Räcker långt med enfasladdare för normalt hemmabruk. Kör man normalt, säg 10 mil om dagen så behöver man egentligen inte mer effekt än 16A, egentligen räcker till och med 10A, ger ju 1 mil i timmen och ponera att du ställer bilen på laddning mellan 19-07 så är det ju ändå nästan 14 mil du får per kväll/natt på 10A och 22 mil på 16A.
10A = 2,3*12=27,6kW
16A = 3,7*12= 44,4kW
Man laddar således nästan en normal elbil till 100% på en natt. Tittar man tex på en Vw Id3 med 58kW-batteriet , och laddar till max 80% så behöver du 46,4kWför att ladda 0-80%, sällan man står med 0% på en elbil, men säg att vi har 10% när vi kommer hem, då behöver du alltså 40,6kW att nå 80%, vilket du alltså klarar av enkelt på en enfasladdare om 16A över natt.
Väldigt få som behöver ladda 66 mil per natt med 11kW-laddare. Än mindre 22kW-laddare. Detta är kanske om man skall ladda en linjetrafikbuss.
Därtill behöver man också utökad säkring vilket också kostar pengar.