Hur paralellkoppla två baklysen?

Eleeb90
10 november 2023 · 345 Inlägg

Hej! Har en gammal bil som funkar bra.
Vill inte bli stoppad av polisen å få ombess sen vill jag synas också.

Vänster bakljus och nummer skylt belysningen fungerar ej.
Höger bakljus FUNGERAR
Har hört att man kan paralellkoppla dom båda baklysena tex om bara ena lyktan lyser.
Det går två kablar till bakljuset. Ena är plus å andra jord. Lite speciellt att just bakljuset har en jord kabel till sig. De andra lysena blinkers dimljus reggskyltlampa har bara en plus kabel till sig å sen jordar dom sig själva i själva lampsockeln typ.

Kan jag tex löda fast  en kabel mellan höger och vänster bakljus? Eller skarva in på nå annat sätt?

Hur ska jag göra med nummer skylt belysningen den är bara på 5 watt. Tror ni den skulle bli överbelastad på nått sätt om jag skulle koppla in den på samma?


Tack ni förstår nog vad jag menar.
Klart jag har kollat säkringar å relän. Jag orkar inte lägga mer energi utan vill bara få det funka.
Mvh

https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229537/229537-9313e8b191c96dcf80599f633d93052e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229537/229537-f24b6cfd14871ddcdeb1b7fb5eb2f2b1.jpg

Senast redigerat av Eleeb90 (10 november 2023)

granadadr
10 november 2023 · 7 294 Inlägg

bättre du fixa kontakten,, annars blir säkringen överbelastad,,
du kan ju klippa av en kabel på skroten från en likadan bil och skarva på

Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Mossan1
10 november 2023 · 2 832 Inlägg

Så från en fungerande lampa vill du sätta ytterligare 3 lampor om 5w?

Brukar vara två skyltbelysning och andra baklampan.

Jag hade nog velat veta hur det är orginal innan jag gjorde habrovinker.

Har du mätt efter ström, eller går du på att lampan inte lyser?  Kan ju vara jordfel också och då hjälper ingen ny strömkabel.

Samt:
Hur är den uppdelad orginal?
Är det avsäkrat höger/vänster,  eller parkeringsljus som en?
Är det som en borde det inte påverka säkringen, som ändå haft samma belastning.

Ang kabelarea:

Nu 20w (4×5w =ca 2A)  mot orginal 5w (0.5A) ska då vara skräp till kabel att inte hantera. På bilden ser det ut som 0.75mm².
En 0.75mm² borde hantera 2A, om den inte är jättelång eller nött.
Ingen stor belastning så.

Är det sen avsäkrat med en säkring till allt parkljus är det kanske bara en kabel bak, som sen delar sig till var lampa någonstans. Man skulle vilka se för att bedömma om lämpligt,  "lämpligt" eller olämpligt.

Men jag rekomenderar att felsöka mer varför dom inte har ström, egentligen.
Skulle inte förvånas om din workaround med att tjuva ström är mer jobb än att laga felet. Hitta det är nog största jobbet.

Senast redigerat av Mossan1 (10 november 2023)

Eleeb90
10 november 2023 · 345 Inlägg

granadadr skrev:
bättre du fixa kontakten,, annars blir säkringen överbelastad,,
du kan ju klippa av en kabel på skroten från en likadan bil och skarva på

Tack men det kommer ingen ström dit. Jag har såklart mätt med multimeter å kollat lampor osv. Något konstigt strul ibland har all belysning funkat men när det inte funkar så slocknar vänster bakljus nummerplåtsbelysning, instrument belysningen samt vänster parkeringsljus.
Det kan funka en vecka eller två sen sluta funka lika länge men nu var det ett tag sen det funkade.

Eleeb90
10 november 2023 · 345 Inlägg

Mossan1 skrev:
Så från en fungerande lampa vill du sätta ytterligare 3 lampor om 5w?

Brukar vara två skyltbelysning och andra baklampan.

Jag hade nog velat veta hur det är orginal innan jag gjorde habrovinker.

Har du mätt efter ström, eller går du på att lampan inte lyser?  Kan ju vara jordfel också och då hjälper ingen ny strömkabel.

Samt:
Hur är den uppdelad orginal?
Är det avsäkrat höger/vänster,  eller parkeringsljus som en?
Är det som en borde det inte påverka säkringen, som ändå haft samma belastning.

Ang kabelarea:

Nu 20w (4×5w =ca 2A)  mot orginal 5w (0.5A) ska då vara skräp till kabel att inte hantera. På bilden ser det ut som 0.75mm².
En 0.75mm² borde hantera 2A, om den inte är jättelång eller nött.
Ingen stor belastning så.

Är det sen avsäkrat med en säkring till allt parkljus är det kanske bara en kabel bak, som sen delar sig till var lampa någonstans. Man skulle vilka se för att bedömma om lämpligt,  "lämpligt" eller olämpligt.

Men jag rekomenderar att felsöka mer varför dom inte har ström, egentligen.
Skulle inte förvånas om din workaround med att tjuva ström är mer jobb än att laga felet. Hitta det är nog största jobbet.

Jo visst borde jag fixa det ordentligt. Jag köpte bilen för nån månad sen å i övriga bilen är det kablar hit å dit som nån dragit.
Ska väl reda ut det nån gång.


Det kommer ingen ström fram till vänstra bakljuset. Lampan är inte trasig. Samma med nummerplåtsbelysning.
Bromsar jag så kommer däremot ström fram och lampan lyser starkt.

Som jag skrev tidigare så har all belysning funkat ibland en vecka eller så för att viss belysning inte funka ett tag. Då har det alltid varit vänster bakljus nummer skylt s belysning instrument panel belysning och vänster parkeringsljus fram.
Tack

Eleeb90
10 november 2023 · 345 Inlägg

Eleeb90 skrev:

Mossan1 skrev:
Så från en fungerande lampa vill du sätta ytterligare 3 lampor om 5w?

Brukar vara två skyltbelysning och andra baklampan.

Jag hade nog velat veta hur det är orginal innan jag gjorde habrovinker.

Har du mätt efter ström, eller går du på att lampan inte lyser?  Kan ju vara jordfel också och då hjälper ingen ny strömkabel.

Samt:
Hur är den uppdelad orginal?
Är det avsäkrat höger/vänster,  eller parkeringsljus som en?
Är det som en borde det inte påverka säkringen, som ändå haft samma belastning.

Ang kabelarea:

Nu 20w (4×5w =ca 2A)  mot orginal 5w (0.5A) ska då vara skräp till kabel att inte hantera. På bilden ser det ut som 0.75mm².
En 0.75mm² borde hantera 2A, om den inte är jättelång eller nött.
Ingen stor belastning så.

Är det sen avsäkrat med en säkring till allt parkljus är det kanske bara en kabel bak, som sen delar sig till var lampa någonstans. Man skulle vilka se för att bedömma om lämpligt,  "lämpligt" eller olämpligt.

Men jag rekomenderar att felsöka mer varför dom inte har ström, egentligen.
Skulle inte förvånas om din workaround med att tjuva ström är mer jobb än att laga felet. Hitta det är nog största jobbet.

Jo visst borde jag fixa det ordentligt. Jag köpte bilen för nån månad sen å i övriga bilen är det kablar hit å dit som nån dragit.
Ska väl reda ut det nån gång.


Det kommer ingen ström fram till vänstra bakljuset. Lampan är inte trasig. Samma med nummerplåtsbelysning.
Bromsar jag så kommer däremot ström fram och lampan lyser starkt.

Som jag skrev tidigare så har all belysning funkat ibland en vecka eller så för att viss belysning inte funka ett tag. Då har det alltid varit vänster bakljus nummer skylt s belysning instrument panel belysning och vänster parkeringsljus fram.
Tack

Bilen är en 40 år gammal Renault buss så inte lätt att veta vilka relän som är vilka men är väl nån av dom som hänger sitter under instrument panelen. Säkringarna har jag kollat.

granadadr
10 november 2023 · 7 294 Inlägg

om lampan sitter i luckan,, så har du nog problemet som alla luckor får,, kabeln går sönder där den går in i luckan, annars är det bara att felsöka i härvan frammåt

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang