Olika skick på däck awd

Lars123
20 november 2023 · 176 Inlägg

Tja, har en king cab och tänkte köpa ett par mudders men 2 är i sämre å 2 i bättre. Kan det förstöra fyrhjulsdriften?

Mossan1
21 november 2023 · 2 828 Inlägg

Hur stor omkretsskillnad är det?

Det är aldrig 100% lika och pickuper blir stumma på mitten med aktiverad 4wd. Så brytningar är ofrånkomligt.
Visst ska hjulen vara så lika som möjligt ändå.
Men sådana 4wdsystem brukar (SKA) bara vara aktiverade vid absolut behov, och då i terräng eller halt underlag.
Detta pga både transmissionen och vägegenskaperna.

Så pallar dom terräng, ofta över klippor, mm,  pallar dom vanlig väg.
Ska ju ändå inte använda 4wd på väg med fäste.

Lars123
21 november 2023 · 176 Inlägg

Mossan1 skrev:
Hur stor omkretsskillnad är det?

Det är aldrig 100% lika och pickuper blir stumma på mitten med aktiverad 4wd. Så brytningar är ofrånkomligt.
Visst ska hjulen vara så lika som möjligt ändå.
Men sådana 4wdsystem brukar (SKA) bara vara aktiverade vid absolut behov, och då i terräng eller halt underlag.
Detta pga både transmissionen och vägegenskaperna.

Så pallar dom terräng, ofta över klippor, mm,  pallar dom vanlig väg.
Ska ju ändå inte använda 4wd på väg med fäste.

Det är ungefär 5 mm djup skillnad men använder bara awd när jag ska uppför min backe

torsen
21 november 2023 · 7 240 Inlägg

Lars123 skrev:
Tja, har en king cab och tänkte köpa ett par mudders men 2 är i sämre å 2 i bättre. Kan det förstöra fyrhjulsdriften?

Du har ju en "riktig" bil med fördelningslåda och kör ju inte med 4x4 på underlag med bra friktion.
I spenaten slirar det ju alltid lite så där spelar låst mellan axlarna ingen praktisk roll.
Så du kan lugnt köra med 5 mm differens mellan fram- och bakhjul, anser jag.

Lars123
21 november 2023 · 176 Inlägg

torsen skrev:

Lars123 skrev:
Tja, har en king cab och tänkte köpa ett par mudders men 2 är i sämre å 2 i bättre. Kan det förstöra fyrhjulsdriften?

Du har ju en "riktig" bil med fördelningslåda och kör ju inte med 4x4 på underlag med bra friktion.
I spenaten slirar det ju alltid lite så där spelar låst mellan axlarna ingen praktisk roll.
Så du kan lugnt köra med 5 mm differens mellan fram- och bakhjul, anser jag.

Perfekt

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang