Någon som kan programmera in EGR ventil i Umeå? VAG

ah2
4 mars · 3 Inlägg

Finns det någon i Umeå trakten som kan adaptera in en nybytt EGR-ventil till en passat 2.0 fsi -06. Eller måste man vända sig till motorcentralen som har en månads väntetid?

Senast redigerat av ah2 (4 mars )

Growe Fri fart för ett fritt folk!
4 mars · 13 746 Inlägg

ah2 skrev:
Finns det någon i Umeå trakten som kan adaptera in en nybytt EGR-ventil till en passat 2.0 fsi -06. Eller måste man vända sig till motorcentralen som har en månads väntetid?

dom där kan du lägga in med en vcds eller obdeleven. 
om det ens behövs.. det är inte alltid man behöver programera dom heller.   kan räcka med att dra batteriet en stund så gör den en koll själv.

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
ah2
4 mars · 3 Inlägg

Growe skrev:

ah2 skrev:
Finns det någon i Umeå trakten som kan adaptera in en nybytt EGR-ventil till en passat 2.0 fsi -06. Eller måste man vända sig till motorcentralen som har en månads väntetid?

dom där kan du lägga in med en vcds eller obdeleven. 
om det ens behövs.. det är inte alltid man behöver programera dom heller.   kan räcka med att dra batteriet en stund så gör den en koll själv.

Äger en obd adapter med wifi och kör en app (car scanner) men det enda jag kan göra i den som jag förstått det är att läsa/radera felkoder och realtidsdata.
Får felkod på egr (p0400) som bara kommer tillbaka om jag raderar. Gjorde lite research och har fått för mig att den måste programmeras in. Så hörde av mig till 2 olika verkstäder som avböjde för att dom inte trodde att dom kunde göra det. Får pröva rycka batteriet.

https://www.biltema.se/bil---mc/verksta … 2000046391

Annars skulle en sån här fungera för det?

ah2
4 mars · 3 Inlägg

Går även dåligt på tomgång till och från, provade att rycka kontakten till egr ikväll och då gick den mycket bättre och stadigt på tomgången 🤔 sen gick den dåligt efter att jag kopplat in den igen.

Hemmamek
4 mars · 163 Inlägg

Vet inte riktigt om det är detta du letar efter:
http://wiki.ross-tech.com/wiki/index.ph … Adaptation
Men Run där kanske är nåt? Verkar ju göra nån "adaption" ifall jag tolkar det rätt.

Isf bör du kunna göra det med en "HEX v2", kostar typ 200 spänn på AliExpress, med mjukvara. Kolla efter hyfsade frakttider, vissa skickas från Europa, typ Polen.
(Bli inte blåst, de ska kosta runt så mycket, finns extremt mycket dyrare exemplar där också, allt är samma)

Growe Fri fart för ett fritt folk!
5 mars · 13 746 Inlägg

Konstiga verkstäder   vw är en av dom lättare bilar att ha att göra med när det gäller byte av komponenter.     Jag skulle byta egr och testa jag tror den fungerar direkt

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang