sluta tillverka bilar!!!

FireTraXX DFFL
12 februari 2007 · 9 020 Inlägg

Niklas1987 skrev:

FireTraXX skrev:
Du är konstig, vem fan vill köra runt i en gammal skrothög?

Jag vill och ja ska göra det i hela mitt liv,eller nej men mestadelen av mitt åtminstone,nya bilar har ingen charm,alla ser nästan likadana ut.

Antar att du är född -87 med tanke på ditt nick.
Vänta bara tills du jobbat ett par år och märker att du har råd med en ny fin V70, då kommer även du att köpa en ny bil.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
Edman Busdriver
12 februari 2007 · 389 Inlägg

FireTraXX skrev:

Niklas1987 skrev:

FireTraXX skrev:
Du är konstig, vem fan vill köra runt i en gammal skrothög?

Jag vill och ja ska göra det i hela mitt liv,eller nej men mestadelen av mitt åtminstone,nya bilar har ingen charm,alla ser nästan likadana ut.

Antar att du är född -87 med tanke på ditt nick.
Vänta bara tills du jobbat ett par år och märker att du har råd med en ny fin V70, då kommer även du att köpa en ny bil.

Haha, det behöver inte alls vara så. jag har råd med "ny fin bil" om jag skulle vilja... men jag kommer aldrig köpa en bil som kostar massor att äga och dessutom går back på när jag säljer. nä tacka vet jag bilar som ökar i värde varje år(mer eller mindre), slipper skatt och har billig försäkring wink och massor med personlighet och charm dessutom. DOCK kanske jag skulle köpa en ny bil om jag behövde färdas långa sträckor dagligen men då jag bor nästan mitt i stan så kan jag gå överallt och har bilarna endast som nöje. och en ny volvo v70 skulle jag inte vilja bli sedd åkandes i, inte ens om jag fick en gratis tongue

Senast redigerat av Edman (12 februari 2007)

Fordofilen
12 februari 2007 · 519 Inlägg

Niklas1987 skrev:

FireTraXX skrev:
Du är konstig, vem fan vill köra runt i en gammal skrothög?

Jag vill och ja ska göra det i hela mitt liv,eller nej men mestadelen av mitt åtminstone,nya bilar har ingen charm,alla ser nästan likadana ut.

True, dom är byggda i samma form allihop... Typ bara emblemen som skiljer

Fordofilen
12 februari 2007 · 519 Inlägg

FireTraXX skrev:
Antar att du är född -87 med tanke på ditt nick.
Vänta bara tills du jobbat ett par år och märker att du har råd med en ny fin V70, då kommer även du att köpa en ny bil.

Varför det? Jag har råd men inte tänker jag ställa en volvo på gården för det, det misstaget har jag redan gjort en gång big_smile
Alla tänker inte som dig wink Dessutom har jag inte åkt i en ny bil som slår en Granada i komfort smile

Germax
12 februari 2007 · 12 086 Inlägg

Dummaste jag hört, smält ner alla gamla skrothögar ist o lämna plats åt ny teknologi.
Alla bruksbilar innan 90 kan man ju skrota direkt =P Lr skeppa dom till estland, de gör vi ju med så mkt annat.

ronne
15 februari 2007 · 796 Inlägg

Fan så tråkigt det skulle vara om det bara fanns nya bilar. Trots allt så tycker iaf jag att dom flesta nya bilar ser ut som skit jämfört med bilar från 80-90 talet. Visst dom kanske är säkrare och allt bla bla men alla har inte råd med en sån bil. Om man inte tar lån vill säga som jag tycker är det onödigaste som finns att låna till en bil.

Min bil är inte lik din bil för min bil är en likbil.
Aerodynamik ...
15 februari 2007 · 7 120 Inlägg

De snyggaste bilarna enligt mig tillverkades mellan 90-03, tyvärr börjar det gå neråt nu men det finns några snygga bilar som tillverkas idag (Toyota Celica, Nissan 350Z, Mazda RX8) m.m. big_smile

Sandman
15 februari 2007 · 873 Inlägg

Dom vackraste bilarna enligt mig byggdes på 60 (ett fåtal på 70) talet.

En vacker dag när jag har tid ska jag bygga en "ny" bil på en sådan kaross. big_smile

Don't get mad, get even.
Skuggan_84
15 februari 2007 · 209 Inlägg

ni gnäller på gamla bilar men hur miljövänliga är dagens bilar det är väll inte helt miljövänligt å bygga bilar eller är det det??

en ny bil måste man ju desutom köra till en bilvärkstad för å laga om det blir fel på den en gammal bil kan man ju laga själv smile

Senast redigerat av TurboSnigel (15 februari 2007)

Niklas1987 NO
15 februari 2007 · 2 182 Inlägg

Edman skrev:

FireTraXX skrev:

Niklas1987 skrev:

Jag vill och ja ska göra det i hela mitt liv,eller nej men mestadelen av mitt åtminstone,nya bilar har ingen charm,alla ser nästan likadana ut.

Antar att du är född -87 med tanke på ditt nick.
Vänta bara tills du jobbat ett par år och märker att du har råd med en ny fin V70, då kommer även du att köpa en ny bil.

Haha, det behöver inte alls vara så. jag har råd med "ny fin bil" om jag skulle vilja... men jag kommer aldrig köpa en bil som kostar massor att äga och dessutom går back på när jag säljer. nä tacka vet jag bilar som ökar i värde varje år(mer eller mindre), slipper skatt och har billig försäkring wink och massor med personlighet och charm dessutom. DOCK kanske jag skulle köpa en ny bil om jag behövde färdas långa sträckor dagligen men då jag bor nästan mitt i stan så kan jag gå överallt och har bilarna endast som nöje. och en ny volvo v70 skulle jag inte vilja bli sedd åkandes i, inte ens om jag fick en gratis tongue

ungefär så tänker ja med, men skulle gärna åka V70/S70 (kanske)
när jag har råd.

Hallå är det polisen? Det står en vacker man i mitt hus! O, vänta ett tag, det är ju jag.
-Johnny Bravo
Simppi too fast to live, too young to die
15 februari 2007 · 357 Inlägg

måste bara kommentera Sandman (enligt dina inlägg) : du är så jäävla klok! tongue 
någon skrev att man skulle skrota alla bilar före -90...fuck it...skrota alla bilar efter -90! all elektronik-fanskap som går sönder...det förtjänar vissa på i serviceinkomster..det är ändå det enda som de ser. att det kommer in pengar.. enda alla bryr sig om nuförtiden...
kostar skjortan att utveckla nya miljövänliga motorer o avgassystem för att de tror bilarnas koldioxidsystem leder till jordens undergång.
det har redan länge varit känt att många andra faktorer skulle utrota allt på jorden före koldioxidutsläppens verkan...

sedan det där med nya bilarnas säkerhet kan man se från två helt olika sidor...
okej, visst är det bra med air bag, krockgardiner, asb,asp o vete gudarna vad allt det heter!
MEN! ...de som körde bilarna förr i tiden, eller kör äldre fordon, de är mycket skickligare förare  än folk som kör nya bilar nuförtiden...ALLA kan köra bil idag! förr va det inte många i en grupp människor som kunde..nu kan ju fanimej en 7 åring köra bil bara han vet vad ratt o gas är...ja men ni vet vad jag menar! vidare kan man konstatera att trots alla säkerhetsåtgärder går bilarna bara fortare och fortare! säkerhet och hög hastighet får jag inte, hur jag än försöker fundera, att gå hand i hand! men folk litar på deras supersäkra volvon och saabar...(inget negativt menat om de märken) man känner inte att de går fort med våra nya bilar...men fantadej om du kör av vägen i för hög hastighet för att du totalt litat på din "nya dyra fina säkra bil"...inte är de några skyddsänglar ändå...

"sluta tillverka bilar!!!"...det håller jag med om...hur många onödiga bilmodeller finns det då inte. jag menar det lär ju vara så att "det finns en bil för alla personligheter"...en liten bil med bränslesnål motor för tanten som kör till affärn på hörnet en gång i veckan..en tuff bil för lilla Lisa som nyss fått sitt körkort.. en snobb-bil modell 1 för gamla pensionerade gubbar..en snobb-bil modell 2 för unga högutbildade överbetalda riksdagsmän och för han som äger datadirman uppe i stan..fan grannen har en Mercedes Vito från -00 som motorn bokstavligen ramlade ur...hur länge håller nya bilar?...hehe..tongue några år ja! men vad gör det när det är meningen att man ska ha bytt bil vid det laget big_smile...för fashiken tänk efter lite...allt detta behövs verkligen inte...

kan sammanfatta allt (gäller inte bara bilmarknaden) : allting är påväg spikrakt åt helvete! p.g.a. människornas begär på mer och mer...ingen är nöjd med något längre...

twin_cam Smålänning
17 februari 2007 · 7 877 Inlägg

Håller med sandman i de att det går åt en jävla massa resurser för att tillverka bilar!

För varje ny bil som tillverkas så hamnar en gammal på skroten, och hur bra är det för miljön? Enligt min mening så kan man lika gärna tillåta folk att byta till nyare miljövänligare motorer i gamla häckar. Vilken är miljövänligast av: en volvo 140 med b230 insprutare med kat och en volvo v70? svaret är inte så enkelt som man kanske tror...

