5994
Sök

Maskera lister för lack!

337 Inlägg
11 februari 2007
Trådstartare
Ska lacka bilen nu snart och har ej tid eller ork att ta bort vindrutan på bilen. Då finns ju problemet att gummilistern runtom sitter kvar. Sedan tidigare efarenheter så är det inte så bra att maskera direkt på listerna, eftersom lacken blir skrovlig när man tar bort tejpen senare. Har hört att man kan putta i en kabel eller liknande som håller uppe listen så färgen åker ner en bit, men när man senare tar bort kabeln, kommer listen falla tillbaka till sitt rätta läge igen? Dem är ju ganska torra och så. Någon annan som har en smart ide?

LÄNGE LEVE POLISMAKTEN

OutRage DriftTeam
181 Inlägg
11 februari 2007
varför inte göra det riktigt och ta bort listen bara?

Zlizco

Bilplåtslagare
324 Inlägg
11 februari 2007
Smiley skrev:

Vaddå göra det ordentligt? Rutan sitter fast med listen. Han kan absolut göra som han säger. Totalt meningslöst att göra något ansträngande när man kan göra det rätt på ett lätt sätt. Det finns även ett speciellt tejp till det, 3m är märket och de e ganska dyrt, men de é sånt lackerare använder. MVH//Erik

873 Inlägg
11 februari 2007
Smiley skrev:

ToM profs lämnar bort just vindrutan till en glasmästare eller liknande.

Står själv inför samma grej och tänker då absolut inte ge mig in på att montera av och på rutan själv vad jag än gör, det är en sak som är säker.

Don't get mad, get even.

OutRage DriftTeam
181 Inlägg
11 februari 2007
Om proffsen lämnar bort rutan till glasmästare när rutan inte ens är limmad så är dem inga proffs, bara okunniga eller lata.
Tycker det låter väldigt omodernt att rutan inte är limmad på en 200sx som ska vara sportbil när det sitter limmat på min 740.

Zlizco

757 Inlägg
11 februari 2007
Smiley skrev:
Om proffsen lämnar bort rutan till glasmästare när rutan inte ens är limmad så är dem inga proffs, bara okunniga eller lata.
Tycker det låter väldigt omodernt att rutan inte är limmad på en 200sx som ska vara sportbil när det sitter limmat på min 740.

bara så du vet så ska jag säga att det är absolut värt att ta bort rutan. Bara så du vet så ska inte en ruta på en 740 sitta limmad. den sitter med butylband. och en 200sx borde sitta med lim. däremot så kan det se ut som om den sitter med gummilist (beroende på listens design). mitt tipps se till att rutan åker ur och gör rätt. blir mycket bättre resultat, du får en ny ruta, och lackeraren slipper massa besvär.

MVH auktoriserad bilglasmästare

PS: glömde nämna att bara för att det går och lossa på listerna på en 740 utan att lacka om så behöver inte det betyda att det går på en 200sx. vissa bilar sitter listerna fast i rutan och går inte plocka loss hela
Senast redigerat av robzter (11 februari 2007)

873 Inlägg
11 februari 2007
Det bästa med att plocka bort rutan är nog ändå att man kommer åt dold rost i a-stolpen.

Lagom kul att lägga på en ny lack och upptäcka att ramen är genomröten. Och sedan kryper rosten ut och förstör din nya fina lack.

Don't get mad, get even.

Sök