5504
Sök

Ska man använda 6x9'or eller slopa o bara köra på framsystem?

Solfilmsmontör
950 Inlägg
16 februari 2007
Trådstartare
Hejsan. Har det viktigaste kvar att införskaffa mig i mitt stereo bygge. Ska ha tag på ett framsystem och ett passande slutsteg åt de. Men så kommer vi till de här med slutsteg, ska man satsa på ett 2 kanals o driva framsystemet med eller ska man köpa ett 4 kanals och driva framsystem plus 6x9'or? Har hört att de är bättre o slopa 6x9'or och bara köra på baslåda. Förövrigt har jag kollat på dls slutsteg (CA23 och CA41). Vill höra vad ni har för åsikter om detta med 6x9'or. Och om ni har något framsystem o rekommendera i prisklassen runt 1500:-. Min HU har för övrigt tidskomp och basen är en kenwood bas som ska drivas av ett Dls CA12.

"Imagination is more important than knowledge..." -Albert Einstein (1879 - 1955)
Att tänka före man talar är som att torka sig innan man skiter.

666 Inlägg
16 februari 2007
jag har har
6,5" -DLS R6A
6*9 -DLS 690
Slutsteg - DLS classic CA-41

Hemmabyggd baslåda;
Bas, Alpine SWR-1242D
Steg: CA-23

i min bil, jag rekomenderar helt klart att ha 6*9or, för jag tycker ljudet blir mer jämtfördelat, har man bara ettframsystem och baslåda blir det lite grann mycket ljud fram och massa bas bak.... mina 6,5" som jag har fram gav jag nog runt 1600 för, och CA-41 orkar driva allt det utan problem, låter riktit fint smile

Lycka till
// Silver

Solfilmsmontör
950 Inlägg
16 februari 2007
Trådstartare
silverbird skrev:
jag har har
6,5" -DLS R6A
6*9 -DLS 690
Slutsteg - DLS classic CA-41

Hemmabyggd baslåda;
Bas, Alpine SWR-1242D
Steg: CA-23

i min bil, jag rekomenderar helt klart att ha 6*9or, för jag tycker ljudet blir mer jämtfördelat, har man bara ettframsystem och baslåda blir det lite grann mycket ljud fram och massa bas bak.... mina 6,5" som jag har fram gav jag nog runt 1600 för, och CA-41 orkar driva allt det utan problem, låter riktit fint smile

Lycka till
// Silver

Har dock inte plats för 6.5" i framdörrarna. Får sätta dit 5.25" för jag orkar inte modda för mycket med dörrsidorna, är för lat för de helt enkelt. Har en Audi s4'a C4.

"Imagination is more important than knowledge..." -Albert Einstein (1879 - 1955)

666 Inlägg
17 februari 2007
ja då heter dls högtalarna DLS R5A istället.... men åk till en radiohandlare och provlyssna dem så att du tycker det låter bra....

//Silver

137 Inlägg
17 februari 2007
Kornz skrev:
Hejsan. Har det viktigaste kvar att införskaffa mig i mitt stereo bygge. Ska ha tag på ett framsystem och ett passande slutsteg åt de. Men så kommer vi till de här med slutsteg, ska man satsa på ett 2 kanals o driva framsystemet med eller ska man köpa ett 4 kanals och driva framsystem plus 6x9'or? Har hört att de är bättre o slopa 6x9'or och bara köra på baslåda. Förövrigt har jag kollat på dls slutsteg (CA23 och CA41). Vill höra vad ni har för åsikter om detta med 6x9'or. Och om ni har något framsystem o rekommendera i prisklassen runt 1500:-. Min HU har för övrigt tidskomp och basen är en kenwood bas som ska drivas av ett Dls CA12.

framsystem å baslåda...

OutRage DriftTeam
181 Inlägg
17 februari 2007
har också fått höra att det är framsystem och baslåda som gäller..

Zlizco

542 Inlägg
17 februari 2007
Köp hellre ett riktigt bra framsystem för pengarna istället för ett lite billigare + 6x9or. Så har jag gjort i min bil och är super nöjd!

Solfilmsmontör
950 Inlägg
17 februari 2007
Trådstartare
okej, har beställt ett MTX 5.25" system nu gick på 1680:- så får de bli ett dls ca41 som jag provar med 6x9'or först på och sen om de inte blir jätte bra bryggar jag steget på framsystemet.

542 Inlägg
18 februari 2007
Tror att du inte behöver brygga framsystemet. Köp en bas senare och kör framsystemet på två kanaler och brygga de andra två till basen.

Kockafan
224 Inlägg
18 februari 2007
asso mitt ljud i bilen är bygd på bsr och dom ahr skippat 6-9 orna bak o bara kört på framsystem och en rejäl bas.. Men jag är itne helt nöjd ska någ köpa 6-9 or o koppla in för jag tycker de fattas nått wink vet faktiskt inte varför dom gjorde men tror inte att de har med priset o göra för de var inte så billigt

Kocken

Solfilmsmontör
950 Inlägg
18 februari 2007
Trådstartare
lmoberg skrev:
Tror att du inte behöver brygga framsystemet. Köp en bas senare och kör framsystemet på två kanaler och brygga de andra två till basen.

Tack, men nä tack. Har redan en bas som körs på ett monoblock.

542 Inlägg
18 februari 2007
linusgrabo skrev:
asso mitt ljud i bilen är bygd på bsr och dom ahr skippat 6-9 orna bak o bara kört på framsystem och en rejäl bas.. Men jag är itne helt nöjd ska någ köpa 6-9 or o koppla in för jag tycker de fattas nått wink vet faktiskt inte varför dom gjorde men tror inte att de har med priset o göra för de var inte så billigt

Tänk bara på att om du ska montera 6x9or i hatthyllan att bygga in dom i lådor så att dom inte blir slavar. Som spelar när basen spelar.

Sök