Vad säger besiktningen om mindre hål i avgassystemet?

Blanke
5 september 2023 · 334 Inlägg

Ser nu att det är ett litet litet hål runt en av svetsningarna, kanske 1mm. Är det något dom märker när dom försöker mäta avgaserna? Och vad säger dom om rosten här mån tro? Planerar att fixa rosten innan vintern men vet it om jag hinner innan bes nästa vecka.

https://www1.garaget.org/gallery/images/245/244310/244310-7a65bd0f02d0305ebe776ae00f8906b0.jpg

zzr94092
6 september 2023 · 4 395 Inlägg

Rosten säger dom inget om,sen om avgastesten upptäcker ev läckage,så är  det väl bara att ta smällen med en ombes!!

Mossan1
6 september 2023 · 2 828 Inlägg

Som sagt, det är om lamdavärdet drar iväg.  Omöjligt att säga.

Någon rost ser jag inte mer än lite på ytan som skulle behöva lite rostskydd.
Inga försvagningar

Blanke
6 september 2023 · 334 Inlägg

zzr94092 skrev:
Rosten säger dom inget om,sen om avgastesten upptäcker ev läckage,så är  det väl bara att ta smällen med en ombes!!

Mossan1 skrev:
Som sagt, det är om lamdavärdet drar iväg.  Omöjligt att säga.

Någon rost ser jag inte mer än lite på ytan som skulle behöva lite rostskydd.
Inga försvagningar

Fick rycket och har svetsat igen hålet, och köpt lite materiel för att ta bort rosten. Får hoppas att det it finns några mer hål.

jaka54
6 september 2023 · 5 747 Inlägg

Vad har du köpt för "material för att ta bort rosten"?
Det ända som jag vet tar bort rosten är att blästra bort den, för slipa blir nog svårt att komma åt och att använda rostbortagare och slipa verkar lite jobbigt (tar dagar innan all rost är borta).

Blanke
6 september 2023 · 334 Inlägg

jaka54 skrev:
Vad har du köpt för "material för att ta bort rosten"?
Det ända som jag vet tar bort rosten är att blästra bort den, för slipa blir nog svårt att komma åt och att använda rostbortagare och slipa verkar lite jobbigt (tar dagar innan all rost är borta).

Köpte några olika stålborstar för borrmaskinen, tänker försöka komma åt så gott som möjligt. Köpte en rostätare från Ojanperä som verkar vara hyfsat effektivt på att ta bort rost även utan att slipa. Tänker att jag kör med stålborste vars det går, penslar på rostätaren, repeterar tills jag är nöjd. Tänker jag kommer nog få göra det en gång per dag i en vecka kanske, sen avslutar jag med bara nå underredsmassa på burk.

zzr94092
6 september 2023 · 4 395 Inlägg

Duger gott!

jaka54
7 september 2023 · 5 747 Inlägg

Min erfarenhet från många års rostbekämpande , att visst funkar det at bort rost med rostätare (Corroprotect rostätare, som jag tycker är den bästa rostätaren på grund av att den är geleaktig) men...när jag tagit bort rost så har det fodras veckovis med penslade , flera gånger om dagen, och slipande emellan med vinkelslip försedd med stålborste för att få bort alla svarta rostprickar.
Sen duger det inte att bara ha på underredsmassa  för fukten kryper under. Jag lackar alltid först med Biltemas epoxygrund  (penslar eller sprutar på , sedan sprutar/penslar (beroende på om det är under bilen eller utanpå)  jag på sprutspackel och slipar och sedan sprutar jag på med 2-komp billack. -Då håller det, det gör det inte med bara underredsmassa. -Sen måste man ju fråga sig hur länge man ska behålla bilen ...

Blanke
7 september 2023 · 334 Inlägg

jaka54 skrev:
Min erfarenhet från många års rostbekämpande , att visst funkar det at bort rost med rostätare (Corroprotect rostätare, som jag tycker är den bästa rostätaren på grund av att den är geleaktig) men...när jag tagit bort rost så har det fodras veckovis med penslade , flera gånger om dagen, och slipande emellan med vinkelslip försedd med stålborste för att få bort alla svarta rostprickar.
Sen duger det inte att bara ha på underredsmassa  för fukten kryper under. Jag lackar alltid först med Biltemas epoxygrund  (penslar eller sprutar på , sedan sprutar/penslar (beroende på om det är under bilen eller utanpå)  jag på sprutspackel och slipar och sedan sprutar jag på med 2-komp billack. -Då håller det, det gör det inte med bara underredsmassa. -Sen måste man ju fråga sig hur länge man ska behålla bilen ...

