Bilprovningen satte 2:a för att mina framrutor är tonade!

Youngblood Billackerare
24 februari 2007 · 737 Inlägg

elof_power skrev:
varför ens ha toning i framrutorna..?  har ni inte ac eller.??  finns ju ac med timer på så man kan ha en lagom temp när man kommer ut till bilen..! som jag ser det finns det bara en anledning till toning, å det är att man har nått att dölja, försämrar ju bara sikten annars..! å vad är det för mening med att inte se nått..?   "VÅGA VÄGRA TONING"

Toning på framrutorna därför att det kan vara snyggt. Dessutom har inte alla AC i sina bilar och då hjälper toning iallafall lite. Mina rutor försämrar sikten väldigt lite. Kolsvarta rutor ända fram tycker jag är fult. Men röktonat runt om gillar jag. Och nej.. jag har inte AC i min -88:ans GTI och ej numera i min corre -92. Den är borttagen.

Corrado VR6R 3.0 Turbo
Volkswagen Corrado VR6 "Corrado VR6R 3.0 Turbo" (1992)
Ralf Med lem
25 februari 2007 · 475 Inlägg

Youngblood skrev:

elof_power skrev:
varför ens ha toning i framrutorna..?  har ni inte ac eller.??  finns ju ac med timer på så man kan ha en lagom temp när man kommer ut till bilen..! som jag ser det finns det bara en anledning till toning, å det är att man har nått att dölja, försämrar ju bara sikten annars..! å vad är det för mening med att inte se nått..?   "VÅGA VÄGRA TONING"

Toning på framrutorna därför att det kan vara snyggt. Dessutom har inte alla AC i sina bilar och då hjälper toning iallafall lite. Mina rutor försämrar sikten väldigt lite. Kolsvarta rutor ända fram tycker jag är fult. Men röktonat runt om gillar jag. Och nej.. jag har inte AC i min -88:ans GTI och ej numera i min corre -92. Den är borttagen.

som sagt ja. de ser snyggt ut med toning hela vägen fram, bilen ja hade innan hade bara bakrutorna och de såg bara konstigt ut när toningen "slutade" men när ja köpte min 964 var rutorna tonade hela vägen fram (proffstoning röktonat), jag har besiktning själv snart och är själv skeptiskt till om den kommer igenom, men jag ser inte sämre på kvällar på landsvägar eller inne i städerna (dock inte en jätte mörk toning heller)
visst jag stör mig på SBP regler om "inte tona framrutor" men man måste respektera deras bestämmelser. jag har inte min toning PGA värmen i bilen utan för att det är snyggare än otonat

Detta är min åsikt

MVH / Daniel

Thony_mannen
27 februari 2007 · 263 Inlägg

haha vilken debatt om det här med toningsfilm på framrutorna.
Att det ska vara så svårt för vissa att förstå att det INTE är lagligt att ha det på framrutorna, om det inte är från fabrik..

tongue

Volvo-Real-Power!
Eureka
31 mars 2008 · 23 Inlägg

Livar upp tråden smile
Har precis gjort mina framrutor efter att tyckt att bakre rutorna ihop med de fram gör ett så mkt bättre utseende än om bara bakre är tonade!
Alla klagar på besiktningen...   Ja ?   Men där är man ju bara 1 ggr om året, resten av tiden kan man köra med det, om man inte har maximal otur av farbror blå men man får väl hoppas att de har lite annat att göra.

Själv köper jag 2 extra rutor på skroten som jag slänger i när det närmar sig besikning, alternativet är att riva solfilmen vilket dem gör på firman som monterar dessa och han tar 500 kr samt 1000 kr för montering så det blir 1500 / året.

Men det är ju värt det wink

Audi S5 4,2 V8 "S5 V8" (2011)
volvo_nicke3 Avstängd
31 mars 2008 · 519 Inlägg

Isröd skrev:
Ibland har man tur ibland inte, tydligen hade förra ägaren gott om det.

haah ja tongue

Bättre en kråka i näsan än en skata i sängen..
Jag har inte alltid rätt :)
Sokrates Eliminator
31 mars 2008 · 1 441 Inlägg

Tompa_Vax skrev:
ne, man får ju ha toning på sido framm, men inte mer än 70-75% mörk, det är vad jag har hört....

Fel, det räcker inte med att rycka säkringen. Du måste för att få godkänt demontera rutorna.
Om bara rycka säkring räknas det som en ej permanent åtgärd.
Samma att tex skruva bort vevmekanismen, är inte heller godkänt.

//Tommy:cool:

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.
TTTTT
31 mars 2008 · 945 Inlägg

det är väl bara att göra som så många andra med tonade rutor.....köp beggade klarglasrutor på skroten, sätt i dom och besiktiga, sen vad du gör när du kommer hem med bilen igen klurar du nog ut själv wink

blinka blått om du vill rejsa!
Smajly
31 mars 2008 · 3 059 Inlägg

Ja va fan.. sluta böla om 2'a på tonade sidrutor fram.. de vet ju alla att de inte går igenom bes.
Lönt o skapa en hel tråd bara för att man fått en 2'a på bilen, på en självklar grej som alla vet utom du fast det redan finns 214 trådar om toning eller ej.

Gått igenom med samma toning 2 år när förra ägaren besikta bilen.. HAHAhaha.. skulle jag också sagt för att slippa ta av filmen o rengöra rutorna..

Senast redigerat av Smajly (31 mars 2008)

KHRacing
31 mars 2008 ·

FugitivE skrev:
Sedan detta vet jag inget om men vad jag vet så ska polisen kunna se in i framrutorna för att se vem som sitter i/kör bilen.

Du vet du fel - det är för att du skall kunna ha ögonkontakt med dina medtrafikanter  - vad jag HÖRT

WeDo
31 mars 2008 · 3 390 Inlägg

En kompis till brorsan fick ombesiktning på hans framrutor som var original från fabrik... Blev inte heller så glad kan jag tänka mig... tongue

Och ur kaoset talade en röst till mig som sa: Le och var glad för det kunde vara värre. Och jag log och var glad och det blev värre
Roundcube
1 april 2008 · 801 Inlägg

nån skrev att reservhjulet var tvunget att va fastskruvat, det har dem aldrig kollat för mig tongue

turboforssen Telge Drifting Team
1 april 2008 · 5 398 Inlägg

Roundcube skrev:
nån skrev att reservhjulet var tvunget att va fastskruvat, det har dem aldrig kollat för mig tongue

mitt sitter inte ens fastskruvat från fabrik smile

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/
Volvo 960 (1991)
Volvo v70 (1997)
Aga_Diff Bärs!
1 april 2008 · 3 456 Inlägg

turboforssen skrev:

Roundcube skrev:
nån skrev att reservhjulet var tvunget att va fastskruvat, det har dem aldrig kollat för mig tongue

mitt sitter inte ens fastskruvat från fabrik smile

reservhjul? lol

Garaget.org peakade 2008.
Volvo 945-SE "Niijeförttin" (1992)
Volvo 745 Turbo Intercooler "En jävel på kärlek" (1988)
Ertiyed
1 april 2008 · 349 Inlägg

Thony_mannen skrev:
haha vilken debatt om det här med toningsfilm på framrutorna.
Att det ska vara så svårt för vissa att förstå att det INTE är lagligt att ha det på framrutorna, om det inte är från fabrik..

tongue

så om jag vill ha toning på mina icke tonade rutor så får jag inte ha det trotts att grannens fabrikstonade rutor är likadana och lagliga? jag ser inte logiken i lagstifftningen. men som sagt. dem gör bara sitt jobb...

dabby född blåvit
1 april 2008 · 624 Inlägg

Ertiyed skrev:

Thony_mannen skrev:
haha vilken debatt om det här med toningsfilm på framrutorna.
Att det ska vara så svårt för vissa att förstå att det INTE är lagligt att ha det på framrutorna, om det inte är från fabrik..

tongue

så om jag vill ha toning på mina icke tonade rutor så får jag inte ha det trotts att grannens fabrikstonade rutor är likadana och lagliga? jag ser inte logiken i lagstifftningen. men som sagt. dem gör bara sitt jobb...

Jepp, precis.

Exakt samma sak som att du inte får tona/dimma/färga bakljus/blinkers osv osv osv. Sen att en miljard nya modeller har färgat/rökat/transparent spelar ingen roll, original är det som är tillåtet inget annat.

jetta16v
1 april 2008 · 1 534 Inlägg

Vad jag har sett av allas kommentarer här, så kan jag bara säga till alla eftermarknadsfirmor,
TILLVERKA EN TONINGSFILM PÅ 10%.
Jag vet att jag har ett ljusgenomsläpp på 85% på Jettan big_smile
Detta var både menat som ett skämt, och samtidigt lite allvar, då man kanske vill ha det lite tonat, men ändå inte så överdrivet, och dessutom kunna hålla sig inom lagliga ramar.

En fråga, kan man inte tona utan färdig film på något sätt? Är inte så jätteinsatt roll

weian Concordia res parvae crescent
1 april 2008 · 924 Inlägg

vet vad ni har för problem. har två poliser i familjen så ja har försökt att kolla upp så mycke som möjligt om allt möjligt som har med bilar å göra.
polisen tillåter 10-15% toning på framrutorna, MAX.
bilprovningen tillåter ingen toning alls på framrutorna på bilar äldre än 200? (kommer inte riktigt ihåg exakta året).
sprojlans nya bilar får ha tonade framrutor, (tror de får vara max 5%) om det är från fabrik. tror de står mä i bilens info då.
eftermonterad toning är alltså inte tillåtet. polisen å bilprovningen har inte samma krav å regler trotts att dom säger att dom har de.
men sen så skiljer de sig från station till station på bilprovningen. på ena stället kan du komma mä en rå trimmad å stylad bil å dom går igenom den å beundrar ditt arbete å säger grattis te ett lyckat bygge. medans om du skulle åka till stationen i grannkommun så skulle dom inte godkänna dig om du inte åkte hem å satte på alla originaldelar. väldigt olika från ställe till ställe.

Senast redigerat av Ablazed (1 april 2008)

I'm 667 neighbur of the beast
www.rushracing.se
Volvo V40 T4 "SilverPilen" (2003)
gutfucker Norrlänning
1 april 2008 · 643 Inlägg

IMHO ingen mening att tona någon av rutorna i den främre delen av bilen. Är polisen petig kan du ju få riva av filmen på plats eller så har du en fabrikstonad ruta som du får ha ståendes eftersom det var för mycket toning. Visst kan man ha tur och lyckas ha grejorna på hur länge som helst, men själv kör jag hellre på den säkra sidan. Farsgubben jobbar hos polisen, så får reda på det ena och det andra, därav skeptisk till att tona när det ändå är sånna små marginaler att tona på...

Rock-Star
1 april 2008 · 2 982 Inlägg

jag förstår inte riktigt sånahär trådar... även om den är 1 åt gammal..
ja menar : det är fanimen KLART att du får ej godkänt hos sbp om du har tonade rutor!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang