6698
Sök

info om batteri

Blyfot och motor dödare
388 Inlägg
9 februari 2007
Trådstartare
tjena nu är det som så att ja skulle fylla på batterivatten i batterit å det gick bra tills ja kände doften av diesel, luktar på flaskan å det var inte destilerat vatten där. Det blev inte mer än max 0.5dl diesel i men någon som kan svara på hur dåligt/farligt det kan vara?
ja är inte dum så ja fattar att det inte är bra men vågar man änvända batterit? eller är det bara å byta? kan det smälla pga det?

Det är alltid lika kul att gasa tills det rasar då får man ju skruva isär å upgraddera.
Jag har alltid rätt förutom när jag har fel.
grattis å lycka te...

21 761 Inlägg
9 februari 2007
Om det kommer att smälla vet jag inte men det kommer inte att må bra av dieseln iaf, skulle rekommendera att byta batteri.

Man skulle kanske kunna hälla ut syran, fylla på med destillerat vatten för att "tvätta" ur batteriet och sedan fylla på med ny syra men jag vet inte om det fungerar att göra så. Dessutom måste man handskas mycket försiktigt eftersom det är utspädd svavelsyra som det handlar om.

Lackerare/Bilrecondare
4 190 Inlägg
9 februari 2007
Drönirettab skrev:
Om det kommer att smälla vet jag inte men det kommer inte att må bra av dieseln iaf, skulle rekommendera att byta batteri.

Man skulle kanske kunna hälla ut syran, fylla på med destillerat vatten för att "tvätta" ur batteriet och sedan fylla på med ny syra men jag vet inte om det fungerar att göra så. Dessutom måste man handskas mycket försiktigt eftersom det är utspädd svavelsyra som det handlar om.

Det går inte att tömma bateriet från vätskan.. för om cellerna i batteriet får kontakt med syre så är de förstörda.. och då är det bara att slänga batteriet..
Jag tycker du köper ett nytt batteri:)
lycka till

21 761 Inlägg
9 februari 2007
Nja, det stämmer på sätt och vis. Om cellerna inte är täckta med syra under en längre tid och om de laddas upp eller ur, då tar de skada. De skadas alltså inte direkt på minuten så fort de kommer i kontakt med luften.

Men jag håller med kimpan_90 ändå, det är enklare och bättre att köpa ett nytt batteri.

Lackerare/Bilrecondare
4 190 Inlägg
9 februari 2007
Drönirettab skrev:
Nja, det stämmer på sätt och vis. Om cellerna inte är täckta med syra under en längre tid och om de laddas upp eller ur, då tar de skada. De skadas alltså inte direkt på minuten så fort de kommer i kontakt med luften.

Men jag håller med kimpan_90 ändå, det är enklare och bättre att köpa ett nytt batteri.

Okej.. jag är inte helt säker på det än.. men nu fattar jag.. lärarna i skolan sa nåt annat ida..
Vi håller på me batterier i skolan nu.. och hur de är uppbyggda..
Tack för du rättade mig..
Håller fullständig me  Drönrettab.
Det finns ju hur billiga och bra batterin som helst.. biltemas är det defenitift inge fel på..
mvh kimpa

21 761 Inlägg
9 februari 2007
kimpan_90: Det finns även torrladdade batterier. De laddas och torkas på fabriken och ska förvaras torrt på lagerplatserna och i butikerna, sedan när kunden köper detta batteri så fyller butiken på med batterisyra och batteriet ska då normalt sett vara klart för användning.

Denna metod fungerar bra under förutsättning att cellplattorna inte utsätts för fukt, då börjar de att oxidera om plattorna fortsätter att utsättas för fuktighet ett längre tag. Hur länge det dröjer innan plattorna tar skada vet jag dock inte.

Vill du lära dig mer om batterier allmänt så finns info hos tex Tudor.se, men även på andra ställen. Googla så hittar du flera ställen.
Senast redigerat av Drönirettab (9 februari 2007)

2 655 Inlägg
9 februari 2007
Kan inte låta bli och lägga mej i denna tråden (med).. smile

Att man har lyckats fyllt en/flera celler med diesel är ingen höjdare, har dock inte råkat ut för det själv än. Men risken är överhängande att plattorna i den cellen/cellerna kommer att ta skada, risken för cellras är väldig hög.

Ang. torrladdade batterier är det som tidigare skribent tagit upp, med en liten komplettering bara: när man fyller ett torrladdat batteri med 37% Svavelsyra så kommer man upp i ca 80% av batteriets kapacitet, för bästa resultat så ska man ställa batteriet på laddning i 1-2 timmar (beroende på hur stort batteriet är).
De torrladdade batterierna vi får på jobbet (Depå för Globals batterier) är i regel bara 6V startbatterier och små MC batterier.

Vi har varit med om folk som fyllt sina MC batterier själva (under den tiden folk fick göra det) med dest. vatten istället för syra och sedan kommit tillbaka och klagat på att det inte är någon "fart" på batteriet.
Hur länge man kan klara sej från cellras är svårt att säga p.ga. av batterierna har olika stora celler, olika densitet på plattorna m.m.

Du kommer att behöva byta ut ditt batteri inom kort.

Lackerare/Bilrecondare
4 190 Inlägg
9 februari 2007
Drönirettab skrev:
kimpan_90: Det finns även torrladdade batterier. De laddas och torkas på fabriken och ska förvaras torrt på lagerplatserna och i butikerna, sedan när kunden köper detta batteri så fyller butiken på med batterisyra och batteriet ska då normalt sett vara klart för användning.

Denna metod fungerar bra under förutsättning att cellplattorna inte utsätts för fukt, då börjar de att oxidera om plattorna fortsätter att utsättas för fuktighet ett längre tag. Hur länge det dröjer innan plattorna tar skada vet jag dock inte.

Vill du lära dig mer om batterier allmänt så finns info hos tex Tudor.se, men även på andra ställen. Googla så hittar du flera ställen.

Tackar.. som sagt håller vi på med batterier och idag när vi började så fattade jag inte mkt.. sen började jag förstå mer och mer och nu så förstår jag allt:) tack för hjälpen
mvh kim

21 761 Inlägg
9 februari 2007
Streckkoden skrev:
Ang. torrladdade batterier är det som tidigare skribent tagit upp, med en liten komplettering bara: när man fyller ett torrladdat batteri med 37% Svavelsyra så kommer man upp i ca 80% av batteriets kapacitet, för bästa resultat så ska man ställa batteriet på laddning i 1-2 timmar (beroende på hur stort batteriet är).

Aha, har inte själv haft något torrladdat batteri. Har däremot läst en del om dem hos bla Tudor och dessutom har jag en gammal infobroschyr från Chloride, på den tiden när de hette så och då de hade svarta Ultra Start GEL batterier.

Är det så att man alltid måste ladda dem, även om temperaturhöjningen vid syrapåfyllningen är minimal?

Går det inte bra att använda dem direkt i bilen om allt har fungerat precis som det ska?

2 655 Inlägg
10 februari 2007
Man bör ladda dem efter fyllning, för bästa resultat.
Men det går även att montera det i fordonet och ut och köra, roligare än att ställa det på laddning.

Risken med att använda det direkt är att om man har för bråttom så brukar batteriet svälla lite, även där så är det ju större batteri ju mer sväller det.

Torrladdade batterier gasar alltid när man fyller dem, har man för bråttom att skruva fast korkarna över cellerna så brukar batterierna svälla.

Sök