6246
Sök

Kör ni mer när bränslepriset är billigare?

531 Inlägg
för 6 timmar sedan
master_lars skrev:
Skall väl sägas så här, med elbil så okynneskör man en hel del. Det gör i alla fall jag. Sitter man och väntar på någon så stänger man ju som regel av "fossilbilen" om man nu kan kalla den det, medans med elbil så har du den igång. (de här med att olja är gamla fossiler är ju rätt debunkad sedan länge). Full värme nu på vintern. Bryr mig inte ett skvatt om elbilen drar 3kW per mil eller 1kW per mil när jag kör lokalt. Enda gångerna är väl när man åker långt, då är det marginellt viktigare så länge man når sin destination.

Laddar man billigt hemma så spelar det liksom inte någon roll. Det blir väldigt billigt bränsle.

Sålde vår Zoe nyligen, 15 månaders ägoperiod och 3500mil blev det. TCO på de milen, inklusive försäkring, service, skatt, värdeminskning samt "bränsle" landade på 14kr milen. Det är svårslaget ens med en äldre bensinbil. Dock skall man inte förrinna att man sitter extremt mycket bättre i en Saab 9-5 än en Renault Zoe. Men för att frakta arslet till och från jobbet och massa andra småresor inom tätorten är det svårslaget.  Billigt ja, kul och bekvämt NEJ.

Nu är siktet inställt på en lite större elbil, med bättre baksätet och bättre framstolar (min tvåtaktare från 1965 har fler inställningsmöjligheter än Zoe:ns framsäte)

Det är ju detta som är så fantastiskt med ett forum, att alla kan ventilera sina tankar om hur man själv gör.
Jag är ju så jkl snål att jag försöker spara mina elektroner oavsett kostnaden för att stoppa i nya, jag tänker även på batteriets cykling.
Fast erkännas ska att det händer att jag motionerar batterpacket och bromsoken ibland.
Zoe är en utmärkt bil, för vad den är, en tämligen enkel ekonomisk transportlösning.
14kr/10km är inte dyrt alls, det räcker inte ens till bränslet i en bensindriven automatväxlad 9? exempelvis.

Jag vill, givetvis, slå ett slag för en Model 3, baksätet är rymligare än i en V70II samt stolarna fram är i mitt tycke strålande bra.
Jag med mina 182cm sitter skitbra fram och får rum bakom mig själv.
Bilen förbrukar färre elektroner än den Zoe ni sålt samt har faktiskt inte särskilt dyr försäkring, om man letar bland olika försäkringsbolag via telefonsamtal.

För övrigt anser jag att Kartago borde förstöras.

Sök