Etanol tillverkas med hjälp av olja till uppvärmningen, men den behöver inte göra det! Den kan värmas med biogas för att få etanol!

De enda som hindrar tillverkningen av oljefria motorer och dylikt är - oljebolagen!

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Aerodynamik ...
17 februari 2007 · 7 120 Inlägg

Tycker alla bilar före -90 ser ut som piss.
Elektroniken finns där av en anledning.

loudness
17 februari 2007 · 4 554 Inlägg

jaja sitt där i era gamla bilar utan ac när växthuseffekten gett oss 35graders värme...

Phaetoon
17 februari 2007 · 8 156 Inlägg

Tänk om Volvo kunde producera en miljövänlig B20-B23 motor (en version som går på biogas och en som går på etanol) som skulle kunna ersätta en vanlig bensindriven B18-B23 med...

Då skulle man ju kunna uppgradera alla gamla Amazoner/PV:s 140 och en hel del 240 till miljöbilar utan större ingrepp...

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
zortep
17 februari 2007 · 911 Inlägg

Phaetoon skrev:
Tänk om Volvo kunde producera en miljövänlig B20-B23 motor (en version som går på biogas och en som går på etanol) som skulle kunna ersätta en vanlig bensindriven B18-B23 med...

Då skulle man ju kunna uppgradera alla gamla Amazoner/PV:s 140 och en hel del 240 till miljöbilar utan större ingrepp...

går ju att etanolkonvertera dom för en rimlig slant !

pic up the phone, wazzzaaa
Runn WS7 Avstängd
19 februari 2007 · 1 031 Inlägg

zortep skrev:

Phaetoon skrev:
Tänk om Volvo kunde producera en miljövänlig B20-B23 motor (en version som går på biogas och en som går på etanol) som skulle kunna ersätta en vanlig bensindriven B18-B23 med...

Då skulle man ju kunna uppgradera alla gamla Amazoner/PV:s 140 och en hel del 240 till miljöbilar utan större ingrepp...

går ju att etanolkonvertera dom för en rimlig slant !

Kör min TA på E85 sedan tre år tillbaka...

Pontiac Trans Am WS7 E85 "Wings West" (1998)
NightCruiser
19 februari 2007 · 1 163 Inlägg

Jaja... Väldans mkt snack, inget kommer ju förändras i vilket fall.

Det krävs en massa energi att tillverka nya bilar, nya bilar som ska vara såååå mkt bättre än dom gamla rishögarna.
Varför håller inte dom nya bilarna då? Idag verkar de som att bil tillverkarna inte satsar på hållbarhet, snarare så mkt konstiga idéer och lösningar som möjligt.
Enligt mig är chansen väldigt liten att en Volvo v70, BMW m5 eller en Nissan KingCab kommer vara körbara om 20år... Och hur många kommer ha råd att byta bil så ofta när en ny och bra familje bil idag kostar 200.000kr?

Förra helgen drog vi igång en amazon som stått i 18år, visst hade ägarn fyllt upp cylindrarna med olja för att hålla rosten borta, men de enda som behövdes var startgas, färsk bensin och lite pillande på brytarna så gick den igång.
Hur många här kan ÄRLIGT säga att de kommer vara möjligt på en modern bil?

Nej tack, jag håller mig till mina "gamla skrothögar" och ser inte en enda bra anledning till att byta upp mig.
Däremot skulle jag mkt väl kunna tänka mig konventera till E85 och göra mina bilar mer miljövänliga när jag vet att det är hållbart att konventera sina bilar.

Niklas1987 NO
19 februari 2007 · 2 182 Inlägg

Runn WS7 skrev:

zortep skrev:

Phaetoon skrev:
Tänk om Volvo kunde producera en miljövänlig B20-B23 motor (en version som går på biogas och en som går på etanol) som skulle kunna ersätta en vanlig bensindriven B18-B23 med...

Då skulle man ju kunna uppgradera alla gamla Amazoner/PV:s 140 och en hel del 240 till miljöbilar utan större ingrepp...

går ju att etanolkonvertera dom för en rimlig slant !

Kör min TA på E85 sedan tre år tillbaka...

Jag skulle gärna etanolkonvertera min 244, problemet är att det inte finns en enda mack i närheten som säljer etanol, närmaste mack är 1,5 mil bort.
Om dem vill att fler ska etanolkonvertera så måste det byggas fler ställen där man kan tanka etanol.

Hallå är det polisen? Det står en vacker man i mitt hus! O, vänta ett tag, det är ju jag.
-Johnny Bravo
Germax
19 februari 2007 · 12 086 Inlägg

Problemet är ju att när vi kör på etanol i väst så svälter volket i brasilien.. =/

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang