Saab 9-3 2005: Byta till andra slutsteg

joppevir
12 februari 2007 · 69 Inlägg

Har sett bilder på folk som satt i slutsteg å basar i nya 9-3an men när ja hört mig för hos både mds och brl så säger dom att jag inte kan sätta in ett slutsteg i min bil för det är optiska signaler på stereon. Bilen de gäller är en Saab 9-3   2005a. någon som vet nått mer än mig om detta som kan säga mig hur man kan gå till väga...???

Senast redigerat av joppevir (12 februari 2007)

alfredsson
12 februari 2007 · 231 Inlägg

Farsans kompis har ett steg i sin 05:a, ska ta och fråga han hur han gjorde. Själv har jag aldrig hört att det skulle vara optiska signaler på stereon..

joppevir
12 februari 2007 · 69 Inlägg

Okey... det va ju skumt... ja har bara fått svaren vi jobbar på å hitta en lösning... men har ju sett att andra har det... du får mer än gärna höra med han hur han gjort... ha de gött

gurenius
13 februari 2007 · 1 631 Inlägg

Nya 9-3an är jobbig att montera stereo i. Det stämmer att det ligger fiberoptiska kablar mellan stereo och steg. Sedan är cd:n en integrerad del av bilen, dvs bilen funkar inte som den ska utan original-cd (om den ens startar).

Det finns rykten om en uppgradering från SAAB som gör att du kan montera ut cd-spelaren. Annars så får du låta den sitta (dolt nånstans) och dra ett helt separat system med ny cd.

Ett slutsteg kan du montera och ta högnivå-signal från några högtalarkablar. Risken är dock att signalen redan är filtrerad....

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.
Datsun 240Z "Fairlady Z" (1973)
joppevir
13 februari 2007 · 69 Inlägg

okey...vad händer om den redan är filtrerad då? är inte jätte insatt i sakerna... men ja snacka med en på brl idag å han sa att jag kan ta signal till en bas från någon av framdörrarna. men orkar stereon driva en bas utan steg???

gurenius
13 februari 2007 · 1 631 Inlägg

Filtrerad = hela frekvensregistret finns ej i signalen. Tex så skär man ofta bort den djupaste basen ur vanliga högtalare så de ej slår igenom så lätt. Det gör ju att de blir rätt värdelösa att koppla till en bas...

Det BRL menar är säkert att du kan få ut en okej signal ur en av framdörrarna att använda som input till ett steg. Om den är filtrerad eller ej vet jag inte, men de menar ju att den skulle vara OK så då borde den inte vara det.

Du kan INTE driva en bas utan steg.

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.
Datsun 240Z "Fairlady Z" (1973)
Sharky
13 februari 2007 · 10 287 Inlägg

Hur har Martin 9-3 här på forumet gjort?

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
sveddan
13 februari 2007 · 1 453 Inlägg

gurenius skrev:
Du kan INTE driva en bas utan steg.

Menar du att det inte går ur ett rent tekniskt perspektiv så har du fel, jag har drivit en 10" i nästan ett års tid med kräm från HUn (och lågnivåsignal).
Men jag antar att du menar att det inte går att driva en bas utan steg för att det låter förjävligt, och där är vi helt överens!

Tuffhaggman
13 februari 2007 · 864 Inlägg

sveddan skrev:

gurenius skrev:
Du kan INTE driva en bas utan steg.

Menar du att det inte går ur ett rent tekniskt perspektiv så har du fel, jag har drivit en 10" i nästan ett års tid med kräm från HUn (och lågnivåsignal).
Men jag antar att du menar att det inte går att driva en bas utan steg för att det låter förjävligt, och där är vi helt överens!

Får man fråga varför du har haft det kopplat så i ett års tid om det låter förjävligt?

2jzinside Fartygsingenjör
13 februari 2007 · 550 Inlägg

Fråga Fredde9-3 här på garaget hur han gjorde, för han har nu bas och slutsteg i sin bil och han montera bara en addapter har jag för mig wink

MKIV TT JapSpec
I support the US Marine Corps, Semper Fidelis
sveddan
13 februari 2007 · 1 453 Inlägg

Tuffhaggman skrev:

sveddan skrev:

gurenius skrev:
Du kan INTE driva en bas utan steg.

Menar du att det inte går ur ett rent tekniskt perspektiv så har du fel, jag har drivit en 10" i nästan ett års tid med kräm från HUn (och lågnivåsignal).
Men jag antar att du menar att det inte går att driva en bas utan steg för att det låter förjävligt, och där är vi helt överens!

Får man fråga varför du har haft det kopplat så i ett års tid om det låter förjävligt?

Därför att jag planerade att köpa slutsteg från en kille som skulle sälja sina och eftersom det tog så lång tid var det bara att vänta. Är du med?

gurenius
14 februari 2007 · 1 631 Inlägg

sveddan skrev:

gurenius skrev:
Du kan INTE driva en bas utan steg.

Menar du att det inte går ur ett rent tekniskt perspektiv så har du fel, jag har drivit en 10" i nästan ett års tid med kräm från HUn (och lågnivåsignal).
Men jag antar att du menar att det inte går att driva en bas utan steg för att det låter förjävligt, och där är vi helt överens!

Jag tror alla förstod att jag menade att det krävs steg för att driva basen som tänkt.

Du har inte drivit den med lågnivåsignal (=RCA).

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.
Datsun 240Z "Fairlady Z" (1973)
joppevir
16 februari 2007 · 69 Inlägg

Va inne på brl idag och fick lösningen... får ta signal från någon framdörr och göra om till RCA... så då var man ju tvungen å handla lite där med.... fick bli lite Rockford http://www.brl.se/images/xl/510BASPKT1.gif   någon som har dessa leksaker eller vet om de funkar bra???

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang