Montera motor och kupévärmare

Bilproblemet
19 november 2023 · 287 Inlägg

Montera en Calix värmare istället.
På Volvo bilar så brukar jag ta ca 8500:- och då ingår kupevärmare och batteriladdare.

Icebear
19 november 2023 · 235 Inlägg

Mack skrev:

Icebear skrev:

torsen skrev:
Med DEFA slangvärmare och elelement på högsta löser 10 A säkring ut - i alla fall s k snabb-/vippsäkringar.

Med "element" antar jag att du menar kupévärmare? Det beror väl på hur kraftfull kupévärmare man har?! Har man en värmare som håller sig inom ramarna av vad en 10 A säkring klarar av inklusive motorvärmare på 550 W, så kan den väl inte säkringen lösa ut sig?

Håller du dig inom ramarna som sagt (W på motorvärmaren+W på kupévärmaren) så är det ju inga problem.
Men ja, stolpar brukar kunna vara ganska känsliga har jag personligen märkt.

Jag har då aldrig haft några problem tidigare med känsliga stolpar som har löst ut sig. Inte ens på Mitsubishi'n som jag hade tidigare, den värmaren var som sagt på 1850 W och med den var det aldrig nån stolpe eller nåt sånt som löste ut sig och jag hade den alltid på högsta effekten.

Icebear
19 november 2023 · 235 Inlägg

Bilproblemet skrev:
Montera en Calix värmare istället.
På Volvo bilar så brukar jag ta ca 8500:- och då ingår kupevärmare och batteriladdare.

Jag hade tänkt göra det på Mekonomen och vad jag vet så har inte dom Calix utan bara Defa.

Mack Forum- och sitemoderator
19 november 2023 · 26 157 Inlägg

Icebear skrev:

Mack skrev:

Icebear skrev:

Med "element" antar jag att du menar kupévärmare? Det beror väl på hur kraftfull kupévärmare man har?! Har man en värmare som håller sig inom ramarna av vad en 10 A säkring klarar av inklusive motorvärmare på 550 W, så kan den väl inte säkringen lösa ut sig?

Håller du dig inom ramarna som sagt (W på motorvärmaren+W på kupévärmaren) så är det ju inga problem.
Men ja, stolpar brukar kunna vara ganska känsliga har jag personligen märkt.

Jag har då aldrig haft några problem tidigare med känsliga stolpar som har löst ut sig. Inte ens på Mitsubishi'n som jag hade tidigare, den värmaren var som sagt på 1850 W och med den var det aldrig nån stolpe eller nåt sånt som löste ut sig och jag hade den alltid på högsta effekten.

Då vet vi.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang