B230f går ojämnt

sandstrom1
2 november 2023 · 1 Inlägg

Hej jag har en 940 a-traktor från 93 som jag har bytt motor till en b230f från en 740 1990 (satt en b230fd innan) som går ojämnt och går mer ojämnt när den blir varmare, den rycker till ibland och kommer mycket typ vit rök från avgasröret. Den vill dö om man gasar lite grann men går bättre när man varvar över 2000 varv.
Hela insuget o spridare och elkablar behölls från fd motorn. Pulsair pluggade. En givare för pulsair eller kanske egr hänger i luften under insuget.

Allting började med att jag fick missljud från förra växellådan AW70L och bytte till en AW71L och råkade sätta dit startkransen fel och då gick motorn riktigt dåligt den hade vatten i oljan och när jag öppnade toppen från den så var det rost i cylindern så då bytte jag till en b230f. När den startade med startkransen fel gick den dåligt och avgassmällde sönder katalysatorn.

Sen så startade den inte så då bytte jag vevaxelgivare, men den orkade inte varva sen så kom jag på att katalysatorn var igentäppt så tömde den.  Nu orkar den varva men går ojämnt. Hackar med jämna intervaller oavsett varv. Typ att den hackar till typ var halv sekund.
Har bytt tändstift, olja och filter, fördelarlock, bränslefilter, ny lambdasond, rengjort vevhusventilation, tomgångsmotor och i spjällhuset det man kommer åt utan att ta isär det, bytt tändmodul, flyttat över spridare, (tändbox, bränslebox från 740n som motorn kom från), nya packningar till insug, grenrör, vattenpump och det satt en ny topplockspackning.
Bränslepumpen låter när man slår på tändningen.
När jag rycker ut luftmassemätaren så går den ännu sämre och har provat med annan luftmassemätare och då gick den inte bättre, men den har fel siffror i slutet (20 men det ska vara 16)
Har testat höja och sänka tändningsvinkeln genom att jorda nå stift på tändboxen och då gick den bara sämre.
Tror den går rätt fett då tändstiften blir sotiga.
På tomgång ligger bränsletrycket på 2.5 bar (3 bar när man startar) och tändningen på 10 grader, men står i manualen att det ska vara 3 bar och 12 grader.
13 bar i kompression.
Har inte testkört den sen jag bytte motor.

Har mätt nya lambdasonden och den reagera som det ska.
Har bytt tempgivare med gamla motorn o ingen skillnad.
Har kört spridarna synligt att dom funkar.
Har sprayat startgas för att felsöka läckor.
Pulsairrör pluggat med riktig hydarulkoppling.

Läst på forum att man ska flytta med f motorns insug istället för fdns men inte provat.

Hoppas ni har någon aning vad man kan göra mvh Simon

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang