8822
Sök

Hitta bästa möjliga jordpunkt

VW-driver
291 Inlägg
9 februari 2007
Trådstartare
Tja!

Nu har jag fått dit en nice brytare på plats i mittpanelen och jag funderar på att dra en kabel från ciggsladden till brytaren och sedan ut till vissa komponenter såsom neon och några dioder.
Nu vill jag hitta en bra och närma jordpunkt så man kunde jorda lite lättare istället för att dra ända bak till under baksäten.

Någon som vet var närmaste och bästa jordpunkt ligger i mittpanelen i Golf III? Eller som vet något annat bra ställe där den sitter stenhårt och säkert?

Btw, spelar det roll om man änvänder tänger som flatstiftshylsa när man jordar runt en skruv?

Chaffis Farssa. (Fr.o.m. 060314)
1 660 Inlägg
10 februari 2007
Någon av skruvarna till handbromskåpan borde funka.. Eller till infästningen av handbromsstället.

DRIVER @ HWR.se
621 Inlägg
10 februari 2007
. . . annars har du ju jord till cigg-uttaget med.

- V8 - 4 ever . . .

.-ϻΘϨƎЯ
1 313 Inlägg
10 februari 2007
som sagt, de går ju både plus och minus till ciggutaget, bara å ta skarva både plus å jord där, har gjort så i min bil å de funkade bra, framför allt slipper man dra massa onödig kabel smile

"Hellre en kråka i näsan, än en skata i sängen"

12 086 Inlägg
10 februari 2007
Alltså, ska du bara koppla lite effektljus behver du ju lixom ingen M12 bult jordning, jorda i nån vanlig skruv som sitter i karossen bara. Svårare än så är de inte.

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
10 februari 2007
JapMax skrev:
Alltså, ska du bara koppla lite effektljus behver du ju lixom ingen M12 bult jordning, jorda i nån vanlig skruv som sitter i karossen bara. Svårare än så är de inte.

Precis, vill man så kan man ju lyxa till det o skrapa rent med...

VW-driver
291 Inlägg
11 februari 2007
Trådstartare
Moser skrev:
som sagt, de går ju både plus och minus till ciggutaget, bara å ta skarva både plus å jord där, har gjort så i min bil å de funkade bra, framför allt slipper man dra massa onödig kabel smile

Är det bara så? Då är det ju lugnt. tack för svaren.

VW-driver
291 Inlägg
15 februari 2007
Trådstartare
Vilken är jord och plus till cigguttaget? Ser en Röd-vit, brun och en blå-grå. Vilka är rätt? Röd-vit och brun eller?

Överladdad!
530 Inlägg
15 februari 2007
Krucial skrev:
Vilken är jord och plus till cigguttaget? Ser en Röd-vit, brun och en blå-grå. Vilka är rätt? Röd-vit och brun eller?

bara att mäta..

Hellre en mekaniker i köket än en kock i garaget :)

VW-driver
291 Inlägg
15 februari 2007
Trådstartare
Pegga_405 skrev:
Krucial skrev:

bara att mäta..

Vadå mäta? Spänningen?

1 004 Inlägg
15 februari 2007
kontakten i botten på cigg uttaget brukar vara pluss... men mät från jord till någon utav kablarna och där du får 12v bör ju vara plussen....

"Det är ingen som kommer ihåg en fegis"

VW-driver
291 Inlägg
15 februari 2007
Trådstartare
Jag vill främst veta av de som har Golf III. Säkrast så.

1 004 Inlägg
15 februari 2007
det ser ju ut som att du har kopplat in en massa tattar ljus förut.... hur gjorde du då?

VW-driver
291 Inlägg
15 februari 2007
Trådstartare
262turbo skrev:
det ser ju ut som att du har kopplat in en massa tattar ljus förut.... hur gjorde du då?

Via stereon.

Colaberoende
1 219 Inlägg
15 februari 2007
Du kan testa med t.ex en glödlampa eller en testmejsel så ser du vilka kablar som är rätt.
Ljus = hittat spänningen
Inget ljus = 2 jordpunkter

/Ena

1 785 Inlägg
15 februari 2007
Krucial skrev:
Tja!

Nu har jag fått dit en nice brytare på plats i mittpanelen och jag funderar på att dra en kabel från ciggsladden till brytaren och sedan ut till vissa komponenter såsom neon och några dioder.
Nu vill jag hitta en bra och närma jordpunkt så man kunde jorda lite lättare istället för att dra ända bak till under baksäten.

Någon som vet var närmaste och bästa jordpunkt ligger i mittpanelen i Golf III? Eller som vet något annat bra ställe där den sitter stenhårt och säkert?

Btw, spelar det roll om man änvänder tänger som flatstiftshylsa när man jordar runt en skruv?

Bra jordpunkter i närheten av mittpanelen är ju på torpedväggen, under instrument panelen vid passagerar sidan eller vid förarsidan där Säkringscentralen sitter.

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?

1 785 Inlägg
15 februari 2007
Krucial skrev:
Pegga_405 skrev:
Krucial skrev:

bara att mäta..

Vadå mäta? Spänningen?

Rödvit är +12V

Brun är Jord

Blå-grå är möjligen belysningen runt ciggutaget också.

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?

One Man Clan
4 287 Inlägg
15 februari 2007
Hade nog inte drivit massa bling bling på ciggutaget ..hur många ampere e säkrningen på ? om säkringen går har du bara tänkt stoppa i en större säkring då ?

Kettunen
15 februari 2007
Bra jorde hittar du på samma plats som BÄLTET sitter i..

1 004 Inlägg
15 februari 2007
rätt många inlägg för att få en jord.... hela karossen är ju en stor jord hittar man inte den är det nog dax att börja svetsa rost smile

Sök