade sidan på ett däck på lastbilssläpet en gång, och det lyckades däckverkstaden faktiskt laga med en limmad kappa på insidan. Var förvisso ingen stor skada men tillräckligt för en punktering roll
Det däcket rullade vidare tills det var utslitet.

Det var i princip nytt när det blev skadat, därför tyckte verkstan att det var värt ett försök med reparation.

Det är avsevärt fler lager i sidoväggen på ett lastbilsdäck, så de får man vulka en kappa på. Då ett personbilsdäck är så tunt i sidoväggen så får man inte laga det av trafiksäkerhetsskäl. Tänk punka på 1 av 14-20 däck på en lastbil jämfört med 1 av 4 däck på en personbil, påverkar lite olika också smile

Senast redigerat av MrHyde (28 augusti 2023)

Live long, and prosper.
Steff240
29 augusti 2023 · 1 021 Inlägg

MrHyde skrev:

Steff240 skrev:
Jag skadade sidan på ett däck på lastbilssläpet en gång, och det lyckades däckverkstaden faktiskt laga med en limmad kappa på insidan. Var förvisso ingen stor skada men tillräckligt för en punktering roll
Det däcket rullade vidare tills det var utslitet.

Det var i princip nytt när det blev skadat, därför tyckte verkstan att det var värt ett försök med reparation.

Det är avsevärt fler lager i sidoväggen på ett lastbilsdäck, så de får man vulka en kappa på. Då ett personbilsdäck är så tunt i sidoväggen så får man inte laga det av trafiksäkerhetsskäl. Tänk punka på 1 av 14-20 däck på en lastbil jämfört med 1 av 4 däck på en personbil, påverkar lite olika också smile

Beror ju lite på vilket däck som smäller också, smäller ett av framhjulen på en lastbil får man en riktig åktur roll

Men ts frågeställning var om man kan laga en skada i däcksidan. Och ja, det kan man, beroende på hur stor skadan är och vad för typ av däck det gäller smile

MrHyde
29 augusti 2023 · 654 Inlägg

Steff240 skrev:

MrHyde skrev:

Steff240 skrev:
Jag skadade sidan på ett däck på lastbilssläpet en gång, och det lyckades däckverkstaden faktiskt laga med en limmad kappa på insidan. Var förvisso ingen stor skada men tillräckligt för en punktering roll
Det däcket rullade vidare tills det var utslitet.

Det var i princip nytt när det blev skadat, därför tyckte verkstan att det var värt ett försök med reparation.

Det är avsevärt fler lager i sidoväggen på ett lastbilsdäck, så de får man vulka en kappa på. Då ett personbilsdäck är så tunt i sidoväggen så får man inte laga det av trafiksäkerhetsskäl. Tänk punka på 1 av 14-20 däck på en lastbil jämfört med 1 av 4 däck på en personbil, påverkar lite olika också smile

Beror ju lite på vilket däck som smäller också, smäller ett av framhjulen på en lastbil får man en riktig åktur roll

Men ts frågeställning var om man kan laga en skada i däcksidan. Och ja, det kan man, beroende på hur stor skadan är och vad för typ av däck det gäller smile

Men praxis i branchen är att aldrig laga styrdäck på en lastbil, man byter alltid dom.
Och nej, du kan inte laga sidan på ett personbilsdäck på ett säkert sätt.

Live long, and prosper.
d-b
29 augusti 2023 · 541 Inlägg

Det visade sig att däcket dessutom var förstört pga kört för långt på det utan luft. Jag skulle bara köra 3 km och hämta någon på en bensinmack, och det dröjde 2,5 km innan däcktrycksvarningen tändes (och den var gul, inte röd, så jag tänkte att det bara var lite lågt tryck och eftersom jag skulle till en mack så kunde jag ju fixa det där, om några hundra meter).

Vad är det för mening med däcktrycksvarnare om däcken ändå blir förstörda???

torsen
29 augusti 2023 · 7 240 Inlägg

Jag skulle, lite ambivalent, svara både jag och nej = beror på.

Prestandabil/vanlig personbil för motorvägskörning med lågprofildäck: NEJ.

På ett "stadigare däck med profil över 80%": JA - med förbehåll.
Har för flera år sedan låtit laga flera Cooper A/T med 80-profil, som skadats i sidan, med "lapp på insidan".
Har hållit flera år, trots ovarsam behandling "i spenaten" med lägre lufttryck än rekommenderat.
Har även, vid liten skada, bara lagt i slang = i princip no no(med slang i slanglöst däck).

Alla ovan relaterade  däckrepararationer har motvilligt gjorts av gummigubbe som påtalat det olämpliga.

Steff240
29 augusti 2023 · 1 021 Inlägg

MrHyde skrev:

Steff240 skrev:

MrHyde skrev:

Det är avsevärt fler lager i sidoväggen på ett lastbilsdäck, så de får man vulka en kappa på. Då ett personbilsdäck är så tunt i sidoväggen så får man inte laga det av trafiksäkerhetsskäl. Tänk punka på 1 av 14-20 däck på en lastbil jämfört med 1 av 4 däck på en personbil, påverkar lite olika också smile

Beror ju lite på vilket däck som smäller också, smäller ett av framhjulen på en lastbil får man en riktig åktur roll

Men ts frågeställning var om man kan laga en skada i däcksidan. Och ja, det kan man, beroende på hur stor skadan är och vad för typ av däck det gäller smile

Men praxis i branchen är att aldrig laga styrdäck på en lastbil, man byter alltid dom.
Och nej, du kan inte laga sidan på ett personbilsdäck på ett säkert sätt.

Nej styrdäck brukar man inte laga, även om det går att göra.
Men min poäng var att man inte ska förringa risken med punktering på lastbil bara för att den har många hjul.
Och Punktering/däckexplosion kan man ju få på däck som är splitt nya också.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang