7089
Sök

Skillnad på DVD-R och DVD+R

2 123 Inlägg
16 februari 2007
Trådstartare
Kom hem idag och till min förskräckelse såg jag att farsgubben hade köpt +R skivor istället för -R skivor.
Nu till min fråga, går det att bränna DVD film av sådana skivor eller blir dom oläsliga för min DVD spelare ?

BTW finns några nya bilder på bilen och interiören uppladdade, ta en titt : )

MVH Fredrik

2 953 Inlägg
16 februari 2007
ända skillnaden är att att ena skivan är att man kan bränna på machintosh (stavning)

Zombies, coming soon to a city near you!
www.nesdb.se ditt 8-bit forum på nätet

Maizer
16 februari 2007
Det beror på din spelare, alla kan inte läsa +R skivor. Men de flesta ska nog klara det så oroa dig inte smile

1 277 Inlägg
16 februari 2007
Båda funkar till alla typer av bränningar, men de är väl avsedda för olika saker.
+skivor är vanligast för vanliga filmer, bilder m.m. och -skivor är väl mer att bränna program på, har jag hört.

Så det spelar ingen roll egentligen, bara läsaren tar båda är det ingen fara...

905 Inlägg
16 februari 2007
Unfortunately, the manufacturers are still not able to agree on one specific format. This is partially due to the fact that the manufacturers pursue different economic interests and are divided into different alliances. The DVD+RW stock rivals with the DVD-RW manufacturers from Toshiba, Panasonic und Pioneer. Some manufacturers of burners have already positioned themselves for this “format war” and equipped their burners with both formats. Both formats are suitable for normal use – for recording videos, music or pictures.

SÅ länge din brännare klarar minus skivorna och så länge din dvd klarar minus så är det inge betydelse. Det är till för att skapa  allmän förvirring enbart.

2 123 Inlägg
16 februari 2007
Trådstartare
Tack för alla svar, hoppas det fungerar nu då.
Ska prova bränna en film först.
Kollade ni in de nya bilderna och kommenterade samt röstade ?

90mil+ på en tank.
484 Inlägg
16 februari 2007
När dom började att utveckla dvd bränningen,så ville alla utvecklarna vara först med tekniken.  Så japan utvecklade sitt system och usa sitt. Men dom kunde inte komma överens om vilken sort som skulle vara standard, För båda utvecklarna ville ju att deras system skulle vara det.
Eftersom att det inte är så svårt att få med bådas teknik i spelarna,Så blev bådas standard. Ena kallas för dvd -r och den andra dvd+r

Som övriga sa klarar bara dvd-spelaren och cd-brännarn båda formaten,Så spelar det ingen roll vilken sorts cd man använder.

tillägg: jinxs får lära sej att skriva fortare,och sluta babbla i telefonen.
Senast redigerat av jinxs (16 februari 2007)

Diesel is the blood of satan.

911 Inlägg
16 februari 2007
Det är ingen skillnad på skivorna, Det är Brännarna man ska titta på , Brännaren kanske bara klarar - eller bara + , har man en bra så klarar den båda ! thats it

pic up the phone, wazzzaaa

Sök