Låter som ofantligt mycket arbete. Kommer inte heller kunna ta bort all rost så väl om jag inte planerar att ha bilen upphöjd i några veckor för att kunna komma åt i hjulhuset. Måste använda bilen dagligen.

Det jag kan sträcka mig till är att köpa en sprayflaska grundfärg, och applicera innan underredsmassan.

Men att börja spackla och lackera, låter lite väl extremt för min smak. Då tar jag hellre och lämnar in bilen för en underredsbehandling.

Blanke
7 september 2023 · 334 Inlägg

Insåg nu att sandbläster var gode billigt på biltema. Blir nog att ta loss hjulhuset och sandblästra bort all rost, sedan pensla rostätare och se hur många omgångar av det här som kommer behövas.

Målar sen några lager grundfärg och avslutar med underredsmassan. Tänker att med blästern får jag nog bort all på en dag eller två.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
7 september 2023 · 13 746 Inlägg

epoxi som grund och sen täckfärg på är nästan ett måste för att hålla tillbaka rosten.. men epoxigrunden är farlig så inåt h-evete..  säger t.o.m en som hade morgonmöte i thinnerrummet på gamla jobbet smile 

man ska ha väldigt stor respekt för epoxigrunden..

jag tycker dessa är guld för att ta bort rost mycket bättre än stålborste

https://www.3msverige.se/3M/sv_SE/p/d/b40064844/

dessa är ganska snälla mot metall dessutom så man inte sliter bort halva plåten samtidigt. 
annars finns det  blästring med nötskal som fungerar bättre än vad man tror.. 

men grundar man inte och målar med en täckfärg spelar det ingen roll hur bra jobb man gjort med att ta bort rosten.. bara rostskyddsfärg släpper in fukten direkt utan täckfärg och det rostar timmar efter man målat på rostskyddet.

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
7 september 2023 · 13 746 Inlägg

Blanke skrev:

jaka54 skrev:
Min erfarenhet från många års rostbekämpande , att visst funkar det at bort rost med rostätare (Corroprotect rostätare, som jag tycker är den bästa rostätaren på grund av att den är geleaktig) men...när jag tagit bort rost så har det fodras veckovis med penslade , flera gånger om dagen, och slipande emellan med vinkelslip försedd med stålborste för att få bort alla svarta rostprickar.
Sen duger det inte att bara ha på underredsmassa  för fukten kryper under. Jag lackar alltid först med Biltemas epoxygrund  (penslar eller sprutar på , sedan sprutar/penslar (beroende på om det är under bilen eller utanpå)  jag på sprutspackel och slipar och sedan sprutar jag på med 2-komp billack. -Då håller det, det gör det inte med bara underredsmassa. -Sen måste man ju fråga sig hur länge man ska behålla bilen ...

Låter som ofantligt mycket arbete. Kommer inte heller kunna ta bort all rost så väl om jag inte planerar att ha bilen upphöjd i några veckor för att kunna komma åt i hjulhuset. Måste använda bilen dagligen.

Det jag kan sträcka mig till är att köpa en sprayflaska grundfärg, och applicera innan underredsmassan.

Men att börja spackla och lackera, låter lite väl extremt för min smak. Då tar jag hellre och lämnar in bilen för en underredsbehandling.

du behöver inte vara så seriös bara pensla på en täckfärg inget svårare än så.. du behöver inte göra den redo för en riktig lackering..  bara att grundfärg släpper igenom fukt direkt.  tyvärr..

har jobbat inom rostlagning och målning av bilar.    det finns ingen genväg.

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Mossan1
7 september 2023 · 2 828 Inlägg

Nu framgår det inte ålder på bilen, men är inte planen att den ska bli 50år äldre än idag så finns ingen större anledning att överarbeta rostskyddet.

Jag har i liknande fall skrapat bort allt löst noga, stålborstat, ev rostskyddsfärg (beroende på var/hur) och sen tunnflytande rostskydd medest sprayflaska och över med tjockflytande massa.

Handlat det om den S60 2001 som är i avataren behöver du knappt göra nått alls om du inte planerar att göra veteran av den eller ha ambitionen att i framtiden skrota den (av annan anledning)  med prima rostskydd.

Blanke
7 september 2023 · 334 Inlägg

Growe skrev:

Blanke skrev:

jaka54 skrev:
Min erfarenhet från många års rostbekämpande , att visst funkar det at bort rost med rostätare (Corroprotect rostätare, som jag tycker är den bästa rostätaren på grund av att den är geleaktig) men...när jag tagit bort rost så har det fodras veckovis med penslade , flera gånger om dagen, och slipande emellan med vinkelslip försedd med stålborste för att få bort alla svarta rostprickar.
Sen duger det inte att bara ha på underredsmassa  för fukten kryper under. Jag lackar alltid först med Biltemas epoxygrund  (penslar eller sprutar på , sedan sprutar/penslar (beroende på om det är under bilen eller utanpå)  jag på sprutspackel och slipar och sedan sprutar jag på med 2-komp billack. -Då håller det, det gör det inte med bara underredsmassa. -Sen måste man ju fråga sig hur länge man ska behålla bilen ...

