2996
Sök

Bygge av hötalarlåda för hemma bruk

38 Inlägg
8 februari 2007
Trådstartare
Tjena tänke höra om här var någon duktig på att bygga lådor ska nämligen bygga en låda som jag ska ha hemma till stereon alltså inte till bilen..

Om ni har några tips på bra hemsidor eller om ni har något bra program osv..

Högtalaren som jag ska bygga till är en sound craft XXL-1500
400w
8ohm
20-5500hz
15"

6 Inlägg
8 februari 2007
Kolla www.drkrupp.se. Där hittar du en del om hur och varför.

Rent spontant undrar jag om det är rätt värden på din bas. Att en 15" skulle spela upp till 5000 Hz låter inte troligt. Och ska den spela tillsammans med dina andra högtalare kommer du behöva dela den ganska långt ner för att det inte ska låta skit, dvs filtrera bort allt under ca 100-150 Hz beroende på hur brant filter du använder.
Senast redigerat av MrBalrog (8 februari 2007)

21 761 Inlägg
9 februari 2007
Det är alltså frågan om en subba till hemmastereon?

Det är som MrBalrog skriver, värdena är inte de rätta. För att kunna räkna ut en låda så måste minst 3 parametrar finnas:

Vas
Fs
Qts

Om inte de parametrarna finns så går det inte att räkna ut en låda.

30 Inlägg
9 februari 2007
20-5500hz kan väl stämma? Beskriver ju bara frekvensomfånget som den klarar av att spela, inte hur bra den spelar det... men som MrBalrog skriver måste du förmodligen dela den under 150 Hz för att det ska kunna "lira" med resten. Skulle rekommendera ett ställbart aktivt filter så du kan experimentera lite tillsammans med rummets övriga högtalare... svårt att säga innan vad som låter bra!

Sen behöver du som sagt lite andra värden som Drönirettab beskriver för att bestämma lådans volym och utformning.
Senast redigerat av DrFrelin (9 februari 2007)

Riktiga bilar har 3 pedaler!

38 Inlägg
9 februari 2007
Trådstartare
ja alltså det är det ända som står på själva högtalaren..

Fick dom av en arbetskompis..

han trodde dom hade varit till en PA anläggning..alltså inspelningsstudio dj..

hur får jag reda på

Vas
Fs
Qts
....
det ska inte vara någon subba utan det ska bli en helt vanlig högtalare med mellanregister och diskant har jag tänkt..funkar det inte så funkar det inte..bara en kul grej jag hade tänkt göra..

21 761 Inlägg
9 februari 2007
Hmm... Kanske Sharky eller någon annan har hört talas om det märket, hittar iaf inget baselement på nätet som heter så. Soundcraft.com finns, men sidan fungerar inte just nu iaf.

När man inte vet några parametrar så är det lite riskabelt att försöka göra en basreflexlåda egentligen, görs lådan helt fel så kan man spela sönder basen relativt lätt.

Men jag tror att man kan göra en låda på ca 110 liter och sätta två 4" rör som är 20cm långa, sätt dämpmatta på bakre väggen och i botten.

Det borde bli ett hyffsat resultat, har jämfört flera olika 15" basar i mitt lådberäkningsprogram och med en låda på 100-150 liter avstämd till 35-40 Hz så ska en hel del PA basar kunna spela någorlunda vettigt.
Senast redigerat av Drönirettab (9 februari 2007)

Sök