Låter som ofantligt mycket arbete. Kommer inte heller kunna ta bort all rost så väl om jag inte planerar att ha bilen upphöjd i några veckor för att kunna komma åt i hjulhuset. Måste använda bilen dagligen.

Det jag kan sträcka mig till är att köpa en sprayflaska grundfärg, och applicera innan underredsmassan.

Men att börja spackla och lackera, låter lite väl extremt för min smak. Då tar jag hellre och lämnar in bilen för en underredsbehandling.

du behöver inte vara så seriös bara pensla på en täckfärg inget svårare än så.. du behöver inte göra den redo för en riktig lackering..  bara att grundfärg släpper igenom fukt direkt.  tyvärr..

har jobbat inom rostlagning och målning av bilar.    det finns ingen genväg.

Jamen om jag då ska göra det korrekt då.

- Ta bort paneler osv och blästrar all rost och sätter dit rostätare, repeterar tills rosten är borta.

- Sprejar dit rostgrundlack 2-3 lager

- Sprejar en annan färg ovanpå detta i några lager

- sedan underredsmassa.

Kommer inte hålla på med något epoxy.

Blanke
7 september 2023 · 334 Inlägg

Mossan1 skrev:
Nu framgår det inte ålder på bilen, men är inte planen att den ska bli 50år äldre än idag så finns ingen större anledning att överarbeta rostskyddet.

Jag har i liknande fall skrapat bort allt löst noga, stålborstat, ev rostskyddsfärg (beroende på var/hur) och sen tunnflytande rostskydd medest sprayflaska och över med tjockflytande massa.

Handlat det om den S60 2001 som är i avataren behöver du knappt göra nått alls om du inte planerar att göra veteran av den eller ha ambitionen att i framtiden skrota den (av annan anledning)  med prima rostskydd.

Ska väl hålla i en 10-15 år iaf.

jaka54
7 september 2023 · 5 747 Inlägg

Enkomp lacker funkar inte...Du måste ha på epoxy primer först på bar metall om du vill göra ett bra jobb...och Biltemas epoxyprimer kan penslas på.

Blanke
7 september 2023 · 334 Inlägg

jaka54 skrev:
Enkomp lacker funkar inte...Du måste ha på epoxy primer först på bar metall om du vill göra ett bra jobb...och Biltemas epoxyprimer kan penslas på.

Ja det blir väl att pröva och göra det rätt.

Har köpt epoxyprimern, och allt annat. Men som jag då förstår det, i det här sammanhanget är det då acceptabelt att bara spraya valfri lack ovanpå epoxyprimern efter att det har härdat? Eller ska jag enbart köra med underredsmassan direkt? Ska inte se fint ut eller något, bara hålla sig rostfritt.

Senast redigerat av Blanke (7 september 2023)

jaka54
7 september 2023 · 5 747 Inlägg

Det  funkar att spraya på lack och sedan ha underredsmassa.

Blanke
11 september 2023 · 334 Inlägg

jaka54 skrev:
Det  funkar att spraya på lack och sedan ha underredsmassa.

Sandblästrat ned till metallen, kom in överallt i porerna. Smetade på epoxyn, satte på grundlack, sedan underredsmassa.

Det gick sisådär då jag hade tidspress. Men i överlag nöjd. Fick bort ALL rost och lyckades få fina lager på allting, men kan ha råkat repa hål i färgen när jag satte dit innerskärmen sad

Men i överlag hyfsat ingrepp. Lärdom till nästa lagning, se till att jag har mer tid att arbeta med, samt i ett varmt garage.

Positiva var att jag hann fixa krängningshämmaren och byta olja i väntetiden.

Men nu kommer en varning om positionslampan därbak, och bes är på onsdag. Får se om jag lyckas fixa tills dess.

Tack för hjälpen alla.

DennisCA
11 september 2023 · 247 Inlägg

Rå linolja går också men borde appliceras i högsommarvärme. Bäst är ju att lägga epoxi såklart men linolja är lättast och billigast. Rå linolja då. Har lagt det i alla skarvar och skrymslen i min bil för det kryper så bra.

Senast redigerat av DennisCA (11 september 2023)

Saab 900 "Turbo T16" (1990)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang